تغییر جهت سیاست انرژی عراق به سمت عربستان

معاون نخست‌وزیر عراق می‌گوید سال آینده واردات برق و گاز از ایران کاهش می‌یابد

قطعی برق در برخی مناطق عراق به روزی ۲۰ ساعت هم می‌رسد-SABAH ARAR / AFP

عراق می‌خواهد در زمینه انرژی با عربستان سعودی به تفاهم برسد و قصد دارد تا سال آینده وابستگی خود به ایران را تا حد زیادی کاهش دهد.

این درحالی است که از زمان جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱، عراق و عربستان سعودی رابطه خوبی نداشته‌اند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق ۲۸ مرداد به قصد سفری سه‌روزه به واشنگتن رفت که سفرش با درخواست نمایندگان کنگره آمریکا، دو روز دیگر تمدید شد.

تمایل عراق به تأمین انرژی از عربستان، به توصیه استیو منوچین، وزیر دارایی ایالات‌متحده صورت گرفته است. منوچین در دیدار با وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر عراق، از بغداد خواست که قرارداد انرژی با عربستان را پیش ببرد.

در عین حال، وقتی هیئت بلندپایه عراقی در واشنگتن به سر می‌برد، عراق شاهد اعتراض‌های مردمی بود. منتقدان الکاظمی می‌گویند که او به توافق‌هایی که با گروه‌های سیاسی و جهادی کرده، پایبند نبوده است چون مهم‌ترین دلیل سفرش به واشنگتن، که درخواست برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق بوده را نادیده گرفته است.

در همین چند روز اخیر، بحران‌های نوظهور سیاسی و اجتماعی در عراق به وجود آمد،  تعدادی از فعالان اجتماعی در استان بصره ترور شدند، تظاهرات ناصریه اوضاع را از دست مقامات خارج کرد و اعتراضات مربوط به قطعی برق هم ادامه داشت.

در واشنگتن اما، مقامات عراقی با امضای قرارداد انرژی به ارزش هشت میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی، به یکی از  خواسته‌های تظاهرکنندگان پاسخ دادند.

عراق به‌ناچار تا یک سال دیگر از ایران برق تأمین می‌کند

اکنون قطعی برق در برخی مناطق عراق به روزی ۲۰ ساعت هم می‌رسد. مردم این کشور در حالی که باید در گرمای ۴۸ درجه تابستان به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ در قرنطینه باشند، نمی‌توانند از وسایل سرمایشی استفاده  کنند.

عراق در حالی که با کمبود برق مواجه است، تلاش می‌کند به محدودیت تولید اوپک وفادار بماند. حالا، تحت‌فشار واشنگتن، باید وابستگی خود به تأمین‌کننده اصلی برق، یعنی ایران را هم قطع کند.

اما به گفته احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق، اگر این کشور بتواند هفت میلیون بشکه در روز نفت تولید کند، حداکثر می‌تواند پنج میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند که برای تولید ۲۰ گیگاوات برق کفایت می‌کند. این ‌در حالی ‌است که عراق تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ گیگاوات برق نیاز دارد.

علاوی انتظار دارد که شرایط تا سال آینده بهتر شود اما گفته است که تا آن زمان چاره دیگری جز تأمین برق از ایران ندارد.

وزیر نفت عراق تأکید می‌کند که عراق باید انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی را توسعه دهد. او می‌گوید که عراق می‌تواند از کشورهایی غیر از ایران، گاز LNG وارد کند.

علی علاوی، معاون نخست‌وزیر عراق ۲۱ اوت گفته بود که اگر کشورش بتواند قراردادهای چند میلیارد دلاری که با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده را اجرایی کند و به جذب سرمایه‌گذاری سعودی بپردازد، می‌تواند در سال آینده واردات گاز و برق از ایران را کاهش دهد.

به نوشته مارکت هرالد، عراق در تلاش است سرمایه‌گذاری‌های سعودی را جذب کرده و شبکه برق خود را از طریق عربستان سعودی و کویت به شبکه برق خلیج‌فارس متصل کند.

علی علاوی، وزیر دارایی معاون نخست‌وزیر عراق گفت که قرارداد با عربستان سعودی در آستانه تعریف و اعلام مناقصه است. پیشبرد سریع قراردادهای انرژی عراق به معنای آن است که این کشور در آینده نزدیک، به جای اتکا به همسایه شرقی خود، باید به سمت غرب متمایل شود.

کاهش وابستگی با افزایش تولید

عراق درنظر دارد که قابلیت تولید نفت خود را از پنج میلیون بشکه در روز به هفت میلیون بشکه افزایش دهد و تا سال ۲۰۲۵ واردات گاز و سوخت از ایران را متوقف کند.

احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق ۲۳ اوت در گفتگو با تلویزیون دولتی مدیا نتورک اعلام کرد که این دومین تولیدکننده نفت خام اوپک قصد دارد صادرات نفت خود را از میزان کنونی ۳.۸ میلیون بشکه در روز، به شش میلیون بشکه برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزیر نفت عراق، کشورش با اجرای ۸۰ درصد همه پروژه‌های گازی، به کاهش صادرات گاز از ایران کمک می‌کند: «همه پروژه‌های گازی، به‌جز الرتاوی، که مناقصه آن معوق شده، در حال اجرا هستند.»

الرتاوی بزرگترین پروژه گازی عراق است که به‌دلیل نبود منابع مالی به تعویق افتاده‌است. این پروژه قرار است در ابتدا ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید کند و سپس به قابلیت تولید یک میلیارد فوت مکعب و در نتیجه، تولید ۱.۳ گیگاوات برق برسد.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت انرژی آمریکا در تاریخ ۱۹ اوت منتشر کرد، در سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن، شرکت آمریکایی «هانی‌ول» و وزارت نفت عراق توافق کردند که توسعه پروژه الرتاوی را پیش ببرند. این پروژه به عراق امکان می‌دهد که منابع گاز خود را استخراج، پالایش و استفاده کند.

کمک انسان‌دوستانه ۲۰۴ میلیون دلاری آمریکا به مردم عراق، که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته آن را اعلام کرد، از دید منتقدان دولت عراق ناچیز تلقی می‌شود. منتقدان می‌گویند که آمریکا در ازای این کمک اندک، به قرارداد هشت میلیارد دلاری در حوزه انرژی رسیده‌ است.

بیشتر از اقتصاد