تشدید رقابت آمریکا و روسیه در شرق سوریه

برخورد خودروهای نظامی روسیه و آمریکا در سوریه، تنش‌ها را شدت می‌بخشد

یک خودرو نظامی متعلق به آمریکا در نزدیکی شهرستان المالکیه در استان الحسکه سوریه. عكس از:  AFP

تنش‌ میان مسکو و واشنگتن در شمال شرقی سوریه که در این اواخر در حال افزایش است، ابعاد تازه‌ای را در درگیری‌های سوریه آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که دو ابر قدرت جهانی به‌رغم تفاهم و هماهنگی‌ها و گشت‌زنی‌های مشترکی که از اول ماه مه گذشته در مناطق شمال شرقی سوریه آغاز کرده اند، رقابت میان آن‌ها نیز در حال اوج‌گیری است.

برخورد خودرو نظامی "تایگر" روسی با خودرو زرهی "هامر" آمریکایی در هفته گذشته، منجر به تشدید تنش در منطقه نفت‌خیز سوریه شد و نشان داد که ویدیوهای منتشر شده از سبقت و برخورد نیروهای نظامی در جاده‌های سوریه شوخی نیست، به ویژه پس از این‌که در اثر آخرین برخوردی که در ۲۵ ماه اوت جاری اتفاق افتاد، دو سرباز آمریکایی مجروح شدند. پس از برخوردهای متعددی که میان خودروهای نظامی دوجانب در سوریه صورت گرفت، سرانجام فرماهندهان نظامی دو کشور تلاش‌های را برای برقراری آرامش انجام دادند و آخرین مورد آن، پیام پنتاگون در لزوم بازگشت به مکانیسم جلوگیری از درگیری در قلمرو سوریه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال و پس از برخورد اخیر، نیروهای آمریکایی اقدام به گشت‌زنی در محل تصادف کرده و به گفته یک منبع محلی شماری از تفنگداران دریایی آمریکا در محل حادثه در شهرستان‌های "المالکیه" و "الرمیلان" مشغول گشت‌زنی شدند. منبع مزبور افزود: نیروهای آمریکایی مناطقی که نیروهای روسیه در آن‌ها مستقر هستند، را به گونه‌ای مورد بازرسی قرار دادند، که گویی به دنبال تحقیق مشخصی هستند.

البته دعوت پنتاگون از مسکو برای جلوگیری از درگیری در قلمرو روسیه، پیامی است که روس‌ها آن را پس از برخوردهای مکرر میان نیروهای دوجانب در خاک سوریه دریافت می‌کنند.

با این حال، ارتش روسیه روایت دیگری از این ماجرا دارد که آن را با یک کلیپ ویدیویی منتشر شده مستند کرده است. در این ویدیو دیده می‌شود که خودروهای "هامر" آمریکایی از یک کاروان نظامی روسیه که متشکل از ۵ وسلیه نقلیه است سبقت می‌گیرند در حالی که بالگردهای نظامی نیز در ارتفاع بسیار پایینی آن‌ها را همرایی می‌کنند، افزون بر آن، روسیه خاطرنشان می‌کند که مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی را در مورد حرکت کاروان پلیس نظامی روسیه  از قبل خبر داده است.

در این میان، شهروندان سوریه در حالی شاهد صحنه این برخوردها و ویدیوهای منتشر شده از آن هستند که حسرت سراپای آن‌ها را فراگرفته و می‌بینند که سرزمین آن‌ها تبدیل به میدان رقابت و درگیری‌های خارجی شده و خودروهای نظامی خارجی در جاده‌های سوریه به رقابت و مسابقه می‌پردازند.

البته محافل سیاسی بی‌طرف سعی دارند همین احساس ملت سوریه را به جهان بازتاب دهند، آن‌ها پیوسته خواستار خروج همه قدرت‌های خارجی بدون استثنا از کشور بوده و بر متوسل شدن به راه حل سیاسی مسالمت‌آمیز، پایان جنگ، انتقال قدرت و استقرار دموکراسی در کشوری که از سال ۲۰۱۱ تا کنون در عمق بحران جنگ فرورفته است، تأکید دارند.

در همین حال، ناظران بدین باورند که اقدامات اخیر، نشان می‌دهد که نیروهای دو کشور در سوریه در آستانه درگیری و برخورد نظامی قرار دارند، اما واشنگتن سعی می‌کند از وقوع چنین درگیری جلوگیری کند، به ویژه این‌که تا هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان زیای باقی نمانده است.

همچنان طبق گزارش مرکز آشتی روسیه در سوریه، در رخداد دیگری در ۲۵ ماه اوت، یک وسیله نقلیه روسی در حالی که با یک گشت مشترک (روسیه و ترکیه) در بزرگراه M4 در استان ادلب در حال عبور بود، هدف حمله قرار گرفت و به آسیب‌دیدگی دو سرباز روسی منجر شد.

البته مسکو گروه‌های مسلح را به انجام این اقدامات متهم می‌کند و روسیه در ۱۸ ماه اوت جاری عملیات  نظامی “صحرای سفید” را در سوریه آغاز کرد که ناظران آن را تلاشی برای انتقام مرگ یک فرمانده ارتش روسیه می‌دانند.

از سوی دیگر، درگیری و تنش میان ساکنان این منطقه و نیروهای آمریکایی پیوسته ادامه دارد؛ زیرا ساکنان عرب این روستاها در موارد بسیاری جاده‌ها را مسدود می‌کنند تا از عبور گشت‌های آمریکایی جلوگیری کنند، افزون بر آن، در گذشته درگیری‌های متعددی میان افراد مسلح و نیروهای آمریکایی رخ داد اما نیروهای روسیه به منظور جلوگیری از ادامه درگیری وارد عمل شدند.

البته حضور نیروهای خارجی از جمله روسی، ترکی، آمریکایی و ایرانی در مناطق جزیره، شرق فرات، شمال سوریه، اقلیم کردستان، دیر الزور و سایر مناطق مرزی با عراق، این پهنه را آن‌چنان دچار آشفتگی و بی‌ثباتی کرده است که خطر وقوع جنگ و درگیری در هر لحظه محتمل است.

© IndependentArabia