طالبان: یا مدحمان بگوئید یا هدف حمله قرار می گیرید

AFP

روز دوشنبه، 3 تیر، سخنگوی طالبان با نشر یک اعلامیه، رسانه های تصویری، چاپی و صوتی افغانستان را تهدید کرد. 

دراعلامیه هشداری این گروه آمده است، اگررسانه های افغانستان اعلانات تجارتی شان را برضد گروه طالبان تا یک هفته دیگر متوقف نسازند، این رسانه ها و کارمندان شان در سراسر افغانستان، مورد هدف نظامی این گروه قرار خواهند گرفت.

طالبان در این خبرنامه بیان داشته اند که رسانه های افغانستان برضد این گروه تبلیغ میکنند؛ جهاد، مجاهدین و طالبان را بد گفته که باعث بدبینی شهروندان افغانستان می شوند.

طالبان گفته اند، اگراعلانات این رسانه ها برضد این گروه متوقف نشود، آنها را منحیث لانه های استخباراتی دشمن شناخته و در برابرشان آرام نخواهیم بود.

این اعلامیه طالبان با واکنش های تند نهادهای حامی خبرنگاران در افغانستان و سیاستگران خارجی در کابل مواجه شده است.

نهاد حمایت از خبرنگاران افغانستان و شماری از مسئولین رسانه ها در یک نشست خبری در کابل، از گروه طالبان خواستند که اعلامیه شان را پس بگیرند.

فهیم دشتی، عضو این نهاد که در این نشست خبری حضورداشت، گفت: «این هشدار طالبان حمله بر آزادی بیان و رسانه های افغانستان است، رسانه های افغانستان تحت قوانین این کشور فعالیت دارند و فعالیت آنها براساس قانون نافذه این کشور اشتباه نیست.»

صدیق الله توحیدی، عضو کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان نیز گفته است، اگر طالبان در مورد محتوای اعلانات بازرگانی این رسانه ها انتقاد دارند، خوب است انتقاد شان را مطرح کند، نه اینکه تهدید به مرگ کنند. او افزود که رسانه های خصوصی افغانستان، رسانه های آزاد و بیطرف هستند.

وحیدعمر، مشاور روابط عمومی رئیس جمهور غنی، در واکنش به اعلامیه گروه طالبان اظهار داشته است که حکومت این موضوع را تعقیب می کند و همچنان گفته است، هرکسی که رسانه های افغانستان را تهدید کند، دشمن مردم این کشور است.»

در همین حال سازمان ملل متحد یا یونما در کابل، تهدید رسانه ها در افغانستان را نگران کننده خوانده و گفته است آزادی این رسانه ها برای تامین صلح، عدالت و حقوق بشر در این کشور ضروری است و کارمندان این رسانه ها برای بازسازی تلاش می کنند.

جان بس، سفیر ایالات متحد آمریکا در کابل در صفحه توییترش نوشته است که تهدید علیه خبرنگاران باید متوقف شود و تشدید خشونتها علیه خبرنگاران امنیت و فرصت را در این کشور نخواهد آورد و این خشونت نمی تواند طالبان را به اهداف سیاسی شان برساند. اقای جان بس گفت: «رسانه ها دستآورد ۱۸ سال گذشته این کشور هستند.»

سیدآقا حسین سانچارکی، معاون نشریات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان درمورد اعلامیه طالبان گفته است «گروه طالبان در بخشهای مختلف افغانستان ناکام شده اند و حالا تلاش دارند که با استفاده از زور سلاح و تهدید رسانه ها و خبرنگاران را تحت تاثیر قرار دهند.»

درهمین حال حکومت افغانستان در واکنش به این هشدار طالبان گفته است که دولت از هیچ تلاش برای تامین امنیت خبرنگاران و رسانه ها دریغ نخواهد کرد.

اعلامیه های تهدید آمیز گروه طالبان در حالی صورت می گیرند که نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان (نی) اعلام کرده است که ازسال ۲۰۰۱ تا به حال، بیشتراز ۱۰۵ خبرنگار و کارمند رسانه ای در افغانستان کشته شده اند که پرونده اکثریت آنها به دلایل مختلف از سوی حکومت بررسی نشده و این خود نشان می دهد که خبرنگاران و کارمندان رسانه ای در افغانستان مصئونیت ندارند.

افغانستان، پس از عراق و سوریه خطرناکترین کشوربرای خبرنگاران گفته شده است.

بیشتر از