عامل حملات تروریستی کرایست‌چرچ سال‌ها در تدارک این حمله بود

حملات کرایست چرچ بزرگ‌ترین کشتار در تاریخ نیوزیلند بود

تارنت حدود دو ماه پیش از حمله به کرایست چرچ رفته و یک پهپاد را مستقیما روی مسجد النور و به ویژه ورودی و خروجی آن پرواز داده بود-JOHN KIRK-ANDERSON / POOL / AFP

دادستان پرونده برنتون تارنت، عامل جنایات تروریستی سال ۲۰۱۹ نیوزیلند که ۵۱ نفر را در دو مسجد به قتل رساند، می‌گوید او سال‌ها با دقت نقشه این حملات را ریخته بوده تا حداکثر تلفات را برجای بگذارد. 

متهم، به ۵۱ مورد قتل، ۴۰ مورد اقدام به قتل و یک مورد حمله تروریستی در ارتباط با کشتار جمعی روز ۱۵ مارس سال گذشته اعتراف کرده است. 

ضارب ۲۹ساله احتمالا نخستین کسی است در تاریخ نیوزیلند که به حبس ابد بدون شانس آزادی مشروط محکوم خواهد شد. دادرسی او روز دوشنبه در دادگاه عالی کرایست چرچ آغاز شده و تا چهار روز ادامه خواهد داشت. 

آقای تارنت تقریبا در تمام طول دادرسی روز دوشنبه در لباس زندان و با دست بسته بود و بدون نشان دادن احساسات مستقیما به کسانی که اظهارنامه‌های مربوط به قربانیان را قرائت می‌کردند، نگاه می‌کرد. 

بارنابی هاوز، دادستان پرونده گفت: «متهم قصد داشت تا در میان کسانی که او مهاجم توصیف کرده، از جمله مسلمانان و غیراروپایی‌ها ترس بیندازد.» آقای تارنت در سال ۲۰۱۷ به گفته خودش به منظور طرح حمله و خرید سلاح وارد نیوزیلند شد.  

آقای هاوز گفت که تارنت سال‌ها درصدد خرید سلاح‌های قدرتمند و تحقیق در مورد معماری مسجد  بوده است. او برای کسب اطلاعات در مورد مسجد که هدف اولیه او بوده از پهباد استفاده کرده بوده است. آقای هاوز افزود که تارنت حملات خود را به نحوی زمانبندی کرده بود که بیشترین تلفات را به بار بیاورد. 

تارنت حدود دو ماه پیش از حمله به کرایست چرچ رفته و یک پهپاد را مستقیما روی مسجد النور و به ویژه ورودی و خروجی آن پرواز داده بود. در حمله علیه این مسجد ۴۰ نفر در دم و دو نفر دیگر در بیمارستان جان سپردند.  

تارنت پس از حمله به النور در مسجد دیگری هفت نفر را به قتل رساند اما در راه مسجد سوم بازداشت شد. 

قرار است در دادرسی این هفته دادخواست دست کم ۶۶ نفر از مدعیان پرونده یا با صدای بلند خوانده شود یا به صورت نوشته تسلیم دادگاه شود.  

جمال فاودا، امام مسجد النور به آقای تارنت گفت او «گمراه» بوده و لزومی برای نفرتش وجود نداشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فاودا افزود: «به خانواده این تروریست می‌گویم که آن‌ها پسرشان و ما بسیاری از اعضای جامعه‌مان را از دست داده‌ایم. من به (خانواده قاتل) احترام می‌گذارم زیرا آن‌ها هم مثل ما رنج می‌کشند.» 

کامرون مَندِر، قاضی دادگاه گفت بیش از ۲۰۰ عرض حال مرتبط با قربانیان واقعه و بیانیه‌های دیگری از سازمان‌های مختلف دریافت کرده است. 

قاضی مندر مجموعه‌ای از محدودیت‌ها برای پوشش‌های رسانه‌ای دادرسی پرونده قائل شده که هدف آن دور نگاه داشتن لحظات تحریک‌کننده عموم در رسیدگی به پرونده و به حداقل رساندن شرارت حملات تارنت است. او اخیرا وکلای خود را برکنار کرده و خود دفاع از خود را برعهده گرفته است. 

به خبرنگاران هشدار داده شده که محدودیت‌هایی برای گزارش‌هایشان در نظر بگیرند. 

قاضی مندر هفته گذشته نوشت: «ممکن است دادگاه در مورد این که چه اطلاعاتی از دادرسی در چه زمانی منتشر شود تصمیم‌گیری کند.» 

مجازات ارتکاب به قتل (در نیوزیلند) حبس ابد است. قاضی دادگاه می‌تواند برای نخستین بار در تاریخ نیوزیلند حکم حبس ابد بدون آزادی مشروط را (در مورد تارنت) صادر کند.

حملات کرایست چرچ بزرگ‌ترین کشتار در تاریخ نیوزیلند بود که به محدود شدن قوانین ملی حمل اسلحه انجامید. 

قاضی مندر گفت تا پیش از روز پنج‌شنبه و شنیدن اظهارات خانواده‌های قربانیان، در مورد تارنت حکمی صادر نخواهد کرد. 

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان