ترامپ سه‌شنبه به شهر کنوشا، محل ناآرامی‌های اخیر، می‌رود

هدف از این سفر، «بررسی خسارت‌ها و دیدار با ماموران انتظامی» اعلام شده است

دونالد ترامپ در سخنرانی پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه، از کنوشا نام برد، ولی اشاره‌ای به تیر خوردن جیکاب بلیک نکرد-SAUL LOEB / AFP

بر اساس اعلام کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه به شهر کنوشا در ایالت ویسکانسن سفر خواهد کرد تا «ویرانی‌های ناشی از ناآرامی‌های اخیر را بررسی کند و با ماموران انتظامی دیدار کند.»

این خبر شنبه شب به وقت واشینگتن منتشر شد و هنوز جزئیات بیشتری در باره این سفر در دست نیست. یک روز پیش از آن، آقای ترامپ برای اولین بار به تیراندازی پلیس کنوشا به مرد سیاهپوستی به نام جیکاب بلیک اشاره کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، آقای ترامپ پس از برگزاری یک گردهمایی در ایالت نیوهمپشایر، در باره تیراندازی پلیس به آقای بلیک گفت: «صحنه خوبی نبود. اصلا از دیدنش خوشم نیامد، به نظرم بیشتر مردم هم با من موافق باشند.»

یکشنبه پیش، کشنبه شب، در پی تیراندازی پلیس به آقای بلیک، تظاهرکنندگان در این شهر به خیابان‌ها رفتند، و ناآرامی و آتش سوزی تا ساعت‌هایی پس از نیمه شب ادامه یافت. ویدیوی تیراندازی پلیس به این مرد در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد و خشم بسیاری را برانگیخت. در این ویدیو مامور پلیسی دیده می‌شود که از فاصله نزدیک، هفت گلوله به پشت آقای بلیک شلیک می‌کند. آقای بلیک پس از بستری شدن در بیمارستان، از کمر به پایین فلج شده‌است.

روز پنجشنبه، آقای ترامپ در سخنرانی پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه، از کنوشا نام برد، ولی اشاره‌ای به تیر خوردن آقای بلیک نکرد. او روز شنبه در پاسخ به این که آیا به کنوشا سفر خواهد کرد، گفت: «احتمالا بله، چون نیروهای گارد ملی آنجا هستند...از لحظه‌ای که این نیروها پا به آن منطقه گذاشتند، وضع کنوشا خیلی خیلی خوب شده.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای گارد ملی روز دوشنبه وارد کنوشا شدند، ولی ناآرامی دراین شهر دو شب دیگر ادامه یافت. سه شنبه شب، دو نفر در تیراندازی کشته شدند و یک نفر هم مجروح شد. پلیس مرد ۱۷ ساله سفیدپوستی به نام کایل ریتهاوس را در ارتباط با این تیراندازی بازداشت کرده‌است. وی یکی از اعضای نیروی شبه‌نظامی مسلحی است که با تظاهرکنندگان ضد نژادپرستی درگیر شد.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «باز هم یک آمریکایی سیاهپوست قربانی استفاده بی‌رویه از زور شد.» وی افزود: «عدالت برابر در مورد بسیاری از سیاهان آمریکا و دیگران واقعیت نیافته است...ما باید نژادپرستی نهادینه شده را براندازیم.»

آقای ترامپ، «نظم و قانون» را از شعارهای اصلی تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده، و با اشاره به تظاهرات ماه‌های گذشته در پورتلند گفته است که که اگر بایدن در انتخابات ماه نوامبر به ریاست جمهوری برسد، «تمام شهرهای آمریکا را شبیه پورتلند خواهد کرد که در دست دموکرات‌هاست. در آمریکای بایدن، هیچ‌کس امنیت نخواهد داشت.»