یک کشته در تیراندازی همزمان با تظاهرات هواداران ترامپ در پورتلند

کاروان خودروهای طرفداران ترامپ با تظاهرات‌کنندگان ضدنژادپرستی درگیر شد

درگیری پلیس و مردم در پورتلند  - Nathan Howard/Getty Images/AFP

شنبه شب در شهر پورتلند، مرکز ایالت اورگان در شمال غرب آمریکا، در حالی که کاروانی از خودروها به طرفداری از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خیابان‌های مرکزی شهر را می‌پیمود و بر سر راه خود با تظاهرات‌کنندگان مخالف ترامپ درگیر می‌شد، یک نفر در اثر تیراندازی کشته شد. هنوز روشن نیست که آیا تیراندازی ارتباط مستقیمی به دو گروه تظاهرات کننده داشته است یا نه.

فاکس نیوز به نقل از یک عکاس اسوشییتدپرس گفت که صدای سه شلیک شنیده است و بعد امدادگران را دیده که دور قربانی که ظاهرا مردی سفیدپوست بود، مشغول امداد بودند. تصاویر ویدیویی مردی را نشان می‌دهد که کلاهی با نشانه «پتریوت پلیرز» به سر دارد، گروهی که در سال‌های گذشته مرتبا تظاهرات در پورتلند را به خشونت کشیده است. این مرد روی شلوار کوتاه خود هم نوشته «خط نازک آبی» داشت، که نشان دهنده طرفداری از پلیس است.

تیراندازی در ساعت ۸:۴۵ دقیقه شنبه به شب به وقت محلی رخ داد و پلیس پورتلند مشغول بررسی آن است، اما هنوز اطلاعاتی در این زمینه منتشر نکرده‌ است. تد ویلر، شهردار پورتلند، از مردم خواست که آرام باشند و «این فاجعه را تشدید نکنند.»

در ماه‌های گذشته، از زمان کشته شدن مرد سیاهپوستی به نام جرج فلوید به دست پلیس در شهر مینیاپولیس، تظاهرات‌کنندگان ضد نژادپرستی و هوادارن جنبش «جان سیاهان مهم است»، هر شب در پورتلند به خیابان‌ها رفته‌اند. تا یکی دو هفته پیش، تظاهرات‌کنندگان راست افراطی عمدتا از تجمع‌‌ها غایب بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ روز پنجشنبه در سخنرانی خود برای پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه، با اشاره به تظاهرات ماه‌های گذشته در پورتلند گفت که اگر رقیب دموکرات او جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر به ریاست جمهوری برسد، «تمام شهرهای آمریکا را شبیه پورتلند خواهد کرد که در دست دموکرات‌هاست. در آمریکای بایدن، هیچ‌کس امنیت نخواهد داشت.»

هزاران طرفدار آقای ترامپ شنبه بعداز‌ظهر در یک مرکز خرید جمع شدند و از آنجا با خودروهاشان به سمت مرکز پورتلند حرکت کردند. به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) از همان لحظه بیم درگیری با تظاهرات‌کنندگان ضدنژادپرستی می‌رفت. کاروانی از وانت‌های شاسی‌بلند با پرچم‌های هواداری از ترامپ، پرچم آمریکا و «خط نازک آبی» در پارکینگ روباز بزرگی در مرکز اورگان گرد آمدند.

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که پس از آن، افرادی سوار وانت‌های پرچم‌دار، از میان گروه‌هایی از تظاهرات‌کنندگان ضدنژادپرستی می‌رانند، با تفنگ رنگ‌پاش (پینت‌گان) به سوی جمعیت رنگ شلیک می‌کنند و چیزی که به نظر می‌رسد اسپری فلفل باشد، به آنها می‌پاشند. چند خورو منفرد و گروه‌هایی از تظاهرات‌کنندگان مخالف کوشیدند کاروان هواداران ترامپ را متوقف کنند. تیراندازی اندکی پس از این رویدادها رخ داد، اما هنوز روشن نیست که ارتباطی با رویارویی دو گروه تظاهرات کننده داشته است یا نه.