ایلان ماسک اکنون سومین فرد ثروتمند جهان است

ثروت ایلان ماسک از ژانویه تاکنون چهاربرابر شده است

ایلان ماسک در کنار دوست دخترش، گری‌مس - Theo Wargo / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

ایلان ماسک با چهاربرابر شدن ثروت خود از آغاز سال جاری، با سرمایه‌ای بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار سومین فرد ثروتمند جهان شد. 

با توجه به شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، مالک دو شرکت تسلا و اسپیس‌اکس روز دوشنبه با افزایش ۱۱.۷ میلیارد دلار به دارای شخصی‌اش، از مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، پیشی گرفت. 

در حال حاضر، فقط جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، و بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، در این فهرست بالاتر از ایلان ماسک قرار دارند.

مجموع ثروت چهار نفر اول این فهرست بیش از نیم تریلیون دلار است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول بحران عالم‌گیر کرونا، ارزش سهام هر چهار شرکت غول فناوری در آمریکا بالا رفت و افزایش ثروت هنگفتی را برای آن‌ها در پی داشت. 

با احتساب بنیان‌گذار گوگل، لری پیچ، و رئیس سابق مایکروسافت، استیو بالمر، میلیاردرهای آمریکایی در حوزه فناوری هفت نفر از ده نفر اول ثروتمند جهان را تشکیل می‌دهند. 

جمع ثروت به دست آمده برای این هفت نفر از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون، حالا از مرز ۲۶۷ میلیارد دلار گذشته و مجموع ثروت آن‌ها را به ۷۸۰ میلیارد رسانده است. 

این اندازه ثروت حالا در فهرست ۲۰ کشور اول در شاخص درآمد ناخالص ملی قرار می‌گیرد و بالاتر از عربستان سعودی و سوئیس است. 

سازمان‌های حقوق بشری و فعالان سیاسی از افزایش ثروت میلیاردرها در طول بحران کرونا اظهار نارضایتی کرده‌اند. 

سناتورهای آمریکایی، برنی سندرز، کرستن گیلیبراند و اد مارکی، خواستار وضع یک بار مالیاتی بر ثروت به دست آمده در طول همه‌گیری برای میلیاردرها شده‌اند. 

آن‌ها در طرحی تحت عنوان «میلیاردرها باید بپردازند» خواستار وضع یک مالیات ۶۰ درصدی روی ثروتی شده‌اند که از ماه مارس سال جاری نصیب این افراد شده تا در حوزه بهداشت و سلامت مورد استفاده قرار گیرد. 

سناتور سندرز در ماه اوت گفت: «در این زمان دشوار و دردآور اقتصادی، باید یک تصمیم بنیادین بگیریم.» 

وی گفت: «می‌توانیم همچنان اجازه بدهیم پولدارها پولدارتر شده و بقیه فقیرتر و فقیرتر شوند. یا می‌توانیم روی ثروتی که چند میلیاردر انگشت‌شمار در طول این همه‌گیری به دست آوردند، مالیاتی وضع کنیم که با پول آن وضعیت سلامت و رفاه ده‌ها میلیون آمریکایی را بهتر کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان