واکنش‌ها به مخالفت پاتریارک مارونی با سلاح‌های غیر مجاز در لبنان

وجود انبار سلاح‌ و مواد منفجره در مناطق مسکونی، خطر بزرگی است

پاتریارک بشاره بطرس الراعی، رهبر مارونی‌های لبنان. عكس از:  رویترز

درخواست بشاره بطرس راعی، پاتریاریک مارونی از مقامات لبنانی برای یورش به کلیه‌ی انبارهای سلاح و مواد منفجره که به صورت غیرقانونی در مناطق مسکونی کشور ذخیره شده است، با واکنش‌های شدیدی روبه‌رو شد. اغلب مردم با این درخواست موافق بوده اما شماری دیگر به ویژه هواداران حزب الله مخالفت خود را با این پیشنهاد ابراز داشته و کمپینی را به عنوان "خیانت" در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی کردند.

در واقع، از هنگامی‌که پاتریارک مارونی پرچم بی‌طرفی را به عنوان تنها راه حل باقیمانده برای بیرون‌رفت از بحران لبنان مطرح کرد، بکرکی(مرکز طایفه مارونی) از سوی کسانی که خود را وابسته به محور مقاومت می‌دانند، هدف حملات رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفت. با این حال، پاتریارک مارونی و طرح نجات وی با واکنش‌های مستقیم حزب الله مواجه نشد؛ طوری که تا کنون حزب الله هیچ موضع رسمی در قبال این طرح اتخاذ نکرده و حسن نصرالله و سایر مسئولان بلندپایه حزب الله در این زمینه هیچ ابراز نظری نکردند. نخستین اظهار نظری که در این زمینه صورت گرفت از سوی محمد رعد، رئيس ائتلاف پارلمانی بود که پس از دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس گفت: "ما از این پیشنهاد مطلع شده ایم و واکنش های مرتبط به آن را دنبال می کنیم."

در همین حال، واکنش‌ها در این زمینه به حدی بالا گرفت که پاتریارک راعی متهم به خیانت به وطن شد و یکی از روزنامه‌های نزدیک به حزب الله در تیتر بزرگی وی را متهم به انتشار علنی طرح بی‌طرفی اسرائيل کرد و بر کلیه‌ی روحانیون و پیشوایان کلیسای مارونی تاخت و آن‌ها را متهم به تبعیت از استعمار غربی و اتحاد با صهیونیسم، پیش از تأسیس کشور لبنان کرد. این روزنامه، طرح بی‌طرفی پاتریارک مارونی را به عنوان مخالفت با سلاح مقاومت (حزب الله) تلقی کرد، در حالی‌که پاتریارک مارونی هنگامی‌که مسئله انبارهای سلاح و ذخیره مواد منفجره در مناطق مسکونی را مطرح کرد، به هیچ گروه مشخصی اشاره نکرد و نگفت که صاحب این انبارها کیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته کمپین "خیانت" و واکنش‌های شدید دیگری که در مخالفت با اظهارات پاتریارک راعی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، تنها محدود به طرفداران حزب الله بود.

سخنان پاتریارک راعی درباره انبارهای اسلحه و مواد منفجره در مناطق مسکونی، مبتنی بر دلایل و شواهدی است که حقیقت خطرناکی را آشکار می‌کند؛ منابع نزدیک به پاتریارک راعی به ایندیپندنت عربی گفتند: شواهد کافی و عوامل مختلفی از جمله انفجار مهیب بندرگاه بیروت باعث شد تا پاتریارک راعی این مسئله را مطرح کند. آن‌ها افزودند آیا حادثه "هیروشیمای بیروت" که پایتخت لبنان را به ویرانه‌ای تبدیل کرد برای طرح این موضوع کافی نیست؟ آیا مطرح کردن مسئله خطر انبارهای سلاح و مواد منفجره در میان مناطق مسکونی نیاز به رویداد بزرگتری دارد تا بحث سلاح‌های غیر مجاز مطرح شود؟

منابع مزبور افزودند که پاتریارک راعی، شکایت‌ها و اطلاعات بسیاری را در مورد انبارهای سلاح و مواد منفجره در داخل روستاها و مناطق مسکونی دریافت کرده است که نمایانگر ایجاد وحشت در میان شهروندان است. شماری از شهروندان یادداشتی را در همین زمینه به بکرکی (مرکز طایفه‌ مارونی) تحویل دادند؛ همچنان اعضای شورای شهرداری "بعبدا" با ارسال نامه از نیروهای امنیتی خواستند در مورد مخفی‌گاه‌های اسلحه که گفته می‌شود در نزدیکی بیمارستان "سن چارلز" قرار دارد، بحث و بررسی کنند.

منابع تأکید کردند که سخنان پاتریارک علیه هیچ فرقه و گروه مشخصی نبوده و برخلا آن‌چه گفته می‌شود هیچ ارتباطی میان این پیشنهاد و قطعنامه شماره ۱۷۰۱ در مورد خلع سلاح افراد مسلح وجود ندارد؛ اما مردم این حق را دارند که امنیت خانه‌های آن‌ها تأمین باشد و بتوانند در آرامش به‌سر برند. منابع یادشده از اتهامات وارده علیه پاتریارک راعی و پیوند این مسئله با اسرائیل شگفت زده شده و افزودند که امنیت شهروندان لبنان که یک اولویت اساسی برای همه از جمله پاتریارک راعی است چه ربطی به اسرائیل دارد؟ آیا انفجار بندرگاه بیروت علیه منافع اسرائیل بود؟ مگر اسرائیل از ویرانی لبنان خوشحال نمی‌شود و وقوع چنین حوادثی جز تأمین منافع اسرائیل، سود دیگری برای ملت لبنان در پی دارد؟

البته پیشنهاد پاتریارک مارونی از سوی فرقه‌های مختلف مذهبی مورد حمایت گسترده‌ای قرار گرفت، از جمله شیخ نعیم حسن، شیخ جامعه دروزی لبنان در تماس تلفنی با پاتریارک مارونی، همبستگی خود را با وی اعلام کرده و اتهامات وارد شده را به شدت تقبیح کرد. همچنین، شیخ عبداللطیف، مفتی جمهوری لبنان نیز حمایت خود را از طرح بی‌طرفی پاتریارک مارونی اعلام کرده و مرکز فتوای لبنان به تریبونی برای حمایت از پیشنهاد پاتریارک مارونی تبدیل شد.

اما کلسیای مسیحی لبنان با ابراز واکنش تندی، اتهامات یادشده را بی‌ارزش توصیف کرده و شورای اسقف‌های کلیسای مارونی با صدور بیانیه‌ای، اتهامات وارده علیه پاتریارک راعی مبنی بر همسویی با دشمن و سهم‌گیری در تبلیغات اسرائیل علیه "مقاومت" را رد کرد. طبق اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است، پاتریارک راعی پیش از انشتار بیانه کلیسا از مضمون آن اطلاع حاصل کرده و با متن بیانیه ابراز موافقت کرده است.

شورای اسقف‌ها با اشاره به این‌که پاتریارک راعی، اطلاعات موثوقی در مورد انبار اسلحه و مواد منفجره‌ی ذخیره شده در مناطق مسکونی دارد، از کسانی که پاتریارک را به خیانت و همدستی با دشمن متهم می‌کنند خواست تا در مورد این‌که چه کسی مواد منفجره را در میان مناطق مسکونی ذخیره می‌کند و از غیرنظامیان به عنوان سپری در برابر حملات دشمن استفاده می‌کند تحقیق و بررسی کنند. در بیانیه آمده است که در واقع کسانی که با انبار کردن سلاح و مهمات نظامی در میان مناطق مسکونی، دشمن را به حمله علیه غیرنظامیان تحریک می‌کنند، با دشمن همدست اند.

در همین حال، بخش رسانه‌ای شورای اسقف‌های کلیسای مارونی لبنان، در مورد صحت و درستی تحقیقاتی که برای یافتن عامل انفجار بندر بیروت در جریان است ابراز شک و تردید کرده و در مورد "احتمال دستکاری در صحنه حادثه، درست همانطور که پس از ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین اتفاق افتاد" ابراز نگرانی کرد.

شورای اسقف‌های کلیسای مارونی حمایت خود را از پیشنهاد پاتریارک راعی، اعلام کرده و از نیروهای امنیتی خواست به تمام انبارهای اسلحه و مواد منفجره غیر مجاز یورش برده و هیچ استثنایی در این زمینه تحت هیچ بهانه‌ای قائل نشوند؛ زیرا زندگی مردم، همان‌طور که در بیانیه آمده است، "از کلیه‌ای اقداماتی که جز ویرانی و فرو بردن کشور در ورطه بحران‌های اقتصادی،‌مالی و اجتماعی، چیز دیگری به ارمغان نیاورده است، اهمیت بیشتری دارد." شورای اسقف‌های کلیسای مارونی با اشاره به شبکه تلویزیونی نزدیک به حزب الله، تأکید کرد که "زندگی در صلح و بی‌طرفی مثبت از جنگ‌های فاجعه‌باری که به نفع محورهایی که دستورات خود را از خارج دریافت می‌کنند، صورت می‌گیرد، بهتر از زندگی در میان تلاطم وحشت و آشفتگی است."

پاتریارک راعی، هنگام بازدید از مناطق تخریب شده در اثر انفجار بندرگاه بیروت و دیدار از کلیساها، مراکز مذهبی و اجتماعی، اظهار داشت که ناکامی دولت در کشف چنین مکان‌هایی می‌تواند منجر به انفجارهای دیگری شود و در نتیجه مردم بیگناه بیشتری را به کام مرگ بکشاند. وی در حال بازدید از ویرانی‌های به‌جامانده از انفجار بیروت، به کسانی که او را متهم کرده بودند، گفت: ما عادت نداریم دست‌نشانده شخص دیگری باشیم، کلیسای مارونی به صراحت اعلام می‌کند که ما با هیچ طرفی در داخل و یا خارج از کشور ارتباط نداریم و شکی نیست که بی‌طرفی لبنان، یگانه راه بیرون‌رفت از بحران کنونی است. وی همچنان سوال کرد که آیا کسی هست که در مورد خطر سلاح‌های غیر مجاز شک و تردید داشته باشد؟

پاتریارک راعی، با اشاره به طرح "لبنان پیش از ۴ اوت، نه بعد از آن"، گفت: تنها راه حل این است که به دولت بگوییم، برای عبور از این چالش بزرگ، به سلاح متوسل شود. وی افزود: متأسفانه هیچ حاکمیت مستقل دولتی در لبنان وجود ندارد و هر طرفی، دولتی را با توجه به منافع خود ایجاد کرده است و در واقع، لبنان امروز یک دولت واحد نیست بلکه به دولت‌های کوچک متعددی تبدیل شده است، آیا ما بایستی به این وضعیت فاجعه‌بار ادامه دهیم؟ پاتریارک مارونی با تأکید بر تداوم این مبارزه، اظهار داشت که تلاش‌های خود را تا هنگام نجات لبنان از بحران کنونی ادامه خواهد داد. بر اساس اطلاعاتی که به ایندیپندنت عربی رسیده است پاتریارک راعی، تصمیم دارد در سفر آینده امانوئل مکرون به بیروت به مناسبت بزرگداشت از صدمین سال تأسیس لبنان، با وی ملاقات کرده و در مورد مسئله بی‌طرفی و نجات لبنان، بار دیگر با رئیس جمهور فرانسه صحبت و گفت‌وگو کند.

© IndependentArabia