رازگشایی از مومیایی حیوانات مصر باستان با فناوری دیجیتال

مصریان باستان علاوه بر انسان‌ها، جانوران دست‌آموز و دیگر حیوانات از جمله شاهین و تمساح را مومیایی می‌کردند

اسکن‌ها نشان می‌دهد که یک بچه گربه را خفه کرده بودند و مار را مثل شلاق به جایی کوبیده بودند- Richard Johnston / SWANSEA UNIVERSITY / AFP

پژوهشگران جانوران مومیایی شده مصر باستان را «به صورت دیجیتالی باز کرده‌اند» و جزئیاتی جدید درباره آیین مومیایی شدن آن‌ها کشف کرده‌اند. 

تجزیه و تحلیل جانورانی از دو هزار سال پیش – از جمله یک پرنده، یک بچه گربه و یک مار – با استفاده از روشی انجام شد که وضوحی صد برابر بیشتر از یک دستگاه «سی‌تی اسکن» پزشکی دارد. 

پروفسور ریچارد جانستون از دانشگاه سوانسی بریتانیا که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشت گفت: «با استفاده از میکرو سی‌تی، عملا می‌توانیم این جانوران را دو هزار سال بعد از مرگشان کالبدشکافی کنیم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ما توانستیم شواهد جدیدی به دست آوریم درباره این که چگونه زندگی کردند و مردند، و شرایط نگه‌داری و دلیل مرگشان چه بود. 

این جدیدترین فناوری تصویربرداری علمی است. کار ما نشان می‌دهد که چگونه ابزارهای پیشرفته امروزی می‌توانند نوری به گذشته‌های دور بتابانند.» 

مصریان باستان علاوه بر انسان‌ها، جانوران دست‌آموز و دیگر حیوانات از جمله شاهین و تمساح را مومیایی می‌کردند. تخمین زده شده که کاهنان معابد، تا ۷۰ میلیون جانور را مومیایی کرده ‌باشند. 

اسکن‌های میکروسکوپی نشان داد که بچه گربه را خفه کرده بودند، و مار را مثل شلاق به جایی کوبیده بودند. 

به باور پژوهشگران این نخستین مدرک از رفتار آیینی پیچیده‌ای است که با یک مار شده ‌است. 

اسکن‌های میکرو سی‌تی مزایای چشمگیری نسبت به روش‌های قبلی معاینه مومیایی‌ها دارند. دستگاه‌های استاندارد پرتوی ایکس تنها تصاویر دوبعدی به وجود می‌آورند، و اسکن‌های پزشکی از وضوح کمی برخوردارند. 

روش جدید عموما مورد استفاده مهندسان برای بازرسی قطعات موتور جت، مواد مرکب، و دیگر مواد صنعتی است. 

تصاویر را پس از ثبت می‌توان یا به صورت سه ‌بعدی چاپ کرد یا وارد دستگاه‌های واقعیت مجازی کرد تا تحلیل بیشتری رویشان انجام شود. 

دکتر کارولین گریوز-براون از مرکز مصرشناسی دانشگاه سوانسی گفت: «این همکاری میان مهندسان، باستان‌شناسان، زیست‌شناسان و مصرشناسان، نشان‌دهنده ارزش پیوند میان رشته‌های مختلف است. 

یاقته‌های ما نگرش تازه‌ای درباره مومیایی کردن حیوانات، مذهب و رابطه انسان و حیوان در مصر باستان به وجود آورده است.» 

این پروژه تحقیق هفت‌ساله که با همکاری کارشناسان در دانشگاه‌های سوانسی، کاردیف و لستر انجام شد، در نشریه ساینتیفیک ریپورتس منتشر شده‌است.

© The Independent

بیشتر از جهان