گلایه حسن روحانی از دو دستگی در نظام 

رئیس جمهور ایران: آمریکا می‌خواست مردم را به خیابان بکشاند اما شکست خورد

حسن روحانی رئیس جمهور ایران- عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

حسن روحانی رئیس جمهور ایران که امروز سه‌شنبه چهارم شهریورماه در جمع خبرنگاران حاضر شده تا به سوالات آنان پیرامون مسائل مختلف مملکت پاسخ دهد. حسن روحانی در بخشی از این کنفرانس مطبوعاتی مدعی شده است که «آمریکا سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هم خواست با پایین آوردن قیمت نفت ایران را پای میز مذاکره بکشاند».

حسن روحانی ادعا کرده است که «آمریکا می‌خواسته مردم ایران را به خیابان بکشاند، اما در این زمینه هم شکست خوردند».

بنا به ادعای رئیس جمهور مملکت آمریکا با این کار فقط «مردم را به زحمت انداخته است».

حسن روحانی مدعی شده است که «ایران بالاترین نرخ رشد اقتصادی جهان را در سال ۱۳۹۵داشته است». روحانی گفته «فشار حداکثری صد در صد شکست خورده است. این فشار برای این بود که دولت را مجبور کنند در حالت ضعف زیر مذاکره برود».

حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره مواضع حکومت درباره «برجام» و «مبارزه با موج اول کرونا» و اختلاف نظرها و جبهه‌گیری‌های مقامات مسئول و عدم همدلی آنها در مواردی مانند «افزایش قمیت بنزین» و «فضای مجازی» گفته است که «نظام ایران ویژگی‌های خود را دارد و حزبی نیست».

به گفته حسن روحانی اگر دولت در دست یک جناح باشد و مجلس در دست یک جناح دیگر پیشبرد امور بسیار سخت می‌شود. روحانی البته مدعی شده است که «در دولت او چنین نیست».

ادعایی که با نگاه به مواضع مجلسی‌ها در همین دوران کوتاه حضور در مجلس یازدهم می‌توان فهمید که اختلاف‌نظرها میان این دو قوه در حکومت جمهوری اسلامی بسیار زیاد است و حتی در مواردی اختلاف‌نظرها میان قوه قضاییه و مجریه هم مشاهده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم درباره پیشبرد دستورات رهبر ایران در سال آخر دولت گفت: «مهم ترین توصیه آیت‌الله خامنه‌ای بر اقتصادی مقاومتی بود.در هفت سال گذشته اقتصاد ایران مقاوم تر شده است؛ با وجود آنکه تحریم‌های شدیدی وجود داشت».

روحانی گفته که «ایران هم در تولید بنزین خودکفا شده و هم فروشنده محصولات نفتی مانند گازوئیل است.

رئیس جمهوری ایران ادعا کرده است که «اتکا در دولت او به نفت برای اولین بار در ۴۲ سال گذشته تک رقمی شده است و این رقم ۹ درصد است».

حسن روحانی درباره «وعده گشایش اقتصادی دولت» هم گفته است که «آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم علی رغم تحریم نفت، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود».

به گفته حسن روحانی «برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلاً اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود». 

رئیس‌جمهور مملکت با اشاره به اینکه چنین طرح‌هایی در همه دولت‌ها وجود دارد، گفته است: «مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.»

پس از مطرح شدن بحث فروش سلفی نفت به مردم، انتقادها از این طرح بالا گرفت. برخی گزارش‌ها حاکی از ارسال نامه‌ای از سوی روسای قوه قضاییه و مقننه به علی خامنه‌ای بود که در آن با طرح دولت برای فروش سلفی نفت مخالفت شده بود. هرچند که قوه قضاییه در بیانیه‌ای ارسال چنین نامه‌ای را تکذیب کرد و اما اشاره کرد که رئیس قوه، ابراهیم رئیسی، پیشنهاداتی درباره این طرح داشته است و ابراز امیدواری کرده که به این پیشنهادات توجه شود.

حسن روحانی در بخش دیگری از حرف‌های خود گفته است که قبول دارد شرایط زنذگی مردم مطلوب نیست و شهروندان زندگی سختی دارند. روحانی گفته از عمر ۴۱ ساله نظام جمهوری اسلامی، هشت سال در جنگ سپری شده است و ۱۰ سال هم در تحریم. 

بیشتر از