آغاز رزمایش نظامی ترکیه در مدیترانه در کنار هشدار به یونان

نماینده حزب عدالت و توسعه خواستار احیای ترکیه بزرگ شد

تنش بین اروپا و ترکیه رو به افزایش است- TURKISH DEFENCE MINISTRY / AFP

رزمایش نظامی ترکیه در شرق مدیترانه از روز شنبه به مدت دو هفته آغاز شد. این رزمایش در حالی انجام می‌شود که یونان نیز قصد دارد با همکاری برخی کشورهای دیگر از جمله امارات، رزمایشی در همین دریا برپا کند.

همزمان با آغاز این رزمایش، روز شنبه مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به یونان هشدار داد که پیشروی در آب‌های سرزمینی این کشور در دریای اژه می‌تواند سبب‌ساز جنگ باشد.

اخیرا تنش‌ها بین ترکیه و یونان بر سر منابع گازی کشف شده در مدیترانه افزایش یافته است. یونان و ترکیه هر یک مدعی هستند که این منبع گازی در آب‌های سرزمینی آنها قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ یونانی را که به کشتی تحقیقاتی «عروج رئیس» نزدیک شده‌اند رصد کرده است. یونان نیز در پاسخ اعلام کرد که دو جنگنده ترک به هواپیماهای یونانی نزدیک شده‌اند.

در حالی که تنش بین اروپا و ترکیه هر روز رو به افزایش است، متین گلونک،‌ نماینده پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه، در توئیتی از اردوغان خواست تا «ترکیه بزرگ» را احیا کند.

در نقشه منتشر شده توسط او، قبرس، ارمنستان و نصف مساحت بلغارستان و مناطق وسیعی از گرجستان، سوریه و عراق، شمال یونان و جزایر شرقی دریای اژه‌ به عنوان بخشی از خاک ترکیه نمایش داده شده است.

او در ادامه به پیروزی سلجوقیان بر امپراتوری مسیحی بیزانس اشاره کرده ودر توئیت دیگری نوشت: «نوادگان کسانی که معتقد هستند ما را از آناتولی بیرون خواهند کرد امروز در تلاشند تا ما را از دریای مدیترانه بیرون کنند. شک ندارم که آنها در دریای مدیترانه شکست خواهند خورد... (روح پیروزی در نبرد ملازگرد همچنان زنده است)... دولت ترکیه و نیاز به پاسخگویی به روح امت در تمام زمینه‌ها همچنان پابرجاست.»

در همین راستا وبسایت یونانی «گریک سیتی تایم» با اشاره به صحبت‌های این نماینده پارلمان ترکیه که از قضا روابط نزدیکی نیز با اردوغان دارد نوشت: «گلونک عملا اعتراف کرده که ترکیه هدف اشغال سوریه، دریای مدیترانه و آفریقا و تسلط نظامی بر این مناطق را دنبال می‌کند.»

بیشتر از جهان