شب پر التهاب انتخابات آمریکا: غافلگیری بزرگ؟

«شاید ترامپ شب انتخابات پیروز به نظر برسد ولی با شمارش آرای پستی، بازنده شود»

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده در کنار معاون اولش، مایک پنس - AFP

داده‌پردازانی که با حزب دموکرات کار می‌کنند هشدار داده‌اند که ممکن است در شب انتخابات این طور به نظر برسد که دونالد ترامپ در انتخابات برنده شده، ولی در روزهای بعد شکست بخورد.  

جاش مندلسون، رییس آژانس داده‌پردازی هاکفیش که توسط مایکل بلومبرگ تاسیس شده، در توضیح سناریوی احتمالی برای شب سوم نوامبر گفت که رای‌دهندگان با نتایج اولیه آرا، شاهد یک «سراب سرخ» خواهند بود.  

این تحلیلگر امور فنی و سیاسی در گفت‌وگو با برنامه آکشز در شبکه اچ‌بی‌او، توضیح داد که شمارش تمامی آرا، ازجمله آرای پستی- احتمالا نتایج متفاوتی با نتیجه شب انتخابات خواهد داشت.  

آقای مندلسون گفت: «داده‌ها در شب انتخابات حاکی از پیروزی باورنکردنی دونالد ترامپ خواهد بود. این احتمالا چیزی است که خواهیم دید.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی که تمامی آرای مشروع شمارش شوند، و به آن روز نهایی برسیم، که اولین یک‌شنبه پس از انتخابات است، در واقع نشان خواهد داد که آن چه در شب انتخابات رخ داد، در واقع سراب بوده است.»  

این در حالی است که هاکفیش، که از سوی کمیته ملی حزب دموکرات و جو بایدن، نامزد این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کار کرده است، پیش‌بینی می‌کند که آرای پستی در اثنای همه‌گیری ویروس کرونا ماهیت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را تغییر خواهد داد.  

به گفته هاکفیش، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۴۰ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی از طریق پست رای خواهند داد، که به لحاظ سنتی روشی است که عمدتا مخصوص حامیان حزب دموکرات است.  

 این می‌تواند باعث شود که آقای ترامپ در شب انتخابات که فقط ۱۵ درصد آرای پستی شمارش می‌شود، اکثریت ۴۰۸ در مقابل ۱۳۰ آرای الکتورال را به دست آورد، و این نتیجه چند روز بعد تغییر کند.  

آقای بایدن، به گفته تحلیل هاکفیش، پیش‌بینی می‌شود که با تفاوت چشمگیر ۳۳۴ به ۲۰۴ رای کالج الکتورال، وقتی که تمامی آرا شمارش شوند، پیروز شود.  

این تحلیل به دنبال حملات چندگانه رییس‌جمهور آمریکا به رای پستی است. آقای ترامپ پیشتر در سال جاری اذعان داشت که آرای پستی تضمین می‌کند که «شما هرگز در این کشور یک رییس‌جمهور جمهوری‌خواه نخواهید داشت».  

تیم مرتاگ، مدیر ارتباطات کارزار انتخاباتی آقای ترامپ، در پاسخ به آکشز گفت: «رسانه‌های خبری باید از کاسبی پیش‌بینی آینده خارج شوند.»  

رییس‌جمهور آمریکا تاکنون تقریبا در تمامی نظرسنجی‌های سرتاسری و در اثنای چندین بحران، پشت سر رقیب انتخاباتی خود از حزب دموکرات قرار گرفته است.

© The Independent