رحمانی فضلی: مهاجران غیرقانونی افغان‌، «حفره امنیتی» هستند

وزیر کشور در مورد مشارکت پایین مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ابراز نگرانی کرد

رحمانی فضلی با اعتراف نسبت به عدم توازن در کشور و بدون اشاره به مسئولیت حکومت طی چهار دهه گذشته، از سیستان و بلوچستان و ایلام به عنوان مناطق توسعه نیافته نام برد-عکس از persianv

این روزها به مناسبت هفته دولت، بازار مصاحبه اعضای کابینه با رسانه‌ها داغ است. به همین مناسبت عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای که با شبکه خبر صدا‌و‌سیما داشت، در زمینه‌های مختلفی اظهار نظر کرد.

او در ابتدا با دفاع از عملکرد خود مدعی شد که به لحاظ امنیتی مردم بیشتری رضایت را از وضعیت امنیتی کشور دارند. وی در ادامه کشورهای همسایه شرقی ایران را به لحاظ امنیتی ضعیف شمرد و گفت: «در بحث امنیت در داخل هنوز خلاءهایی داریم که برخی خلاءها در غرب و شرق کشور است که باید جبران کنیم. ورود افراد شرور و ترویست‌ها در مرزهای شرقی کم شده است، اما هنوز برخی حفره‌هایی است. چراکه همسایگان شرقی ما در تامین امنیت خودشان هم عاجز هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به حضور سه میلیون مهاجر افغان در ایران، اعلام کرد که نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر از آنها غیرقانونی هستند و این موضوع از نظر ما «حفره امنیتی» است. او در ادامه گفت که هر ساله دولت ایران ۷۰۰هزار نفر از اتباع افغانستان را دستگیر کرده و به کشور خود عودت داده است. اما آنها حاضر به ترک ایران نشدند.

رحمانی فضلی در ادامه با اعتراف نسبت به عدم توازن در کشور و بدون اشاره به مسئولیت حکومت در چهار دهه گذشته، از سیستان‌و‌بلوچستان و ایلام به عنوان مناطق توسعه نیافته نام برد. او در ادامه از تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ مانند تهران، شیراز، مشهد و خالی شدن مناطق مرزی از سکنه، ابراز نگرانی کرد.

اما شاید مهمترین بخش رحمانی فضلی اعتراف به نگرانی از میزان مشارکت مردم است. او گفت: «نگرانی ما در ۱۴۰۰ با توجه به شرایطی که در انتخابات مجلس یازدهم داشتیم، دغدغه مشارکت است.» او بدون اشاره به ادعاهای روسای جمهوری فعلی و پیشین از پایین بودن میزان اختیارات و تمرکز قدرت در دست رهبری، مدعی شد چون در انتخابات ریاست جمهوری شخص دوم کشور باید انتخاب شود، حساسیت‌ها بسیار بالا است و نگرانی در بی‌طرفی، قانونی شدن، سواستفاده‌ها و دخالت‌ها در این انتخابات وجود دارد.

وی در مورد دستاوردهای اجتماعی دولت گفت: «ما یک پنهان کاری در بیان آسیب‌های اجتماعی در کشور داشته‌ایم. من در ستاد مبارزه با موادمخدر با مسائلی مواجه شدم که هیچ‌وقت در سطح افکار عمومی مطرح نشده بود.»

وزیر کشور جمهوری اسلامی در در رابطه با پولشویی و میزان قاچاق در ایران نیز اعلام کرد که میزان قاچاق در کشور چیزی در حدود ۱۲ میلیارد دلار است.

بیشتر از