بها حریری: حزب‌الله و سوریه در ترور پدرم نقش داشته‌اند

فرزند ارشد رفیق حریری گفت که ماموران حزب‌الله بدون هماهنگی اقدامی انجام نمی‌دهند

رفیق حریری در فوریه سال ۲۰۰۵ در بیروت ترور شد-ANWAR AMRO / AFP

فرزند ارشد رفیق حریری، نخست وزیر ترورشده لبنان، گفت که به رغم حکم دادگاه بین‌المللی مبنی بر تبرئه حزب‌الله و سوریه، شواهد متقنی پیرامون دخالت این سازمان شبه‌نظامی و دولت سوریه در واقعه قتل پدرش وجود دارد. 

دادگاه بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد سلیم جمیل عیاش را در پنج اتهام مرتبط با انفجاری که در سال ۲۰۰۵ در بیروت منجر به قتل رفیق حریری و ۲۱ تن دیگر شد، گناهکار تشخیص داد. قضات دادگاه سه متهم دیگر به همدستی در این توطئه را تبرئه کردند. 

اما دادگاه به این نتیجه رسید که هیچ گونه مدرکی دال بر این که رهبری حزب‌الله یا دولت سوریه مسؤول این کشتار بوده‌اند، وجود ندارد. 

هواداران نخست وزیر متوفی لبنان می‌گویند عیاش به دستور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و همکاری حامی آن، سوریه، عمل می‌کرد. 

بها حریری می‌گوید حکم دادگاه را می‌پذیرد، اما او همچنین به ایندیپندنت گفت این  جنایت «در یک خلاء سیاسی یا تاریخی رخ نداده است». او افزود: «دادگاه بین‌المللی تایید کرد که قتل پدر من یک ترور سیاسی توسط کسانی بوده که وجود او پس از آن که تصمیم گرفت سوریه باید از لبنان خارج شود، برایشان خطر محسوب می‌شد.   

حکم دادگاه شواهدی روشن، دقیق و غیرمستقیم از نقش سوریه (در این واقعه) ارائه کرده است. او کمی پیش از مرگش گفته بود سوریه باید به طور کامل خاک لبنان را تخلیه کرده و دستگاه‌های اطلاعاتیش را از این کشور برچیند و شبه‌نظامیانش را خلع سلاح کند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلیه متهمان در غیابشان محاکمه شدند که به دلایل امنیتی در خارج از لبنان تشکیل شده بود. قضات دادگاه اتباع لبنان، استرالیا و جامائیکا بودند. یکی دیگر از متهمان، مصطفی بدرالدین، درسال ۲۰۱۶ درسوریه کشته شده بود. 

آقای حریری که برادرش سعد نیز پیش از بالاگرفتن اعتراضات گسترده کشور علیه فساد در سال گذشته و استعفا از مقامش در جایگاه نخست وزیری کشور قرار داشت، افزود: «دادگاه در مورد زمینه سیاسی کسانی (که در قتل رفیق حریری) دخالت کرده‌اند و دیگر مهره‌هایی که انگیزه و قابلیت عملیاتی این گونه اقدامات را داشتند، بسیار روشن عمل کرد. سلیم عیاش، عضو حزب الله و از اقوام عماد مقنیه، فرمانده این سازمان، در ارتباط با کلیه موارد اتهام گناهکار اعلام شد.  

به حکم دادگاه احترام می‌گذارم و از مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای تقبیح نقش حزب‌الله در این واقعه قدردانی می‌کنم. اظهارات پمپئو درباره این که ماموران حزب‌الله سرخود عمل نمی‌کنند، اشاره‌ای روشن به دخالت سازمان در این واقعه است… نفوذ شوم حزب‌الله مثل یک ابر سیاه بر کشورمان سایه افکنده است. اگر قرار است لبنان به عنوان یک کشور بدرخشد، باید این ابر را کنار بزنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان