مناقشه ایران و عراق بر سر آب‌های مرزی

ایران اجازه ورود آب رودخانه‌های زاب و سیروان را به عراق نمی‌دهد

عراق ، که در حال حاضر از مشکل خشکسالی رنج می‌برد، با مشکلات کم‌آبی بیشتری مواجه خواهد شد-Haidar HAMDANI / AFP

روز شنبه، خبرگزاری عراق (واع)، به نقل از «عونی ذیاب» سخنگوی وزارت منابع آب عراق اعلام کرد: «ایران از حجم ورودی آب رودخانه «سیروان» و رودخانه «زاب» به کشور عراق کاسته است.»

او گفت: «این کار تخلف است و صدمات جبران‌ناپذیری را به عراق وارد خواهد کرد. این موضوع خصوصا برای رودخانه «دیالی» که آب استان دیاله را تامین می‌کند، بیشترین مشکل را ایجاد خواهد کرد. کاهش ورودی آب این رودخانه به سد دوکان، که منبع اصلی تامین آب موردنیاز کشاورزی و شرب کرکوک است، باعث لطمات  بسیاری خواهد شد. لازم به توضیح است که آب این سد در ادامه به دجله می‌ریزد و به پایین‌دست می‌رود.»

ذیاب تاکید کرد: «این اقدام علاوه بر تأثیر مستقیم بر شهروندان در حوضه رودخانه مذکور، ذخیره آب سدهای دوکان و دربندیخان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.»

 وی خاطرنشان کرد: «این وزارتخانه بیانیه‌ای را در این رابطه صادر کرده است و از طرف ایرانی و متخصصان در زمینه مدیریت منابع آب در آنجا خواسته است که ورود (جریان آب) را به شکل سابق و طبیعی خود برگردانند. اگرچه تاکنون مذاکراتی در مورد میزان سهم هر کشور صورت نگرفته، اما ایران موظف است دست کم ورود طبیعی آب را تضمین کند.»

کارشناسان بر این باورند که سهم عراق از منابع آب قربانی جاه طلبی‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه شده است و این بر کشاورزی مردم عراق تأثیر می‌گذارد.

در ماه مه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از فعال شدن سد جنجالی «ایلیسو» در جنوب شرقی ترکیه خبر داد که تأثیرات میزان آب رودخانه دجله خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سد که ساخت آن در سال ۱۹۹۷ توسط دولت ترکیه و به منظور تولید برق تصویب شده است ، حدود ۸۰ هزار نفر را از ۱۹۹ روستا آواره کرده است. مقامات عراقی از عوارض اجتماعی آن در منطقه و همچنین عوارض زیست‌محیطی بر رودخانه دجله نگران هستند و این موضوع را به دولت ترکیه اعلام کرده‌اند.

ترکیه پس از سال‌ها توقف و تأخیر، نهایتا سال گذشته پر کردن مخزن سد را آغاز کرد. این یک دوره خطرناک است که در طی آن، عراق ، که در حال حاضر از مشکل خشکسالی رنج می‌برد، با مشکلات کم‌آبی بیشتری مواجه خواهد شد.

با توجه به نگرانی‌های زیست‌محیطی و فرهنگی، فعالان محیط‌زیست خواستار تخلیه مخزن این سد شده‌اند.

بیشتر از