ادعاهای روحانی در جلسه مجازی با رهبر جمهوری اسلامی

روحانی مدعی شد که حداقل دستمزد کارگران و کارمندان در دوران دولت او بیش از شش برابر رشد داشته است

عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری

در دومین روز هفته دولت، حسن روحانی و کابینه او از طریق ویدئوکنفرانس با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردند. در این جلسه روحانی سعی کرد تا با دفاع از عملکرد دولت خود در زمینه‌های مختلف به تشریح شرایط موجود و توجیه عملکرد دولت بپردازد. او مدعی شد علیرغم سقوط قیمت نفت و فشار تحریم‌های ایالات متحده، دولت توانسته به خوبی کشور را مدیریت کند. روحانی با اشاره به این که در سال ۹۸ سهم نفت در بودجه کشور به کمتر از ۱۰ درصد رسیده بود، سهم نفت در بودجه امسال را حتی کمتر از سال گذشته عنوان کرد.

وی همچنین عملکرد دولت خود را در زمینه مبارزه با کرونا مثبت ارزیابی کرد. او گفت: بر خلاف سایر کشورها که در دوران کرونا با موج بیکاری مواجه شده‌اند، در ایران میزان بیکاری نه تنها افزایش نیافته، بلکه با کاهش ۱.۱ درصدی نیز مواجه شده است. روحانی در ادامه با مثبت دانستن عملکرد نظام پزشکی ایران، مدعی شد که تعداد تخت‌های بیمارستانی در دوران دولت او، به دو برابر کل تعداد تخت‌های بیمارستانی از ابتدای انقلاب تا پیش از هفت سال اخیر، افزایش یافته است. او پایین بودن آمار کرونا در ایران را به همین دلیل عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور ایران  در ادامه با مقایسه عملکرد خود با دولت محمود احمدی‌نژاد، از افزایش تعداد خانه‌های ساخته شده و تکمیل پروژه‌های ناتمام مسکن مهر خبر داد.

حسن روحانی مدعی شد که حداقل دستمزد کارگران و کارمندان در دوران دولت او بیش از شش برابر رشد داشته است. او در ادامه با توضیح این که مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز شش برابر رشد داشته، مدعی شد که حقوق فرهنگیان نیز پنج برابر رشد داشته است.

حسن روحانی با بیان این که در عرضه سیاست خارجی نیز موفق بوده، شکست آمریکا در دادگاه لاهه و لغو قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران را از جمله موفقیت‌های خود ارزیابی کرد. او در ادامه بستن پرونده PMD را نیز از دیگر موفقیت‌های سیاست خارجی دولت خود بر شمرد.

روحانی این سخنان را در حالی بیان می‌کند که آمارهای غیر رسمی منتشر شده توسط خود مسئولان دولت، تعداد قربانیان کرونا در کشور را چندین برابر آمار رسمی عنوان می‌کنند. بسیاری از فعالان حوزه سلامت نیز آمار دولت را مغایر با واقعیت می‌دانند.

اما نکته تامل‌برانگیز در سخنان روحانی، ادعای او مبنی بر افزایش شش برابری حداقل حقوق در دولت اوست. به نظر می‌رسد اعداد و ارقام در سخنان حسن روحانی، بدون توجه استفاده شده و او آشکارا در حال آمارسازی است. این ادعاهای حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که فروردین همین امسال، نمایندگان کارگران در اعتراض به پایین بودن حداقل دستمزد، حاضر به امضای توافقنامه شورای عالی کار نشدند. مضاف بر این نمودار رشد حداقل دستمزد اصلا چنین ادعایی را ثابت نمی‌کند.

عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

روحانی که با نقد علیه دولت قبل قدرت را در دست گرفت، بی‌توجه به ده‌ها وعده انجام نداده در آخرین سال دولتش همچنان سعی دارد تا با ایجاد دو قطبی احمدی نژاد و روحانی، ضعف‌های دولت خود را توجیه و عملکردش را مثبت نشان دهد. در مورد شرایط مسکن در کشور، به خوبی می‌توان با روند افزایش اجاره‌بها، قیمت مسکن و همچنین رشد افراد مستاجر، عملکرد او را ارزیابی کرد. در حالی که عباس آخوندی پروژه مسکن مهر را فاجعه خوانده بود و حسن روحانی نیز نظری مشابه با او داشته، این بار اتمام پروژه مسکن مهر را دلیلی بر موفقیت دولت خود اعلام می‌کند.

در مورد موفقیت سیاست خارجی دولت روحانی و عملکرد جواد ظریف نیز، اِن‌قُلت‌های بسیاری قابل طرح است. فشار مضاعف بر روی ایران، شکست ایران در نفوذ منطقه‌ای، کشته شدن قاسم سلیمانی، نزدیکی بیش از پیش همسایگان ایران با اسرائیل، تحریم‌های گسترده و انزوای بین‌المللی کشور نشان از شکست‌های پیاپی روحانی طی این هفت سال دارد.

در هر صورت بعید است ادعاهای فاصله‌دار روحانی با واقعیت، افکار عمومی را قانع کند.

بیشتر از