با ادامه تظاهرات در بلاروس، سه تن از رهبران مخالفان دستگیر شدند

دستگیری این افراد نشان می‌دهد که لوکاشنکو در خاموش کردن حرکت اعتراضی گسترده مردم قاطع است

دستگیری سه رهبر اپوزیسیون پس از تظاهرات یکشنبه صورت گرفت که در آن حدود ۲۰۰ هزار نفر خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور شدند-Sergei GAPON / AFP

مقامات بلاروس سه تن از رهبران مخالفان را که در هدایت موج اعتراضات علیه ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو نقش داشتند دستگیر کردند.

به گفته شواری هماهنگی اپوزیسیون، سرگی دیلوسکی و اولگا کوالکوا، دو تن از اعضاء شورا روز دوشنبه در شهر مینسک بازداشت شدند. این شورا دیرتر در همان روز گزارش داد که الکساندر لارینویچ، رهبر اعتصاب کارگران در کارخانه‌های بزرگ صنعتی نیز دستگیر شده است.

دستگیری این افراد نشان می‌دهد که لوکاشنکو در خاموش کردن حرکت اعتراضی گسترده مردم قاطع است. این اعتراضات پس از آن به وجود آمد که وی سه هفته پیش در نتیجه انتخاباتی که به اعتقاد اپوزیسیون بلاروس و ناظران بین‌المللی ناسالم بوده، به قدرت بازگشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لوکاشنکو هفته گذشته به شورایی که برای انجام مذاکرات انتقال قدرت تشکیل شد هشدار داد که آنها را به خاطر آن چه وی تشکیل دولت موازی نامید مورد اتهام جنایی قرار خواهد داد. بازپرسان بلاروس سپس با تشکیل یک هیأت منصفه جنایی، اعضاء شورا را به اتهام فعالیت علیه امنیت ملی مورد پیگرد قرار دادند. اعضاء شورا این اتهامات را رد می‌کنند.

دستگیری سه عضو ارشد اپوزیسیون پس از تظاهرات روز یکشنبه در مینسک صورت گرفته است که طی آن حدود ۲۰۰ هزار نفر از مردم خواستار کناره‌گیری رئیس جمهور از قدرت شدند. لوکاشنکو، که اغلب آخرین دیکتاتور اروپایی نامیده می‌شود، ادعا می‌کند در انتخابات ۹ آگوست بیش از ۸۰ درصد آراء را به دست آورده است.

یکشنبه هفته گذشته نیز اعتراضاتی مشابه صورت گرفت که گفته می‌شد شلوغ‌ترین تظاهرات در این کشور ۹.۵ میلیون نفری پس از سقوط شوروی بوده است.

روز یکشنبه دیده شد که آقای لوکاشنکو در حالی که یک اسلحه کلاشینکوف در دست دارد از بالگرد پیاده می‌شود. این تصاویر نمایشی از قدرت قهری در مقابل معترضان تلقی شد.

وی پس از فرود آمدن در محل سکونت خود در مینسک با اشاره به تظاهرات‌کنندگان گفت «ما ترتیب آنها را خواهیم داد.»

معترضان در روزهای اولیه آغاز تظاهرات با سرکوب شدید مواجه شدند. نزدیک به ۷ هزار نفر دستگیر و صدها نفر در اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی، شوکر و باتون توسط پلیس زخمی شدند.

مقامات پس از این خشونت گسترده از حمایت خود کوتاه آمده‌اند، اما محاصره پلیس اطراف مینسک در هفته گذشته شدیدتر شده و فعالان اپوزوسیون تهدید به دستگیری شده‌اند.

گزارش بیشتر از اسوشیتد‌پرس

© The Independent

بیشتر از جهان