ناصر همتی: در دو سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار به کشور برنگشت

«کارتن‌خواب‌هایی هستند که ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو صادرات داشته‌اند»

همتی می‌گوید، حدود ۲۵۰ نفر را به قوه قضائیه معرفی کرده است-عکس از تسنیم

ناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه خبر؛ با اشاره به فشارهای بین‌المللی به تشریح وضعیت اقتصادی امروز ایران پرداخت. او در ابتدا گفت: سعی کردم از طریق انتشار مطالب در اینستاگرام نتایج عملکردم را گزارش دهم، می‌دانید که در دنیا روسای بانک مرکزی کمتر صحبت می‌کنند. اما شرایط فعلی ایجاب می‌کند، من گزارشگر کارهایم باشم. وی در ادامه به تشریح شرایط اقتصادی پرداخت.

بنا به گفته همتی، طی دو سال گذشته و به دلایل مختلف، بیش از ۲۷ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده و دیگر برنگشته است. او در ادامه گفت که به منظور پیگیری این موضوع، حدود ۲۵۰ نفر را به قوه قضائیه معرفی کرده است. وی در مورد این افراد گفت: «بسیاری از آنها از محرومانی هستند که در روستاهای مرزنشین زندگی می‌کنند و از نام و هویت آنها، سو استفاده شده است. حتی در میان آنها کارتن‌خواب‌هایی هستند که ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو صادرات داشته‌اند. این در حالی است که تنها کارت بازرگانی به نام آنها صادر شده و این اشخاص از ماجرا کلا خبر نداشته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس بانک مرکزی در ادامه گفت:« حمله ای که دولت آمریکا به اقتصاد کشور ما داشت برای از هم پاشیدن ما بود. بسیار هم امیدوار بودند که ایران از هم فرو می پاشد. شرایط سختی را طی کردیم اما آن ها موفق نشدند.» او در ادامه افزود:« آمریکا از سال ۹۷ تا امسال مراحل مختلفی برای از بین بردن بازار پولی ایران برنامه ریزی کرده بود.»

همتی با اشاره به تلاش بانک مرکزی در زمینه کنترل نرخ ارز گفت که در صورت عدم مدیریت بازار توسط بانک مرکزی، شرایط از این هم می‌توانست بدتر باشد. او مدعی شد با تلاش دشمنان قیمت ارز از تعادل خارج شد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی دلیل افزایش قیمت ارز را یک روند طبیعی و منطقی ناشی از افزایش نقدینگی در بازار می دانند.

همتی در توضیح شرایط بانک‌ها نیز از ادغام دو بانک وابسته به نیروهای مسلح خبر داد. او گفت که روند ادغام بانک‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

همتی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد کشور از پرداخت کمک‌های یک تا دومیلیون تومانی به خانواده های یارانه بگیر و مجموع پرداخت ۵۴هزار میلیارد تومانی به کسب و کارها خبر داد. همتی در ادامه گفت:« چند بانک به علت ناترازی سود‌های بالا می‌دادند و سیستم بانکی را برهم زدند. با اصلاح نظام بانکی این بانک‌ها مجبور به کاهش نرخ سود سپرده شدند. نرخ سپرده‌ها را در یک سال گذشته تنها یک درصد بالا بردیم. یک کانال نرخ سود داریم که بین بانکی است. برداشت‌ها از نرخ سود بین بانکی اشتباه بوده و به جای سود سپرده تلقی شده است. نرخ سود سپرده بین بانکی ۳۴ درصد بود که این روز‌ها به ۲۲ درصد رسیده است.»

همتی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به دستور رهبر جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از واردات گوشی‌های لوکس آمریکایی، گفت:« با دستور ایشان نسبت به تخصیص ارز نیمایی به آن‌ها موشکافانه ورود خواهیم کرد.» این در حالی است که اخیرا عکسی از توئیتر علی خامنه‌ای منتشر شده که خودش از گوشی آیفون آمریکایی استفاده می‌کند.

بیشتر از