اعتراض به دستور منع پوشیدن بورکینی در استخر

تخطی‌گران ۳۵ یورو برای یک ساعت شنا با بورکینی جریمه می‌شوند

AFP

گروهی از زنان مسلمان در فرانسه از دستور ممنوعیت پوشیدن بورکینی (لباس شنای زنان که تمام بدن را می‌پوشاند) برای استفاده از استخر محلی سرپیچی کردند.

روز یکشنبه گذشته، زنان مسلمان برای شنا به استخر محلی «ژان برون» در شهر گرِونوبل رفتند. این زنان،‌ در حرکتی اعتراضی و الهام گرفته از عملکرد خانم «رُزا پارکس»، فعال حقوق مدنی آمریکایی،‌ اقدام به شنا در لباس‌هایی کردند که تمامی بدن آنها را به غیر از صورت،‌ دست‌ها و پاها می‌پوشاند. این استخر همگانی یکی از مکان‌های عمومی است که پوشیدن بورکینی - نوعی مایوی حفظ عفاف – را ممنوع اعلام کرده است. 

حرکت اعتراضی ملقب به «عملیات بورکینی» ماه گذشته توسط افراد گروه «ائتلاف شهروندان گرونوبل» و به عنوان اعتراض به پایمال شدن حقوق زنان برنامه‌ریزی و اجرایی شد. بنابر صفحه فیسبوک این گروه، هفت زن با پوشیدن بورکینی به استخر رفتند. این زنان را ۳۰ نفر از حامیانشان همراهی می‌کردند.

در کلیپ ویدئویی که از این اعتراض در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، تعدادی از زنان با پوشیدن بورکینی مشغول آواز خواندن و‌ تشویق کردن بودند. به گزارش خبرگزاری «فرانس بلو» معترضین به مدت یك ساعت در استخر بودند و سپس توسط پلیس مورد سؤال قرار گرفتند. آنها همچنین به دلیل نقض قوانین استخر مبلغ ۳۵ یورو جریمه شدند.

در پست فیسبوکی گروه «ائتلاف شهروندان گرونوبل» آمده که این حرکت اعتراضی بخشی از تلاش دسته جمعی بوده که در ماه مه ۲۰۱۸ آغاز شده است. در آن هنگام،‌ عریضه‌ای که توسط ۶۰۰ تن از زنان مسلمان شهر امضا شده بود،‌ به «اریک پیوله»، شهردار «گرونوبل» و به منظور اصلاح مقررات استخرهای عمومی تسلیم شد.

در ضمن پست فیسبوکی گروه، خانم «تائوس هَموتی»،‌ یکی از طرفداران این جنبش اعتراضی گفت:‌ «کودکان بسیاری از این زنان مسلمان به دلیل این ممنوعیت مجازات می‌شوند،‌ چراکه مادران آنها در صورت پوشیدن بورکینی قادر به استفاده از استخر نیستند. وی با نقل قول از «مارتین لوتر ‌کینگ»، فعال مدنی آمریکایی، که گفته بود «سال‌هاست که من جملۀ صبر کنید را شنیده‌ام» اضافه کرد:‌ «زمانی می‌رسد که قدرتمندان باید به چالش کشیده شوند».

آقای «ماتیو شموسی» عضو جزب راست‌گرای جمهوری‌خواهان فرانسه، در پاسخ به این اعتراضات از شهردار «گرونوبل»،‌ آقای «پیوله» خواست تا اقدام لازم را به عمل آورد. آقای «شموسی» در توئیتی نوشت:‌ «اسلام سیاسی گام به گام در حال پیشرفت است و هدف و آرمان‌های زنان در حال پس‌رفت و افول است. آقای اریک پیوله،‌ شما سرگرم چه کاری هستید؟»

فعالیت‌های «ائتلاف شهروندان گرونوبل» با نقطه نظرات متفاوتی در توئیتر روبرو شده است. یک کاربر نوشت: «هنگامی که یک حکومت،‌ آزادی زنان در تعیین پوشش خود به آن گونه‌ که علاقه دارند را تحت ظاهر فریبندۀ ارزش‌های جامعه نقض می‌کند، نافرمانی مدنی مشروعیت می‌یابد».

با این حال، دیگر کاربران پوشیدن بورکینی در استخرهای عمومی را مورد انتقاد قرار داده‌اند. یکی از کاربران معترض نوشت: «بورکینی در فرانسه‌ای که مردان و زنان در آن با هم برابرند، جایی ندارد».  یکی دیگر اضافه کرد: «به عنوان یک دانش آموز الجزایری، من فکر می‌کنم بورکینی در جمهوری فرانسه جایی ندارد و جامعه مسلمان باید به قوانین این کشور احترام بگذارد».

در سال ۲۰۱۰، فرانسه استفاده از هرگونه روبنده را در انظار عمومی ممنوع کرد. با این امر،‌ عملاً استفاده از نقاب توسط اقلیت کوچکی از زنان مسلمان، پوششی که فقط دو چشم شخص را قابل دید می‌گذارد، ممنوع شد.

سال گذشته، این ممنوعیت در حکمی که به عنوان نقطۀ عطف در دیدگاه سازمان ملل متحد بود، به عنوان نقض حقوق بشر شناخته شد. سازمان ملل متحد گفت که در بررسی دو شکایت علیه سیاست دولت فرانسه برای صدور جریمه به زنانی که از پوشش کامل صورت استفاده کرده بودند، به دلیل آنکه این قانون حقوق فردی آن زنان را نقض کرده است،‌ رأی به نفع شاکیان داده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی