احتمال ناکامی روند صلح در افغانستان؛ اختلافات میان غنی و عبدالله

عبدالله و غنی، نباید روی موضوعات کلان سیاسی که به منافع ملی افغانستان مرتبط است، باهم اختلاف پیدا کنند

اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در کنار عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه افغانستان - CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

شماری از شهروندان افغانستان می‌گویند که اختلاف میان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، به گفت‌وگوهای صلح آسیب می‌رساند و این روند را ناکام خواهد ساخت.

شهروندان افغانستان از آقای عبدالله عبدالله، و اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور می‌خواهند که خواسته‌های شخصی و سیاسی‌شان را کنار گذاشته، همراه و همدل باهم برای ختم جنگ، تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان تلاش کنند تا تمام موانع پیش روی صلح بین‌افغانی را با اتحاد بردارند تا روند صلح هرچه زودتر آغاز شود.

آنان می‌گویند، عبدالله و غنی، نباید روی موضوعات کلان سیاسی که به منافع ملی افغانستان مرتبط است، باهم اختلاف پیدا کنند. اکنون که چند روز بیشتر به آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی باقی نمانده، باید تلاش کنند که این روند را با موفقیت پشت سر بگذارند تا افغانستان به صلح و ثبات دائمی برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصری عثمانی، فعال جامعه مدنی می‌گوید: «ظاهرآ دیده می‌شود که تجربه تلخ حکومت وحدت ملی در راه است و این بار نیز عبدالله با آقای غنی، اختلاف دارد. اگر این اختلاف‌ها دوام پیدا کند، بدون شک روند صلح بین‌افغانی ناکام می‌ماند. ما مردم افغانستان از رئیس جمهوری غنی، می‌خواهیم که در رابطه با تعیین اعضای شورای عالی مصالحه، با عبدالله عبدالله، رئیس این شورا مشورت کند و نباید بدون مشورت با آقای عبدالله، اقدام به تعیین اشخاص می‌کرد. نباید اختلاف‌هایی که اکنون به وجود آمده پیش می‌آمد، حالا باید این مشکلات با گفت‌وگو حل شود تا اختلافاتبیشتر نشود.»

رامش حیدری، استاد دانشگاه نیز گفت: «این بار، ادامه اختلافات میان غنی و عبدالله، روند صلحی را که سرنوشت افغانستان به آن وابسته است آسیب می‌رساند. من از آقای عبدالله و غنی می‌خواهم خواسته‌های شخصی‌ را کنار گذاشته و برای رفع موانع مذاکرات صلح تلاش کنند و هر تصمیم که می‌گیرند، متحدانه، با هم برای منافع ملی افغانستان و پایان جنگ خانمان‌سوز در این کشور باشد.»

حمیدالله ننگیالی ساکن کابل معتقد است: «اگر رئیس جمهور غنی، بدون مشورت با عبدالله عبدالله، اعضای شورای مصالحه ملی را انتخاب کرده باشد، کارش درست نیست و نباید چنین کاری را می‌کرد، زیرا این روند به مشورت و تصمیم هر دو طرف نیاز دارد. آنان نباید با تصمیمات یک‌جانبه خود طرف مقابل را ضعیف نشان دهند که خود به معنی ایجاد مانع در راه مذاکرات صلح بین‌افغانی است و اگر اختلافات‌شان ادامه یابد روند صلح را ناکام می‌سازد و دیگر هیچ‌گاه این زمینه فراهم نخواهد شد.»

شکریه امیری، دانشجو می‌گوید: «من از عبدالله عبدالله، و اشرف غنی، می‌خواهم که روند صلح را مانند حکومت وحدت ملی به گروگان نگیرید، اجازه دهید که اعضای شورای عالی مصالحه ملی تعیین شده و روند صلح آغاز شود و مردم به آرزوی‌شان که همانا صلح و ثبات دائمی است برسند.»

بانو امیری افزود: «فرق نمی‌کند که اعضای شورای مصالحه چه کسانی‌اند، مهم این است که برای صلح تلاش کنند نه به خاطر پست و مقام و یا برای به دست آوردن امتیاز که این خود زهر است برای روند صلح و آشتی.»

این خواست شهروندان در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان طی صدور یک فرمان اعضای شورای عالی مصالحه ملی این کشور را معرفی کرد، اما صدور این فرمان با واکنش عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه مواجه گردید.

آقای عبدالله، در رابطه با فرمان غنی، در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «بر اساس صراحت بند «ب» موافقت‌نامه‌ سیاسی، (میان او و غنی) در بحث رسمیت و ایجاد شورا (مصالحه) رئیس شورای عالی مصالحه ملی در مشورت با رئیس جمهور (غنی) طرف‌ها، رهبران سیاسی، روسای مجلسین شورای ملی، جامعه مدنی، و نخبگان کشور، این شورا را تشکیل می‌دهد، بنابراین ایجاد این شورا از صلاحیت‌های رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی است و ایجاب فرمان مقام محترم ریاست جمهوری را نمی‌کند.»

او در ادامه نوشت: «ترکیب شورای عالی مصالحه، باید ملی، جامع و همه شمول باشد و در این راستا مشورت‌ها با رهبران و جریان‌های مختلف سیاسی، مدنی از قبل آغاز شده و در حالی نهایی شدن است.»

در همین حال، رابرت اوبراین، مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بر آغاز هرچه سزیع‌تر مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکید کرده است.

بیشتر از