همه‌گیری کرونا، ثروت جف بزوس را به ۲۰۲میلیارد دلار رساند

رقم ثروت بنیان‌گذار آمازون به قدری زیاد است که نوشتن آن روی یک صفحه وب دشوار است

جف بزوس و دوست‌دختر او در بمبئی، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۰-Sujit Jaiswal / AFP

ثروت شخصی جف بزوس با عبور از ۲۰۰ میلیارد دلار، به یک رکورد جدید رسید.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، پس از افزایش ۵ درصدی ارزش سهام این غول خرده‌فروشی از ابتدای هفته جاری، ثروت بنیان‌گذار شرکت آمازون به ۲۰۲ میلیارد دلار رسید.

بدین ترتیب، سهام آمازون از ابتدای سال جاری ۸۶ درصد افزایش نشان داده است، که علت عمده آن افزایش تقاضای خرید‌های اینترنتی در طول شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا تلقی می‌شود.

پولدارترین فرد جهان تنها غول فناوری نیست که در زمان بحران کرونا شاهد صعود ثروت خود بوده‌اند.

بنیان‌گذار فیسبوک، مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار مایکروسافت، بیل گیتس، و رئیس تسلا، ایلون ماسک، نیز مجموعا شاهد ۱۱۰ میلیارد دلار افزایش ثروت بوده‌اند.

با احتساب ثروت استیو بالمر از مایکروسافت و لری پیچ از گوگل، میلیاردرهای آمریکایی در حوزه فناوری حالا هفت مکان از فهرست ۱۰ پولدار برتر جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

در فهرست ۱۰ پولدار اول جهان، ایلان ماسک بیش از بقیه افزایش ثروت داشته است به طوری که ثروت خالص او از ابتدای سال تقریبا چهار برابر شده است. وی حالا چهارمین فرد در جهان است که عنوان «چند صد میلیاردر» گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین آمار نشان می‌دهد که مجموع کل ثروت ۱۰ پولدار اول جهان در حال حاضر معادل جمع کل درآمد ناخالص ملی بیش از ۹۰ کشور در جهان است.

اندازه ثروت بنیان‌گذار آمازون به قدری زیاد است که نوشتن آن روی یک صفحه وب عملا دشوار است. این ثروت ۴۰۰ برابر بیشتر از ثروت ۴۵۸ میلیون دلاری ملکه بریتانیاست و بیش از ۲۰۰ هزار بار بزرگتر از یک میلیونر معمولی است.

فعالان حقوق بشری و سیاست‌مداران این نابرابری ثروت را درست نمی‌دانند و به ویژه به مشکلاتی اشاره می‌کنند که اکثریت مردم در دوره همه‌گیری ویروس با آنها دست به گریبان هستند.

سناتور آمریکایی، برنی سندرز، خواستار آن شده که در زمان همه‌گیری ویروس، مالیات ۶۰ درصدی برای غول‌های میلیاردر وضع شود تا بتوان برای همه پوشش درمانی در نظر گرفت.

وی در بیانیه خود تحت عنوان «میلیاردرها باید پرداخت کنند» آورده «در حالی که ۵.۴ میلیون نفر از مردم آمریکا بیمه درمانی خود را اخیرا از دست داده‌اند، ثروت ۴۶۷ میلیاردر در این کشور در زمان همه‌گیری ویروس، طبق برآورد ۷۳۱.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.»

در ادامه آمده: «در این زمان نابرابری ثروت و درآمد، در حالی که این همه مردم در رنج و عذاب هستند، وقت آن رسیده که اولویت‌های ملی خود را از پایه اصلاح کنیم. به جای این همه تخفیف مالیاتی برای پولدارها در شرایطی که این همه مردم به خاطر نداشتن پول کافی دکتر نمی‌روند و می‌میرند، بیایید از میلیاردرها بخواهیم سهم مالیات خود را عادلانه پرداخت کنند تا بتوانیم بیمه درمانی را توسعه و جان مردم را نجات دهیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی