استقرار دائمی انسان روی ماه؛ دستورکار دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ

ناسا بهار امسال از برنامه‌ اولیه‌ برای ایجاد «پایگاه» در کره ماه تحت عنوان «آرتمیس» خبر داد

سفر به مریخ‌ هم در اولویت‌های برنامه‌های فضایی دولت ترامپ قرار دارد-JOE RAEDLE / Getty Images via AFP

کارزار انتخاب مجدد دونالد ترامپ فهرست اولویت‌های او را در صورت انتخاب شدن دوباره برای چهار سال دیگر حضور در قدرت منتشر کرد که هم شامل سفر به مریخ و هم شامل «مستقرسازی دائمی انسان در کره ماه» می‌شود.

این فهرست بلندبالا روز یک‌شنبه و پس از چند مصاحبه آقای ترامپ انتشار یافت که در آن‌ها سعی داشت حتی ساده‌ترین ریزه‌کاری‌های دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش را توضیح بدهد.

این دستور کار دربرگیرنده حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری از آموزش‌وپرورش استاندارد، بهداشت و اشتغال گرفته تا سیاست معروف ترامپ موسوم به «مرداب ‌خشکانی» و بیانیه‌ای شامل «اولویت‌های اصلی» رئیس‌جمهور است؛ اما کمبودهای نمایان چندی هم دارد.

مثلاً در آن از تغییر اقلیم و منابع انرژی تجدید پذیر به‌کلی سخنی نرفته است اما به خودکفایی در حوزه انرژی اشاره‌شده است که باید با «خط‌مشی مقررات زدایی» تحقق یابد. طبق عملکرد ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری می‌توان فرض کرد که این خط‌مشی به معنای کاهش دادن مقررات جلوگیری از آلودگی و صدور مجوز حفاری برای اکتشاف نفت و گاز در مناطق حفاظت‌شده‌ای مثل بوستان‌های طبیعی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملی‌گرایی سایر برنامه‌ها بی‌پرده‌تر است. مدارس باید «استثنایی بودن آمریکا را آموزش دهند»، «قدرت بی‌رقیب نظامی» ایالات متحد باید حفظ و گسترش داده شود و دولت باید «از طریق مقابله با سازمان‌های بین‌المللی لطمه زننده به شهروندان آمریکا مرداب جهان‌گرایی را بخشکاند.»

این دستور کار البته حالت چکیده دارد و مشخص نکرده است که چگونه هرکدام از این اهداف محقق خواهد شد. به‌هرحال در آستانه گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان و با توجه به آن‌که حزب جمهوری‌خواه تصمیم ‌گرفته است امسال خط‌مشی جدیدی  تدوین نکند، این دستور کار همچنان مفصل‌ترین روایت از اقدامات ترامپ در صورت انتخاب مجدد است.

البته بخش مربوط به مسابقه فضایی در این دستور کار چندین سالی می‌شود که اساس‌نامه فعالیت‌های ترامپ بوده است. گرچه همیشه چنین واضح آن را بازگو نکرده بودند.

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش در سال ۲۰۱۶ خواستار مستقرسازی دائمی انسان در کره ماه شده بود. او خطاب به جمعیت حاضر در مرکز فضایی جانسون سازمان ناسا گفت «بار دیگر همسایه‌مان کره ماه در مرکز توجه ما قرارگرفته است و این بار به قدم زدن روی آن اکتفا نمی‌کنیم و شاید برای همیشه آنجا بمانیم.»

«واقعاً بر این باوریم که وقت آن رسیده تا ایالات متحد آمریکا از آموخته‌هایش طی دهه‌های متمادی بهره‌برداری کند؛ بنابراین هوش و خلاقیتتان را به کار اندازید تا بتوانیم دائماً در کره ماه و اطراف آن مستقر شویم.»

ناسا بهار امسال از برنامه‌های اولیه‌اش برای ایجاد «پایگاه» در کره ماه در چارچوب برنامه «آرتمیس» خبر داده بود. این برنامه شامل قرار دادن ایستگاه فضایی جدیدی به نام «دروازه-سکوی مدار ماه» در مدار دور ماه نیز می‌شود.

بلندپروازی‌های فضایی ایالات متحد جنبه سیاسی هم دارد که به‌ویژه می‌توان به مقابله با آرزوهای چین اشاره کرد که می‌خواهد با اعزام انسان به فضا و فراتر رفتن از مرزهای قبلی مأموریت‌های فضایی به قدرت فضایی بزرگی تبدیل شود.

از سال ۲۰۱۱ که اسپیس شاتل از دور خارج شد، این اولین بار است که با اعزام فضانوردان آمریکایی با استفاده از موشک فالکون ۹ اسپیس‌اکس حامل سرنشین ایالات متحد مأموریتی فضایی را بدون استفاده از سفینه‌های‌ بین‌المللی به انجام می‌رساند.

این در حالی است که برای اعزام انسان به مریخ باید بر چند مانع غلبه کرد که تابش‌های خورشیدی و تبعات جسمانی زندگی چندین ماهه یا بیشتر در محیط دارای جاذبه کم ازجمله آن‌ها است.

© The Independent

بیشتر از جهان