کارگران کنتورسازی قزوین راه را به روی معاون حسن روحانی بستند

نامشخص بودن وضعیت کارخانه و عدم دریافت ۲۶ ماه حقوق دلیل اصلی تجمع کارگران است

تجمع کارگران کنتورسازی در مقابل استانداری قزوین- عکس از شبکه‌های اجتماعی

ابعاد اعتراضات کارگری در ایران هر روز بیشتر از قبل گسترده می‌شود. امروز، دوشنبه سوم شهریورماه، جمعی از کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین در اعتراض به وضعیت کارخانه، مسیر عبور محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه مملکت را بستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا «نامشخص بودن وضعیت کارخانه و عدم دریافت ۲۶ ماه حقوق، دلیل اصلی تجمع اعتراضی این کارگران بر سر راه محمدباقر نوبخت بوده است». 

یکی از کارگران به ایلنا گفته «واگذاری این کارخانه از چند سال پیش به بخش خصوصی موجب شده این واحد تولیدی هم‌اکنون تعطیل شده و کارگران آن بیکار شوند».

خواسته کارگران این است که مشکل تامین بودجه برای واگذاری این کارخانه به هیات حمایت از صنایع برطرف شود.

استاندار قزوین هم که در این بازدید همراه نوبخت بوده است. این مقام مسئول در استان قزوین  در جمع کارگران معترض با اعتراف به این که مشکلات کنتورسازی قزوین ناشی از «واگذاری آن به بخش خصوصی» است، ادعا کرده که در حال بررسی «ابطال این واگذاری» هستند.

در ماه‌های گذشته اعتراضات و اعتصابات کارگری در کشور بسیار گسترده شده است. کارگران شرکت هفت‌تپه حالا بیش از هفتاد روز است که پیوسته اعتراضات خود را به شرایط کارگران و وضعیت بلاتکلیف کارخانه اعلام می‌کنند و خواستار باطل شدن واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی هستند.

معترضان اهم مطالبات خود را پرداخت معوقات مزدی، رسیدگی به وضعیت شغلی، تعیین تکلیف شرکت، بازگشت به کار همکاران اخراج شده، ابطال واگذاری شرکت به بخش خصوصی و همچنین تمدید مهلت دفترچه‌های درمانی، عنوان کرده‌اند.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند. کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر بسیاری از کارگران در بخش‌های پتروشیمی در جنوب کشور هم روزهاست که اعتصابات گسترده‌ای را شروع کرده‌اند و بسیاری از کارگران دیگر واحدهای صنعتی در کشور نیز به این اعتصابات پیوسته‌اند. 

روز گذشته بود که گروهی از کارگران کارخانه آی تی آی شیراز با تجمع در مقابل ساختمان استانداری فارس، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گفته‌ هاشم شمشیری نماینده کارگران کارخانه مخابرات راه دور ایران: «این کارخانه از سال ۸۳ خصوصی شد که پس از آن مشکلات بسیاری را به همراه داشت و سبب شد که پس از ۵ سال یعنی در سال ۸۸ سهامدار خلع ید شود و مدیریت کارخانه زیر نظر هیئت حمایت از صنایع قرار گیرد و کارخانه آی تی آی شیراز پس از اینکه کارخانه زیر نظر هیئت حمایت قرار گرفت، چند سالی بیشتر دوام نیاورد تا اینکه در سال ۹۰-۹۱ کارخانه تعطیل شد».

مقامات جمهوری اسلامی در ایران نگران هستند که اعتراضات معیشتی در ایران به ویژه قوت گرفتن اعتراضات کارگری باردیگر شرایطی همچون دی۹۶ و آبان ۹۸ در مملکت به وجود آورند. 

بیشتر از