کشف ژنی که به پیش‌گیری از چاقی کمک می‌کند

پژوهشگران امیدوارند که دستکاری این ژن بتواند در آینده به دانشمندان کمک کند تا با چاقی مفرط مقابله کنند

محققان متوجه شدند که مگس‌ها و موش‌های بدون لنفوم کیناز آناپلاستیک لاغر می‌مانند و نسبت به رژیم چاقی مفرط مقاومت می‌کنند-JEAN-SEBASTIEN EVRARD / AFP

همه ما افرادی را دیده‌ایم که می‌توانند همه‌چیز بخورند و مشکلی در سوخت‌وساز نداشته باشد. این افراد زیاد می‌خورند، همیشه در حال تحرک نیستد اما وزنشان اضافه نمی‌شود. آن‌ها حدود یک درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

دکتر جوزف پنینگر، رئیس موسسه علوم زیستی و پروفسور گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: «همه چاقی مفرط را بررسی می‌کنند ولی ما فکر کردیم که لاغری را مورد بررسی قرار دهیم و یک حوزه مطالعاتی جدید شروع کنیم.»

به گزارش مدیکال اکسپرس، گروه پنینگر، بانک زیستی استونی را که اطلاعات ۴۷ هزار و ۱۰۲ فرد ۲۰ تا ۴۴ ساله در آن بود، مورد بررسی قرار دادند. این گروه دی‌ان‌ای مربوط به نمونه‌ها و اطلاعات بالینی افراد لاغر سالم را با افراد دارای وزن نرمال مورد مقایسه قرار داد و متغیرهای ژنتیکی منحصربه‌فردی را در لنفوم کیناز آناپلاستیک افراد لاغر کشف کرد.

دانشمندان می‌دانستند که لنفوم کیناز آناپلاستیک در انواع مختلف سرطان به‌طور مرتب جهش می‌کنند و به انکوژن (ژن‌های تومورزا) معروف شده است. نقش لنفوم کیناز آناپلاستیک در مواردی غیر از سرطان روشن نیست. اما این یافته جدید نشان می‌دهد که این ژن ممکن است به‌عنوان یک ژن لاغری جدید در مقاومت در برابر اضافه‌وزن نقش داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان متوجه شدند که مگس‌ها و موش‌های بدون لنفوم کیناز آناپلاستیک لاغر می‌مانند و نسبت به رژیم چاقی مفرط مقاومت می‌کنند. علاوه بر این، با وجود داشتن رژیمی مشابه و سطح مشابه فعالیت به‌عنوان یک موش نرمال، موش‌هایی که ژن لنفوم کیناز آناپلاستیک در آن‌ها برداشته شده، وزن و چربی کمتری دارند. مطالعات این گروه درباره موش‌ها نشان داد که لنفوم کیناز آناپلاستیک بر مغز تأثیر بسیاری می‌گذارد و به بافت‌های چربی دستور می‌دهد که چربی بیشتری از غذا را بسوزانند.

این پژوهشگران امیدوارند که دستکاری این ژن بتواند در آینده به دانشمندان کمک کند تا با چاقی مفرط مقابله کنند. تیم پنینگر همچنین قصد دارد این مسئله را مورد مطالعه قرار دهد که نورون‌هایی که لنفوم کیناز آناپلاستیک را کنترل می‌کنند، چطور در تنظیمات مغز در سطح سلولی، برای ایجاد تعادل در سوخت‌وساز و لاغری نقش دارند.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید که کار منحصربه‌فردی انجام می‌دهد چون کار کشف اساس ژنتیکی لاغری را روی جمعیتی انجام می‌دهد که نماینده مقیاس گسترده‌ای از ژنوم هستند.

بیشتر از زندگی