وکلای نازنین زاغری: لندن نمی‌خواهد به آمریکا بی‌احترامی کند

«بریتانیا در پرداخت ۴۰۰میلیون پوند بدهی بابت تانک‌های چیفتن به ایران تعلل می‌کند»

نازنین زاغری پس دریافت مرخصی موقت از زندان به دلیل شیوع کرونا، از ماه مارس در خانه پدرش در حبس خانگی قرار دارد-Free Nazanin campaign / AFP

به گفته وکیل نازنین زاغری، دولت انگلستان اقدام برای آزادی این زن ایرانی-بریتانیایی از زندان ایران را به عمد به تأخیر انداخته تا به دونالت ترامپ توهین نشود.

تیم حقوقی خانم زاغری می‌گوید، انگلستان در بازپرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی خود به ایران معطل می‌کند. این تیم برای گفتگو بر سر این موضوع، خواهان دیدار با وزیر دفاع، بن والاس، شده است.

به گزارش گاردین، وکلای راغری در یک نامه هفت صفحه‌ای به والاس به خاطر ادامه «هر گونه سنگ‌اندازی ممکن در پرداخت بدهی به ایران و شکست در انجام مذاکرات سازنده با تهران» از دولت انگلستان انتقاد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بدهی به یک قرارداد تسلیحاتی میان انگلستان و شاه فقید ایران مربوط می‌شود که ایران هزینه ۱۵۰۰ تانک جنگی را پرداخت کرد، اما انگلستان هیچ وقت تانک‌ها را تحویل نداد.

حالا وکلا می‌گویند به تعویق انداختن جلسه دادگاه عالی در مورد بدهی به یک روز پس از انتخابات سوم نوامبر ریاست جمهوری آمریکا «عملا بازی سیاسی به قیمت جان شهروندان بریتانیایی است.»

آنها گفته‌اند، «پیام این تصمیم ظاهرا این است که امنیت شهروندان بریتانیا در خارج تابع پیروی از سیاست‌های آمریکا است.»

دونالد ترامپ موضع شدیدی در قبال ایران اتخاذ کرده و از جمله از توافق بین‌المللی برجام، که در دولت پیشین به امضاء رسیده بود، خارج شده است. آمریکا حتی به متحدانش که با ایران همکاری می‌کنند روی خوشی نشان نمی‌دهد و خواسته برای شرکت‌های اروپایی طرف تجارت با ایران هم تحریم‌هایی وضع کند.

خانم زاغری که یک شهروند دو ملیتی ایرانی و بریتانیایی است، به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شده است.

او اتهامات را به شدت رد می‌کند و پس دریافت مرخصی موقت به دلیل شیوع ویروس کرونا، از ماه مارس در خانه پدرش در تهران در حبس خانگی قرار دارد.

یک سخنگوی وزارت دفاع گفت: «موضع وزیر دفاع در این موضوع تغییر نکرده است.»

وی افزود: «همان طور که در بیانیه قبلی دولت تصریح شد، ما در تضمین آزادی فوری و دائمی تمام شهروندان دو ملیتی بریتانیا زندانی در ایران پیابندیم و به طور مرتب برای آزادی آنها در سطوح بالا در ارتباط هستیم. این سطوح عبارتند از نخست‌وزیر، وزیر خارجه و سفارت انگلستان در تهران.»

© The Independent