خونریزی غیرمعمول واژن از نشانه‌های اصلی سرطان‌ در زنان است

«شرم، ترس از درد و ناآگاهی اغلب مانع از راحت حرف زدن زنان درباره وضعیت سلامتی‌شان می‌شود»

کسانی که دچار خونریزی واژن‌اند خواست تا دقت کنند و اگر به مورد «غیرعادی» برخوردند به پزشک مراجعه کنند-pixabay

تحقیق جدیدی نشان می‌دهد با آن که خونریزی غیرمعمول از واژن از نشانه‌های اصلی سرطان‌های زنان است، از هر ده زن هشت نفر با دیدن این علامت به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

مؤسسه خیریه جذبه حوا (ایو اپیل) با نظرسنجی از سه هزار زن به این نتیجه رسید که حدود سه چهارم آنان در دوره مدرسه درباره توجه به تغییرات منفی در پریودشان آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

کنشگران توجه عموم مردم را به این واقعیت جلب کردند که داده‌های سازمان ملی خدمات بهداشت نشان می‌دهد تعداد مراجعه‌های فوری به پزشک بابت سرطان تا ۲۰ درصد کاهش یافته و مراجعه به پزشک در گیرودار بحران ویروس کرونا بسیاری از مردم را مضطرب می‌کند.

این مؤسسه از کسانی که دچار خونریزی واژن‌اند خواست تا دقت کنند و اگر به مورد «غیرعادی» برخوردند به پزشک مراجعه کنند.

دکتر سو وارد نایب رییس دانشکده سلطنتی زنان و زایمان گفت: «احتمال موفقیت در درمان سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود بیشتر است. اما متأسفانه هر روز در بریتانیا سرطان‌ شمار زیادی از زنان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود.

شرم، ترس از درد و ناآگاهی از علائم و نشانه‌های سرطان‌های زنان اغلب مانع از راحت حرف زدن زنان درباره وضعیت سلامتی‌شان، مراجعه به پزشک برای غربالگری و تقاضای به موقع خدمات پزشکی می‌شود.

متخصصان امور بهداشت و درمان، زنان و جامعه باید شروع کنند به راحت حرف زدن راجع به مسائل مربوط به سلامت زنان از جمله خونریزی غیرعادی و خونریزی در دوره پساقاعدگی. این کار را باید از مدرسه شروع کرد و هر زنی باید در کل عمرش همین رویه را ادامه دهد.»

این مشاور امور زنان و زایمان گفت: «با در میان گذاشتن تجربه‌ها و تسهیل دسترسی افراد به اطلاعات سرطان‌های زنان در واقع جان زن‌ها را نجات داده‌ایم.»

سپتامبر امسال به مناسبت ماه آگاهی درباره سرطان‌های زنانه مؤسسه جذبه حوا با همکاری دانشکده سلطنتی زنان و زایمان مجموعه توصیه‌هایی را برای زنان تدوین کرده تا به آنان در تشخیص خونریزی غیرعادی واژن کمک کند.

کاترین فیرث پس از رابطه جنسی متوجه خونریزی شد و وقتی به پزشک مراجعه کرد فهمید دچار سرطان دهانه رحم شده است. او گفت: «به خاطر خونریزی غیرعادی خارج از چرخه معمول ماهانه‌ام به پزشک مراجعه کردم و فهمیدم سرطان دارم.

بعد از هر بار رابطه جنسی به مدت چند روز خونریزی شدید داشتم. ابتدا گمان می‌کردم نشانه شروع پریود است اما بعد از چند ماه فهمیدم اصلاً آن نیست.

به پزشک مراجعه کردم و توصیه کرد آزمایش غربالگری دهانه رحم بدهم. سپس کولپوسکوپی انجام دادم و تشخیص دادند سرطان دهانه رحم مرحله ۱ب دارم. خیلی مهم است که اگر خونریزی غیرعادی داشتید به پزشک مراجعه کنید. کمی پس از آن که خونریزی‌هایم شروع شد شروع کردم به یادداشت کردن زمان‌های پریودم چون می‌خواستم مطمئن شوم مساله خاصی وجود ندارد. به گمانم همین کار یکی از اقدامات مهمی بود که کمک کرد بفهمم همه‌چیز مرتب نیست و بعد هم سرطانم را تشخیص دادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خونریزی غیرعادی از علایم سرطان رحم، دهانه رحم و واژن است. سالانه حدود ۱۳ هزار زن به این انواع از سرطان مبتلا می‌شوند.

نظرسنجی اخیر مؤسسه یوگاو به درخواست مؤسسه ایو اپیل نشان می‌دهد ۳۸ درصد افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله می‌گویند اگر پس از رابطه جنسی خونریزی غیرعادی داشته باشند، فوراً به پزشک مراجعه نمی‌کنند، هرچند این یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

آتنا لامنیسوس مدیر عامل مؤسسه ایو اپیل گفت: «عوامل بسیاری ممکن است باعث خونریزی غیرعادی واژن شود. شاید علتش سرطان نباشد ولی باید فهمید عاملش چیست. فعالیت‌های مؤسسه ما برای پیشگیری از سرطان و تشخیص زودهنگام تمرکز دارد. این که زنان رسیدگی به علائم بیماری را به تأخیر می‌اندازند واقعاً نگران‌کننده است. می‌خواهیم همه از پیام اصلی ما باخبر شوند و در صورتی که خونریزی غیرعادی دارند به پزشک مراجعه کنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی