پشت پرده خلق پیراهن عروس معروف شاهدخت دایانا

طراحان امیدوار بودند که آن لباس «در تاریخ ماندگار شود»

دایانا در روز ازدواج با چارلز ولیعهد بریتانیا در کاخ باکینگهام-
PA/PA Archive/PA Images

روز پنجشنبه بیستم اوت، نتفلیکس اولین تصویر از فصل چهارم سریال «تاج» را به اشتراک گذاشت که قرار است در نوامبر امسال انتشار یابد. 

تیزر سریال گوشه‌ای از تحول گیلیان اندرسن به عنوان مارگارت تاچر، «بانوی آهنین»، را نشان داد و همچنین نشان داد که در این درام تاریخی، لیدی دایانا اسپنسر چگونه به تصویر کشیده خواهد شد. 

فصل جدید، آغاز رابطه او با فیلیپ چارلز و ازدواج آنان را مستند خواهد کرد که در ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۱ در کلیسای سنت‌پال برگزار شد. 

این کلیپ ویدیویی ۳۳ ثانیه‌ای، با تصویری تکان‌دهنده به پایان می‌رسد: شاهدخت آینده ویلز که ۲۰ ساله است (با بازی اما کورین) در اتاقی بزرگ تنها ایستاده است و پشتش به دوربین است، در حالی که دنباله بلند پیراهن بزرگی  دورش را فراگرفته است که در سال‌های پیش رو الهام بخش پیراهن‌های عروس بسیاری از افراد شود. 

از اولین جرقه طراحی لباس، تا تاثیری که طی ۳۹ سال از زمان پرده‌برداری برای جهان گذاشت، آنچه در پی می‌آید همه اطلاعاتی است که لازم است درباره پیراهن عروس معروف پرنسس دیانا بدانید. 

طراح لباس عروس چه کسی بود؟

پیراهن عروسی دایانا را دیوید و الیزابت امانوئل، شرکای مد طراحی کردند. 

دیوید و الیزابت امانوئل زمانی که در مدرسه هند هرو تحصیل می‌کردند، ازدواج کردند، صاحب دو فرزند شدند و خانه مد امانوئل را در ۱۹۷۷ تاسیس کردند. 

دیوید امانوئل ، در اولین مراحل حرفه خود برای هاردی ایمیس، طراح مد سلطنتی، کار کرد که در دهه ۱۹۵۰ کار برای ملکه الیزابت دوم را آغاز کرده بود. 

او در سال ۲۰۱۶ به «ویمنز اون» گفت که دایانا با این طراحان تماس گرفته بود تا «مانند هر کس دیگری» برای تهیه پیراهن عروس خود قرار ملاقات بگیرد. او گفت که  دایانا پیشتر هم «سه یا چهار پیراهن برای مراسم رسمی را از آنها گرفته بود.» 

گفته می‌شود که مردم از تصمیم دیانا در انتخاب امانوئل‌ها شگفت‌زده شده بودند. این مطلب در کتاب «دایانا:‌ پرتره» نوشته رزالین کوارد و تایید شده توسط وراث شاهزاده خانم ویلز، آمده است. 

الیزابت امانوئل گفت:‌ «مد اصلا مد نظر او نبود؛ چیزی بود که واقعا به او تحمیل شده بود زیرا او می‌بایست بنا بر نقش خود، لباس می‌پوشید.» 

«لباس باید طوری طراحی می‌شد که در یادها ماندگار شود، اما در عین حال باید پسند دایانا نیز هم قرار گیرد. و می‌دانستیم که مراسم قرار است در کلیسای سنت‌پال باشد، بنابراین باید طوری باشد که راهرو را پر کند و بسیار دراماتیک باشد.» 

الیزابت امانوئل افزود که روند طراحی لباس «زیاد طول نکشید»، اما فرایند دوخت و تزئین آن «بسیار طولانی بود»، و یکی از دلایلش آن بود که دایانا در دوران نامزدی وزن کم کرد و اندازه لباس باید تغییر می کرد. 

پیراهن حاوی چه جزئیاتی بود؟

پیراهن عروس از جنس تافته ابریشمی عاجی رنگ بود، با یقه و آستین‌های پفی چین‌دار توری، که به‌ویژه در دهه ۱۹۸۰ بسیار مد بود. 

لباس با پولک‌های صدفی و مروارید که شکل یک قلب را روی پیراهن به تصویر می‌کشیدند، با دست گلدوزی شده بود. 

در تارنمای رسمی خانواده سلطنتی آمده است که تورهای گلدوزی شده روی بالاتنه لباس، از توری گرفته شده بود که پیشتر متعلق به ملکه مری، مادربزرگ ملکه الیزابت دوم بود. 

تور ابریشمی عاجی‌رنگ عروس نیز با پولک‌های صدفی تزئین شده بود و شاهدخت، شمایل عروس خود را با تاج الماس‌نشان از مجموعه خصوصی خانواده اسپنسر تکمیل کرد. 

دنباله دامن حدود هشت متر بود که وقتی عروس همراه با پدرش با کالسکه به کلیسای سنت‌پال رسید، چروک شده بود. این بلندترین دامن عروس در تاریخ به شمار می‌رود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا گزینه‌های دیگری برای لباس عروس وجود داشت؟

دایانا یک لباس ذخیره هم برای مراسم عروسی تدارک دیده بود تا در صورت لو رفتن طراحی لباس عروس، آن را بر تن کند. 

الیزابت امانوئل در سال ۲۰۱۱ به نشریه پیپل گفت:‌ «سخت می‌کوشیدیم لباس به هیچ عنوان لو نرود، ولی اگر طراحی لباس اصلی درز می‌کرد، امکانش بود که دیانا لباس دوم را به تن کند.» 

در مطلبی که یک روز پس از عروسی سلطنتی در نشریه «پرس کوریر» منتشر شد، آمده است که پیراهن عروس دیانا «احتمالا در خفا نگه داشته شده‌ترین راز تاریخ مد است.» 

پیراهن عروس پرنسس دایانا از آن زمان چه تاثیری گذاشته است؟

طراحان امیدوار بودند که آن لباس «در تاریخ ماندگار شود»، و واقعا هم همان شد، چرا که به یکی از چشمگیرترین پیراهن‌هایی تبدیل شد که یک عروس سلطنتی به تن کرده است.

در سال ۲۰۱۸، نشریه تایم آن پیراهن را به عنوان «تاثیرگذارترین پیراهن عروس سلطنتی بریتانیا در تمام دوران» توصیف کرد. آن پیراهن چندین سال هم در نمایشگاه «دایانا:‌ یک جشن» به دور دنیا سفر کرد. 

گفته می‌شود که خیاط‌ها «به فاصله چند ساعت» پس از مراسم باشکوه عروسی، سخت مشغول کار بودند تا کپی‌هایی از پیراهن شاهدخت دایانا بدوزند. 

در سال ۲۰۱۴، دوک‌های کمبریج و ساسکس مالکیت پیراهن عروس مادرشان را به دست آوردند. شاهزاده هری مالک پیراهن شد و شاهزاده ویلیام هم انگشتر نامزدی شاهزاده خانم ویلز را صاحب شد. 

در ژوئیه ۲۰۲۰، الری لین، مدیر سابق نمایشگاه «دایانا:‌ قصه مد او» عنوان کرد که آن پیراهن عروس اکنون «بخشی از مجموعه خصوصی دوک‌های ساسکس و کمبریج است»، به این معنی که شاید دیگر هرگز در معرض دید عموم قرار نگیرد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی