اولین فضانورد سیاهپوست زن آمریکایی، آماده سفر به ایستگاه فضایی بین المللی

جنت اپس قرار است در سال ۲۰۲۱ به ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی ملحق شود

جنت اپس، نخستین زن فضانورد سیاه‌پوست- Handout / NASA / AFP

جنت اپس به عنوان نخستین زن فضانورد سیاه‌پوست که برای اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شود، انتخاب شده است. ماموریت او در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد. 

ماموریت اپس در ایستگاه فضایی، نخستین سفر او به فضا و پروژه‌ای بی‌سابقه برای ناسا خواهد بود. 

این سفر نخستین ماموریت فضانوردان با سفینه «استارلاینر» کارخانه بوئینگ در کنار «کرو دراگون» اسپیس اکس است. این فضاپیما بخشی از امیدواری‌های ناسا برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی بین‌المللی و فرای آن  در آینده است؛ هرچند این فضاپیما در آزمایشات مقدماتی‌اش به مشکلاتی برخورده است. 

اپس با سفیه استارلاینر همراه با سونیتا ویلیامز و جاش کاسادا به عنوان بخشی از ماموریت شش ماهه‌ای پرواز خواهد کرد که در آن برای نخستین بار یک زن فضانورد سیاه‌پوست برای زندگی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام می‌شود. 

ناسا در گذشته هم تعدادی از فضانوردان آفریقایی‌تبار خود را از جمله در ماموریت‌های ایجاد ایستگاه فضایی بین‌المللی با «شاتل فضایی» به فضا فرستاده بود اما هنوز یک سیاه‌پوست آمریکایی در تیمی که قرار است در ایستگاه بین‌المللی زندگی کنند در پروژه‌هایش نداشته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین سیاه‌پوستی که قرار است درایستگاه فضایی بین‌المللی اسکان کند احتمالا ویکتور گلوور خواهد بود که قرار است أواخر سال جاری بخشی از این ماموریت باشد. او در نخستین ماموریت سفینه کرو دراگون اسپبیس اکس شرکت خواهد داشت که آزمایشات نهایی خود را اوایل سال جاری به عنوان بخشی از پرتاب «دمو ۲» گذراند. 

پیشتر در سال ۲۰۱۸ اپس برای ماموریت اسکان در ایستگاه فضایی انتخاب شده بود اما چند ماه پیش از پرتاب سفینه به فضا، ناسا بدون ذکر دلیل و جزئیات او را از تیم حذف کرد. 

او اکنون بار دیگر به عنوان یکی از اعضای ماموریت استارلاینر برگزیده شده است. اپس دارای درجه دکترا در مهندسی فضاست و پیش از آن که در سال ۲۰۰۹ به عنوان فضانورد در ناسا انتخاب شود، با سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا، کار می‌کرد.  

هرچند ماموریت اپس برای سال ۲۰۲۱ درنظر گرفته شده اما پیش از آن کارهای مهمی در پیش است. تیم فضانوردان بخشی از نخستین پرواز سفینه استارلاینر شرکت بوئینگ است که هنوز در دست تولید  و در آزمایشاتش با مشکلاتی روبه‌رو است.

© The Independent

بیشتر از زندگی