بن‌بست کشدار مذاکرات بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا

همزمان با ناخشنودی اتحادیه اروپا از مذاکرات، بریتانیا در پی تقویت روابط اقتصادی با کشورهای دیگر است

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا- اوت ۲۰۱۹- John MACDOUGALL / AFP

آلمان جلسه‌ای برای گفت‌و‌گو بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) را که قرار بود هفته آینده میان نمایندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا انجام شود، لغو کرده، زیرا به گفته دیپلمات‌های اروپایی، هیچ «پیشرفت ملموسی» در مذاکرات به‌دست نیامده ‌است.

دولت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که در حال حاضر ریاست چرخشی شورای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، قصد داشت در جلسه سفرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، درباره یک موافقتنامه تجاری گفت‌و‌گو کند، اما به دلیل آنچه که «بن‌بست مذاکرات» خوانده شده، آن را لغو کرد.

یک دیپلمات اروپایی آگاه به برنامه این شورا در گفت‌و‌گو با رویترز تایید کرد که در پی ناخشنودی اروپا از آخرین دور مذاکرات که هفته گذشته میان دیوید فراست، مذاکره کننده ارشد بریتانیا، و میشل بارنیه همتای او از اتحادیه اروپا، انجام شد و به جایی نرسید، این موضوع از دیدار بعدی حذف شده ‌است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا بدون ذکر نام به روزنامه گاردین لندن گفت: «از آنجا که هیچ پیشرفت ملموسی درمذاکرات میان اتحادیه اروپا و بریتانیا به دست نیامده، موضوع برگزیت از دستور کار دیدار بعدی ما خارج شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دیپلمات دیگر اروپایی به گاردین گفت: «تمام تابستان به‌کلی هدر رفت، کابینه [بریتانیا] اصلا نمی‌داند مذاکره چطور انجام می‌شود، نخست‌وزیرش که به نظرم نمی‌داند مذاکره چطور انجام می‌شود، زیرا خیال می‌کند که می‌تواند در دقیقه ۹۰ مذاکرات را به نتیجه برساند.»

این خبر همزمان است با بدبینی فزاینده در بروکسل نسبت به احتمال رسیدن به توافقی تجاری با بریتانیا طی شش هفته آینده. روز چهارشنبه آقای برنیه خواست خود برای رسیدن به توافق پیش از اجلاس سران اتحادیه اروپا در میانه ماه اکتبر را تکرار کرد تا رهبران کشورهای عضو اتحادیه بتوانند آن را تا پایان سال جاری میلادی به تصویب برسانند.

او گفت این هفته برنامه‌ای برای دیدار با آقای فراست ندارد، و افزود: «شاید هفته آینده، اگر شرایط مساعد باشد.»

اختلاف میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر یارانه‌های دولتی و سهمیه‌های ماهی‌گیری تاکنون مانع رسیدن به توافق شده است. از دیگر موانع اساسی، بحث بر سر مهاجرت، امنیت، سازوکارهای حل اختلاف، ضمانت‌هایی درباره حقوق بشر و زمینه‌های دیگر است.

ساندرو گوتسی، وزیر سابق اتحادیه اروپا در دولت ایتالیا روز چهارشنبه گفت: «من شک دارم که حتا [آنگلا] مرکل و [امانوئل] مکرون بتوانند این بن‌بست را به نتیجه‌ای مثبت برسانند...هر روز که بدون پیشرفت می‌گذرد، به برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا نزدیک‌تر می‌شویم.»

وزارت تجارت بین‌المللی بریتانیا، یازده گروه را مامور ارائه مشاوره درباره مذاکرات کرده ‌است. این در حالی است که وزرای کابینه بریتانیا می‌کوشند مذاکرات با کشورهایی از جمله ژاپن، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند را شدت بخشند. لیز تراس، وزیر تجارت بین‌المللی بریتانیا گفت که دولت این کشور می‌خواهد به توافق‌هایی برسد که به نفع «همه مناطق» بریتانیا باشد.

او گفت: « گفت‌و‌گو با ژاپن، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند دارد وارد مراحل حساسی می‌شود، بنابراین باید با صنایع حیاتی کشور خود درباره تخصص‌های فنی و راهبردی‌شان وارد تعامل شویم.»

© The Independent