بن بست مذاکرات بریتانیا و اروپا؛ شمارش معکوس برگزیت بدون توافق

سهمیه ماهیگیری و کمک دولتی، موانع اصلی پیشرفت مذاکرات هستند

معترضان بسیاری در سال‌ اخیر مخالفت خود را با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نشان دادند - ISABEL INFANTES / AFP

بوریس جانسون اذغان کرد که بریتانیا فعلا در مسیر خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) بدون توافقی با این اتحادیه است. با توجه به بی‌میلی دو طرف به دادن امتیاز، پیشرفت مذاکرات به گفته او «خیلی سخت» است.

در خلاصه نومیدکننده‌ای از وضعیت مذاکرات برگزیت، دفتر نخست وزیر بریتانیا به‌شدت به انعطاف‌ناپذیری اتحادیه اروپا حمله کرد و گفت که رسیدن به توافق تنها یک «امکان» است.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت: «توافق هنوز ممکن است، و هدف ما هم همین است، اما روشن است که کار آسانی نخواهد بود.»

او تایید کرد که بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) از گفتگو با بریتانیا در باره سهمیه‌های آتی ماهیگیری خودداری می‌کند، تا زمانی که طرحی برای کمک دولتی دریافت کند – و بریتانیا تا این لحظه از ارائه چنین طرحی خودداری کرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سخنگوی آقای جانسون، در حالی که تنها شش هفته برای یافتن راه حلی برای پرهیز از خروج ناگهانی بریتانیا از اتحادیه اروپا در اول ژانویه سال 2021 و اختلالی عمده در روابط میان دو طرف باقی مانده، این موضع «پیشرفت کار را خیلی سخت می‌کند.»

گرچه مقام‌های بریتانیا احتمال خروج بریتانیا بدون پیشرفتی در مذاکرات را اندک می‌دانند، اما می‌گویند که توافقی با شورای اتحادیه اروپا تا اواسط اکتبر باید به دست آید.

دیوید فراست، مذاکره کننده ارشد بریتانیا، و همتای اروپایی او میشل بارنیه، امروز در لندن مذاکرات غیررسمی دارند، اما ظاهرا امید چندانی به احیای مذاکرات نمی‌رود.

بروکسل همچنین مذاکرات تفصیلی در باره ماهیگیری را بدون امتیازی از سوی بریتانیا در باره تقسیم سهمیه – یعنی مجاز بودن قایق‌های اتحادیه اروپا به صید در آبهای بریتانیا – رد کرده است.

سخنگوی آقای جانسون از اصرار اتحادیه اروپا بر «ادامه کمک دولتی» به عنوان مانع اصلی مذاکرات یاد کرد، اما گفت که پیشنهاد‌های بریتانیا تنها «به موقع خود» منتشر خواهند شد.

او گفت: «اتحادیه اروپا اصرار دارد که باید پیش از مذاکره در زمینه‌های دیگر، در حوزه‌های دشوار مذاکرات از جمله کمک دولتی به توافق برسیم.»

او اذعان کرد که در حالی که تنها چند هفته تا برگزاری جلسه شورای اتحادیه اروپا باقی است، «وقت برای هر دو طرف تنگ است.»

او احتمال دخالت چشمگیری از سوی نخست وزیر را رد کرد و گفت: «مذاکرات را دیوید فراست و میشل بارنیه انجام می‌دهند.»

او در پاسخ به این که آیا امکان تمدید دوره انتقالی برای پرهیز از برگزیت بدون توافق وجود دارد، گفت: «نه».

بسیاری در بریتانیا و اروپا نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات بدبین‌اند و مواضع سخت‌تری می‌گیرند.

ژان-ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه گفت: «مذاکرات به دلیل موضع انعطاف‌ناپذیر و انصافا غیرواقع‌بینانه بریتانیا پیشرفتی ندارد.»

وی افزود: «ما در باره برگزیت همیشه یکصدا بوده‌ایم و ثابت کرده‌ایم آنهایی که نشانه‌هایی از فروپاشی کلی اروپا می‌دیدند برخطا بودند. ما با همین وحدت است که می‌توانیم به توافقی کلی دست یابیم.»

این گفته، اشاره‌ای بود به باور اروپا که آقای جانسون هنوز ممکن است کوتاه بیاید تا نگذارد اغتشاش در مسائل مرزی، تجاری و امنیتی هم به بحران اقتصادی ناشی از کووید افزوده شود.

برگزیت بی‌توافق می‌تواند به درگیری میان ماهیگیران اروپایی و نیروی دریایی بریتانیا منجر شود. گشت‌های نیروی دریایی هم‌اکنون افزایش یافته‌اند.

© The Independent