امارات رسما به تحریم اسرائیل پایان داد

هیئت اسرائیلی با همراهی دستیاران ترامپ، به امارات می‌روند

برقراری روابط بین امارات و اسرائیل هنوز در ابتدای راه است -JACK GUEZ / AFP

بنا به گزارش خبرگزاری امارات، خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات متحده عربی، روز شنبه با صدور یک فرمان، قانون تحریم‌های اسرائیل را لغو کرد.

در بیانیه دولت امارات درباره لغو این تحریم‌ها آمده است که این فرمان به عنوان بخشی از تلاش های امارات متحده عربی برای گسترش همکاری‌های دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل و در راستای تعیین نقشه راهی برای آغاز همکاری‌های مشترک است که با تحریک رشد اقتصادی و ارتقا نوآوری سبب تعمیق روابط دوجانبه خواهد شد.

به دنبال لغو قانون تحریم اسرائیل، افراد و شرکت‌ها در امارات متحده عربی می‌توانند عملیات تجاری، مالی یا هر نوع معامله دیگر با ارگان‌ها یا افراد مقیم اسرائیل داشته باشند.

بر اساس این فرمان، ورود ، مبادله یا در اختیار داشتن کالاها و محصولات اسرائیلی از انواع مختلف در امارات متحده عربی و تجارت با آنها مجاز خواهد بود.

پس از آن که امارات اعلام کرد که روابطش با اسرائیل را عادی می‌کند، لغو تحریم‌ اسرائیل گام دیگری در این جهت به شمار می‌رود.

در همین راستا قرار است روز دوشنبه هیئتی اسرائیلی به همراه برخی از دستیاران رئیس جمهور آمریکا با یک پرواز مسافربری اسرائیل به امارات سفر کنند.

بنیامین ناتانیاهو این سفر را نخستین دیدار تجاری بین دو کشور عنوان کرد.

در همین زمینه روز سه‌شنبه نتانیاهو در پیامی ویدئویی اعلام کرد که جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به همراه چند مقام رسمی دیگر آمریکایی، مئیر بن شباب، مشاور امنیت ملی اسرائیل را همراهی خواهند کرد. این هیئت قرار است با هواپیمایی اسرائیلی مستقیما از تل‌آویو به ابوظبی سفر کنند.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، مذاکرات بر روی راه‌های ارتقاء همکاری اسرائیل و امارات در بخش‌هایی از جمله حمل و نقل هوایی و جهانگردی، تجارت، دارایی، بهداشت، انرژی و امنیت متمرکز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو با بیان اینکه این توافق تاریخی است، ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها نیز به حلقه صلح بپیوندند.

پیش از این، خبرگزاری WAM امارات متحده عربی و وب‌سایت خبری وای‌نت اسرائیل روز سه‌شنبه گزارش داده بودند که وزرای دفاع دو کشور یعنی محمد بن احمد آل باواردی و بنی گانتس برای اولین بار با یکدیگر تلفنی صحبت کردند. امارات سومین کشور عربی است که پس از مصر و اردن روابطش با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کند.

برقراری روابط بین امارات و اسرائیل هنوز در ابتدای راه است و مسائلی همچون نحوه افتتاح سفارت‌خانه‌ها، سفر و تجارت باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین امارات علاقه‌مند است تسلیحات پیشرفته‌ای مانند هواپیمای اف ۳۵ را از آمریکا خریداری کند، موضوعی که تاکنون مورد مخالفت اسرائیل بوده است. بنابراین روند امتیازگیری طرفین از یکدیگر طولانی خواهد بود.

بیشتر از جهان