محمد مساعد، روزنامه‌نگار، به اتهام «تحریک مخاطب خالی الذهن» به چهار سال زندان محکوم شد

محمد مساعد برنده جایزه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شده است

محمد مساعد، روزنامه‌نگار گیلانی اهل صومعه‌سرا در کنار پدرش پس از آزادی - عکس از شبکه‌های اجتماعی

محمد مساعد روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد به چهار سال و ۹ماه حبس تعزیری (چهار سال قابل اجرا)، دو سال ممنوعیت کار خبرنگاری پس از آن و توقیف لوازم ارتباطی محکوم شد.

آقای مساعد در حساب شخصی خود در توییتر با اعلام این خبر نوشت: از نظر قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب فعالیت رسانه‌ای من «سیاه‌نمایی»، «بحران‌نمایی»، «تحریک مخاطب خالی‌الذهن» و «شالوده‌شکنی» بوده است.

آقای مساعد در یک سال گذشته به دلیل گزارش‌هایی که درباره مفاسد اقتصادی نوشته و به دلیل توییت مشهورش در خصوص اعتراضات آبان ۹۸ دوبار بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود. او اکنون با رای دادگاه انقلاب اسلامی به چهار سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است.

این حکم در حالی به آقای مساعد تفهیم شده است که دو ماه پیش در تیرماه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (سی‌پی‌جی)، محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی را به عنوان یکی از برندگان امسال این نهاد معرفی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش کمیته حفاطت از روزنامه‌نگاران: «این روزنامه‌نگار مستقل بابت نوشتن درباره قطعی اینترنت در روزهای اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ بازداشت و یک بار هم در بهمن ماه و در پی انتقاداتش نسبت به عملکرد دولت ایران در مقابله با کرونا به سازمان اطلاعات سپاه ایران (احضار) بازداشت و از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی منع شد.»

محمد مساعد پیشتر هم برنده جایزه‌هایی در حوزه کار روزنامه‌نگاری بوده است. آقای مساعد به دلیل گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران برنده جایزه «امین‌الضرب»، جایزه خبرنگاران اقتصادی در ایران شده است. رسانه «دویچه وله»، نیز جایزه آزادی بیان سال ۲۰۲۰ را به این روزنامه‌نگار ساکن ایران اهدا کرد.

آقای مساعد به دلیل توییتی که در روز جمعه اول آذرماه ۱۳۹۸ و در روزهای پس از اعتراضات روزهای پایانی آبان ماه و قطع اینترنت در این کشور نوشت بازداشت شد. آقای مساعد مدتی بعد با قید وثیقه آزاد شد.

مقام‌های ایرانی بارها اتهام آزار و اذیت روزنامه‌نگاران ایران و بازداشت آن‌ها را در مجامع بین‌المللی رد کرده‌اند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران پیشتر گفته بود: «در ایران هیچ کس به جرم روزنامه‌نگاری زندانی نمی‌شود.» و محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران نیز پیشتر در مجامع بین المللی عنوان کرده بود «در ایران هیچ کسی به جرم عقیده‌اش زندانی نمی‌شود.»

بیشتر از