عباس عراقچی برای شرکت در کمیسیون مشترک برجام وارد وین شد

تهران پس از ماه‌ها، هفته گذشته با بازرسی از دو سایت موافقت کرد

دور قبلی مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین، ۶دسامبر۲۰۱۹-JOE KLAMAR / AFP

یک هفته پس از موافقت ایران با بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو سایت در نزدیکی اصفهان و تهران، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکر‌ه‌کننده هسته‌ای، وارد وین شد.

عراقچی در سفر به پایتخت اتریش و مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ملاقات با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس و دیدارهای دوجانبه، در نشست کمیسیون مشترک برجام که فردا (سه‌شنبه) برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از اقدام تهران در دی‌ماه گذشته در جهت دست‌کشیدن از همه تعهدات هسته‌ای در چارچوب برجام، ساز و کار حل اختلاف را فعال کردند.

اما مذاکرات مربوط به آن در نتیجه شیوع کووید-۱۹ و امید طرفین به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که نیمه آبان‌ماه برگزار می‌شود، متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مقامات در تهران و بروکسل آشکار امیدوار بودند با روی کار آمدن چهره‌ای دمکرات در انتخابات آمریکا سرنوشت برجام و مذاکرات به کلی تغییر کند، ایالات‌متحده آمریکا پس از شکست قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، با ارایه یادداشتی به دبیرکل سازمان ملل، مکانیسم ماشه را فعال کرد.

یک هفته پس از شکایت واشینگتن از تهران به شورای امنیت، گروسی به تهران سفر کرد و توانست پس از ماه‌ها رد درخواست بازرسی از دو سایت که احتمال می‌رود فعالیت‌های هسته‌ای در آنها انجام شده باشد، به سرعت اجازه دسترسی به آنها را دریافت کرد.

باوجود توافق تهران و آژانس برای بازرسی‌ها، طیفی از موضوعات دیگر مانند پنج مرحله عقبگرد ایران در تعهدات هسته‌ای که افزایش ذخایر اورانیوم و آب‌سنگین و نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته را به دنبال داشته، همچنان موضوع اختلاف است.

این درحالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز می‌گوید، تحریم‌ها از سی‌ام شهریورماه بازمی‌گردند. مقامات واشینگتن هشدار داده‌اند که کشورهایی که با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کنند را تحریم‌ خواهند کرد.

باوجود اینکه احتمال دارد در کمیسیون‌ مشترک برجام در زمینه موضوعات دیگری مانند انتقال ذخایر آب‌سنگین به خارج از کشور توافق شود، واشینگتن بر جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران با استناد به نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید دارد. تاریخ لغو تحریم‌های تسلیحاتی پنج سال پس از اجرای برجام و ۲۷ مهرماه سال جاری تعیین شده است.

حتی در صورت توافق در زمینه مسائل هسته‌ای، همچنان ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی مانند مهر تایید دبیرکل سازمان ملل بر «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده در حمله تابستان گذشته به عربستان سعودی، می‌تواند به عنوان مدرک علیه تهران استفاده شود.