چرا میدان مغناطیسی زمین ضعیف شده است؟

میدان معناطیسی، کره زمین و ماهواره‌های در مدار آن را از پرتوهای کیهانی محافظت می‌کند

کره زمین در هاله‌ای از یک میدان مغناطیسی احاطه شده است- HANDOUT / NASA / AFP

کارشناسان سازمان فضانوری آمریکا، ناسا، یک «فرورفتگی کوچک اما در حال تحول» در میدان مغناطیسی زمین زیر نظر دارند که ممکن است برای ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی مشکل ایجاد کند. 

کره زمین در هاله‌ای از یک میدان مغناطیسی احاطه شده که ذرات بارداری را که از خورشید به سویش می‌آید دفع می‌کند. اما اکنون کارشناسان متوجه یک فرورفتگی غیرقابل توضیح در میدان مغناطیسی فراز آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس جنوبی شده‌اند.  

افزون بر این، این فرورفتگی در حال گسترش است و میدان مغناطیسی این منطقه تضعیف شده و این نگرانی را به وجود آورده که این مشکل می‌تواند به وخامت بیشتری بگراید. 

پژوهشگران این پدیده را «ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی یا اس اِی اِی» نامیده‌اند. آن‌ها نگران آنند که این ناهنجاری برای کارکرد دستگاه‌هایی که در سطح زمین به کار می‌رود ایجاد اختلال کند. در این تورفتگی، ذرات خارج از جو زمین از حد معمول به سطح کره ما نزدیک‌تر می‌شوند که به معنی آن است که ممکن است ماهواره‌ها و کامپیوترهایی که از آن عبور می‌کنند با مشکل روبه‌رو شوند.  

به همین دلیل ناسا منابعی را به ردیابی و نظارت نواحی و علل این فرورفتگی اختصاص داده است. 

در حال حاضر، شواهدی دائر بر این که پدیده «اس‌ای ای» مساله‌ای برای ساکنان زمین به وجود آورده، وجود ندارد اما پژوهش‌های دقیق حاکی از آن است که میزان ناهنجاری در میدان مغناطیسی کره زمین گسترده‌تر شده و به سوی غرب پیش می‌رود. این ناهنجاری همچنین در ضعیف‌ترین نقطه دو قسمت می‌شود.  

میدان مغناطیسی زمین و تغییراتی که به خود می‌بیند زیر پای ماست. حرکت فلزات در أعماق زمین موجد امواج الکترونیکی‌اند که نهایتا میدان بسیار مهم مغناطیسی زمین را به وجود می‌آورد. 

در طول زمان شرایط هسته زمین و همراه آن میدان مغناطیسی مرتبط با آن تغییر می‌کند. این گونه تغییرات هستند که به پدیده «اس‌ای ای» ختم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اما بزرگ‌ترین نگرانی این است که تحولات میدان مغناطیسی بر تجهیزات و دستگاه‌هایی که بر فراز سطح زمین تعبیه شده اثر بگذارد. به طور معمول میدان مغناطیسی زمین ماهواره‌ها – از جمله ماهواره‌های دارای سرنشین مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی - را در اطراف کره ما محفوظ نگاه می‌دارد، اما این تغییرات به معنی تضعیف هاله حفاظتی است زیرا آن‌ها از مناطقی عبور می‌کنند که با «اس‌ای ای» پوشیده شده است. 

در حال حاضر، کارشناسان مجبورند در هنگام عبور از این نواحی برخی از ماشین‌ها را خاموش کنند. این یکی از دلایلی است که ردیابی «اس‌ای ای» را برای ناسا مهم می‌کند زیرا آن‌ها باید محل دقیق آن را بدانند تا این تغییرات با دقت عمل کامل اعمال شود. 

ناسا امیدوار است با بهبود کیفیت داده‌ها در آینده بتواند نحوه تغییرات «اس‌ای ای» و خطرات ناشی از آن را بر ماهواره‌ها و ابزار داخل آن‌ها پیش‌بینی کند. ناسا می‌گوید ماموریت‌های آینده اطلاعات بهتری از این الگوها خواهند داد که می‌تواند به درک بیشتر روند زمین که به این تغییرات می‌انجامد کمک کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی