عضو هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان: ادامه حملات تروریستی طالبان به روند صلح آسیب می‌رساند

«صلح واقعی از نیات صادقانه و انگیزه‌های خشونت‌گریز مسیر می‌گردد، نه از طریق کوبیدن بر طبل جنگ»

یکی از آخرین حملات طالبان در افغانستان - AFP

خالد نور، عضو هیات مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی با طالبان، در واکنش به افزایش حملات انتحاری، انفجاری و مسلحانه گروه طالبان به ویژه حملات اخیر در شمال این کشور گفت که ادامه خشونت‌ها و حملات تروریستی از سوی طالبان، روند صلح را آسیب می‌رساند. این گروه باید از هرگونه توسل جستن به خشونت و ادامه حملات تروریستی دست بردارند.

آقای نور گفت: «آمادگی‌های لازم برای مذاکره و مصالحه با طالبان گرفته شده است، هرگونه توسل جستن به خشونت و ادامه حملات تروریستی از سوی این گروه به اعتماد طرفین (هیات افغانی و طالبان)، آسیب می‌رساند و کشور را بیشتر از گذشته به سوی جنگ و ویرانی هدایت می‌کند.»

خالد نور، دوام جنگ، ادامه خشونت‌ها و حملات انتحاری را در افغانستان از سوی طالبان باعث آسیب زدن به مذاکرات صلح بین‌افغانی می‌خواند و تاکید دارد که «دوام این وضعیت برای صلح زیانبار است و زمینه جنگ و ویرانی بیشتر را در افغانستان فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گروه طالبان را مخاطب قرار داد و گفت: «صلح واقعی از نیات صادقانه و انگیزه‌های خشونت‌گریز مسیر می‌گردد، نه از طریق کوبیدن بر طبل جنگ.»

این عضو هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان تاکید کرد: «در حال حاضر مردم شریف افغانستان صلح می‌خواهند و همه جریان‌های سیاسی شامل حکومت برای تامین صلح و آرامش سراسری در کشور آماده می‌شوند، اما گروه طالبان پس از حمله خونین در روستای بلخ، (استان بلخ) که با انفجار یک ماشین مملو از مواد منفجره باعث شهادت و زخمی شدن شماری از هموطنان‌مان شد، در یک حمله مسلحانه دیگر، نیز فرمانده عبدرووف دولت‌زی را با دو پسر جوان و خردسالش به شهادت رساندند. طالبان باید از حملات‌شان دست بردارند و به روند صلح صدمه نزنند.»

عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و از فرماندهان پیشین جهادی این کشور نیز از افزایش حملات اخیر از سوی طالبان در این کشور انتقاد کرده و گفت: «در حالی که حکومت افغانستان و جریان‌های سیاسی تمام تلاش خود را بر محور صلح متمرکز کردند، تعهدات و مطالبات صورت گرفته را عملی ساختند، اما هنوز اقدامات لازم از جانب گروه طالبان که در آن نشانه‌های تمایل به صلح به نظر برسد عملی نشده است.»

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان نیز طالبان را متهم به ادامه جنگ و نداشتن علاقه‌مندی به روند صلح در کشور می‌کند و می‌گوید: «طالبان این روزها بیشتر بر طبل جنگ می‌کوبند، آنان نشان می‌دهند که به صلح باور ندارند.»

او هشدار داد: «کسی به طالبان تعظیم نخواهد کرد. کسی تسلیم نخواهد شد. افغانستان به عقب نخواهد رفت. طالبان بازنده اصلی میدان جنگ خواهند بود.»

شماری از شهروندان این کشور نیز برآغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکید دارند و می‌گویند که هر قدر که مذاکرات صلح به تاخیر بیفتد، مشکلات مقابل رسیدن به صلح بیشتر می‌شود و حملات متقابل طالبان و حکومت افغانستان افزایش پیدا می‌کنند؛ وضعیتی که همین اکنون جریان دارد.

رامش صالح، ساکن کابل می‌گوید: «باید هرچه زودتر مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود، و اجازه ندهند که این روند هر روز به تاخیر بیفتد، تاخیر در روند صلح زمینه جنگ، خشونت و حملات را از سوی دو طرف بیشتر می‌کند. این اواخر شاهدیم که طالبان حملات‌شان را در تمام افغانستان نسبت به روزهای گذشته بیشتر و شدیدتر کرده‌اند. این وضعیت بدون شک روند صلح را آسیب می‌زند. من از دولت افغانستان، گروه طالبان، آمریکا و جامعه جهانی می‌خواهم که به خواست و تصمیم مردم افغانستان تمکین کرده و تلاش کنند که مذاکرات صلح بین‌افغانی هرچه زودتر آغاز شود، تا بهانه‌جویی‌های تازه از سوی طالبان به وجود نیاید.»

اجمل عثمانی، ساکن کابل: «در این شب و روزها وضعیت امنیتی افغانستان خوب نیست، حملات از سوی طالبان افزایش یافته و دیده می‌شود که خواسته‌ها و پیش‌شرط‌ها از سوی طالبان برای آغاز مذاکرات نسبت به گذشته نیز بیشتر شده است، اگر مذاکرات در این نزدیکی‌ها شروع نشود، معلوم است که این روند سال‌ها به تعویق خواهد افتاد و مردم افغانستان باز هم به نام‌های مختلف قربانی خواهند شد. باید طالبان به خواست مردم افغانستان احترام گذشته، از جنگ و ادامه خشونت‌ها دست بردارند و حاضر به مذاکره شوند.»

بیشتر از