آتش‌سوزی کالیفرنیا؛ اعلام وضعیت فاجعه ملی از سوی ترامپ

ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند

با بدتر شدن شرایط آب و هوا که حاکی از احتمال موجی دیگر از آتش‌سوزی شدید خانه‌ها و جنگل‌های منطقه است، دونالد ترامپ در کالیفرنیا اعلام وضعیت فاجعه ملی کرد.

این اقدام آقای ترامپ بدین معنی است که کمک‌های فدرال به این ایالت سرازیر خواهد شد. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، به ساکنان این ایالت اطمینان خاطر داد کمک‌های دریافتی برای کمک به مردم در شهرستان‌هایی که به خاطر آتش‌سوزی‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و برای اموری نظیر مشاوره بحران، اسکان، و سایر خدمات اجتماعی صرف خواهد شد.

بادهای بیشتر، دمای بالاتر و افزایش رعد و برق، قرار است از روز یکشنبه دوباره شمال ایالت کالیفرنیا را در برگیرد که باعث نگرانی مقامات از تاثیرات غیرقابل اجتناب آن شده است و به ساکنان گفته شده است که آماده باشند تا در هر لحظه که لازم شد، خانه و کاشانه خود را تخلیه و ترک کنند.

مقامات آتش‌نشانی ایالت گفته‌اند از ۱۵ اوت بیش از ۱۲ هزار رعد و برق در سراسر این ایالت موجب شروع بیش از ۵۰۰ آتش‌سوزی شده است. موج گرمای پایدار فعلی هم به نظر می‌رسد از عوامل تقویت این آتش‌سوزی‌ها باشد.

بیشتر تخریب‌ها ناشی از سه آتش‌سوزی بزرگ است که در مناطق پیرامون سن‌فرانسیسکو، در کوه‌ها و جنگل‌های حومه تاکستان‌های این منطقه شعله افروخته و در حال گسترش است.

تاکنون حداقل ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها هزار نفر از خانه و محل زندگی خود بیرون رانده شده‌اند.

آقای نیوسام که از دولت‌های کانادا و استرالیا و ۱۰ ایالت دیگر امریکا درخواست کمک کرده است، گفت: «ما واقعا اکنون سال‌ها است که شاهد چیزی به این شدت و وسعت نبوده‌ایم.» وی افزود که این آتش‌سوزی «تمام منابع ما را درگیر کرده و همه کارکنان ما را به کار گرفته است.»

اداره آتش‌نشانی کالیفرنیا هم با صدور بیانیه‌هایی متعدد، از فقدان نیروهای کافی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها ابراز نگرانی کرده است.

شانا جونز، رئیس واحد دریاچه سونوما و منطقه ناپا از اداره آتش‌نشانی کالیفرنیا، گفت: «تمام منابع ما به حدی که در تاریخ معاصر سابقه نداشته، تا سر حد موجود مورد استفاده قرار گرفته است.»

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار مامور آتش‌نشانی به مصاف ۵۸۵ آتش‌سوزی رفته‌اند که تاکنون حدود ۴۰۰ هزار هکتار را در آتش سوزانده‌ است.

هانک هانسون، ساکن ۸۱ ساله شهر واکاویل، گفت: «سه‌شنبه شب وقتی به تخت رفتم، خانه‌ای زیبا با مزرعه‌ای قشنگ داشتم. اما تا شامگاه چهارشنبه چیزی جز مشتی خاکستر برایم باقی نماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر مردم و خانه‌ها، این آتش‌سوزی باعث نابودی جنگل‌های باارزشی نیز شده است. درختان باستانی سرخ‌چوب در پارک «بیگ بسین ردوودز»، قدیمی‌ترین پارک ایالتی کالیفرنیا، و تمام دفاتر و اماکن «کمپینگ» در این پارک در آتش سوخته است. دود حاصل از این آتش‌سوزی‌ها نیز باعث افول خطرناک کیفیت هوای منطقه شده و مردم را مجبور کرده است که در خانه‌های خود پناه بگیرند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دمای خنک‌تر و مرطوب‌تر هوا در روز شنبه باعث شد آتش‌نشانانی که در شیفت‌هایی ۷۲ ساعته در شرایطی داغ و خطرناک به مصاف آتش رفته‌اند، موفقیت‌هاییدر مهار شعله‌ها کسب کنند. البته موانعی هم وجود داشت، چرا که آسمان غرق در دود بدین معنی است که قطرات آب کمتری از هواپیماهای آتش‌نشان به زمین می‌رسد.

مقامات هشدار داده‌اند که تغییر شدید دمای هوا که باعث صدور اخطاری از بامداد شنبه تا شامگاه دوشنبه شده است، و نیز خطر بروز توفان‌هایی بیشتر، نه تنها امکان شروع آتش‌هایی دیگر را افزایش خواهد داد، بلکه به آتش‌سوزی‌های فعلی هم دامن می‌زند.

سرویس ملی پیش‌بینی آب و هوا گفت: «رعد و برق و بادهای شدید و سریع هنگام توفان در بعضی مناطق، تهدیدی برای روزهای آینده باقی خواهد ماند»، گرچه تغییر مسیر این بادها بدان معنی خواهد بود که مناطقی که سابقا تحت خطر بودند، دیگر از آن وضعیت خارج می‌شوند.

مارک برانتون، از روسای واحدهای اداره جنگلبانی و حفاظت در برابر آتش کالیفرنیا، آژانس آتش‌نشانی این ایالت، گفت: «گرچه پیش‌بینی هوا برای بعضی از مناطق درگیر در این آتش خیلی بد است، اما در واقع به ما کمک خواهد کرد تا آتش‌سوزی را از بعضی مناطق پرجمعیت ایالت دور کنیم.»

تهدید این آتش‌سوزی‌ها به هیچ وجه هنوز افول نکرده است. دو مورد از سه آتش‌سوزی اصلی (آتش‌سوزی حاصل از رعد و برق ال‌ان‌یو و آتش‌سوزی حاصل از رعد و برق اس‌سی‌یو) اکنون دومین و سومین آتش‌سوزی عظیم تاریخ ایالت کالیفرنیا محسوب می‌شوند. بزرگ‌ترین آتش‌سوزی این ایالت تا این لحظه هنوز آتش‌سوزی مندوسینو در سال ۲۰۱۸ است.

شعله‌های آتش فقط منابع مبارزه با آتش کالیفرنیا را درگیر نکرده‌ است، بلکه تمام کارمندان نظام بهداشتی این ایالت را نیز مشغول کرده است. این ایالت با بیش از ۶۵۰ هزار مورد ابتلا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم کرده است و رسما بیشترین آمار ابتلا در سراسر ایالات متحده را دارد. به همین خاطر، بعضی از افرادی که از خانه خود تخلیه شده‌اند، می‌گویند که می‌ترسند برای اسکان به پناهگاه‌های اضطراری بروند.

آژانس‌های ایالات متحده راهنمای تخلیه خود را در پرتو کووید-۱۹ تغییر داده‌اند. افرادی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند، باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این مدت را کنار دوستان و خانواده خود سپری کنند، یا به مراکز اسکان بروند که خطر ابتلا به ویروس کرونا را در پی دارد.

توصیه رسمی به هر کسی که به خاطر آتش‌سوزی مجبور به ترک خانه خود شده است، این است که حداقل دو ماسک برای هر نفر، محلول شست‌وشوی دست، صابون و دستمال ضدعفونی، به همراه داشته باشد.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان