طوفان لورا با تخریبی کمتر از پیش‌بینی‌ها گذشت

فصل توفان در آمریکای شمالی روز ۳۰ نوامبر به پایان می‌رسد

Joe Raedle/Getty Images/AFP

توفان لورا که یکی از شدیدترین توفان‌هایی است که تاکنون در آمریکا رخ داده، در ساعات اولیه روز پنج‌شنبه در ایالت لوییزیانا فرود آمد و گستره وسیعی از ویرانی به جا گذاشت. در این توفان دست‌کم چهار نفر کشته شدند.

با این حال به رغم پیش‌بینی‌هایی مبنی بر بالا آمدن آب به میزان هفت متر که «مرگبار» خوانده شده بود، این اتفاق نیفتاد، اما موج‌هایی به بلندی سه تا چهار متر به ساحل برخورد کرد.

توفان لورا که از نظر شدت در رده چهار طبقه‌بندی شده بود، هفتمین توفان این فصل بود که نامی بر آن نهاده شده بود. این توفان در حال عبور از لوییزیانا همین شدت را حفظ کرد، درخت‌ها و تیرهای برق را ریشه‌کن کرد و سقف خانه‌ها را از جا کند. حداکثر سرعت بادهای این توفان ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت ثبت شد.

ارزیابی خسارت توفان چند روز طول خواهد کشید، زیرا در برخی نقاط محله‌های کاملی با خاک یکسان شده‌اند. بیش از ۸۵۰ هزار نفر در ایالت لوییزیانا و شرق ایالت تگزاس بدون برق سر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشترین آسیب به شهر لیک چارلز وارد شد که بخشی از بناهای زیادی فرو ریخت یا پنجره‌هایشان شکست. بیشتر شیشه‌های برج بانک «کپیتال وان» از جا کنده شد، و یک قمارخانه شناور از محل لنگرگاه خود کنده شد و آب آن را به زیر پلی برد که در دست بررسی خسارت است.

در شهر وست لیک در نزدیکی آن، حریقی در یک آزمایشگاه زیستی رخ داد و ابری از گاز سمی کلر به هوا فرستاد. در همان حال که امدادگران در تلاش برای کنترل وضعیت بودند، جان بل ادواردز، فرماندار لوییزیانا، از اهالی ایالت خواست در خانه بمانند، پنجره‌ها را ببندند و کولرها را خاموش کنند.

خبر اولین تلفات پنج‌شنبه صبح منتشر شد. سقوط درخت بر روی یک خانه، دختری ۱۴ ساله را کشت. همان روز سه مرد هم در حوادث مشابهی جان خود را از دست دادند.

کاروان بزرگی از خودروهای امدادی از تگزاس راهی مکان‌‌های آسیب‌دیده شده است. ایالت‌های دیگر مشغول آماده‌سازی اکیپ‌هایی برای کمک به لوییزیانا و تگزاس در عملیات جستجو نجات هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در جلسه ستاد سازمان مدیریت بحران فدرال در واشینگتن شرکت کرد و وعده داد که برای ترمیم خرابی‌ها اقداماتی عاجل انجام خواهد شد.

آقای ترامپ گفت که روز شنبه یا یک‌شنبه از مناطق آسیب‌دیده ساحل جنوبی آمریکا دیدن خواهد کرد.

لورا پس از آن، به رده توفان گرمسیری تنزل یافت، و هنگام عبور از ایالت آرکانزاس از شدت آن کاسته شد. اما بادهای تند، گردباد، تگرگ و باران سنگین، هنوز بیشتر مناطق مرکزی آمریکا را تهدید می‌کنند.

به گزارش مرکز ملی توفان آمریکا، در حال حاضر دو آشفتگی جدید جوی بر فراز اقیانوس اطلس مشاهده می‌شود که بعید است در دو روز آینده به توفانی شدید بدل شوند.

فصل توفان در آمریکای شمالی روز ۳۰ نوامبر به پایان می‌رسد.

© The Independent

بیشتر از جهان