ثبت بالاترین شمار مرگ در سوئد در ۱۵۰ سال گذشته

در سوئد مدارس، رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها باز ماندند

آمار فوت در سوئد بر اثر کووید-۱۹ در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا، به شکل چشمگیری پایین است -Jonathan NACKSTRAND / AFP

به گفته مرکز آمار سوئد در روز چهارشنبه، این کشور طی شش ماهه اول ۲۰۲۰ بیشترین رقم مرگ‌ومیر طی ۱۵۰ سال اخیر را ثبت کرده است. 

بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن، ۵۱ هزار و ۴۰۵ سوئدی فوت کردند، این بالاترین رقم مرگ از سال ۱۸۶۹ است. در آن سال ۵۵ هزار و ۴۳۱ نفر فوت کرده‌بودند، که بخشی از آن به علت قحطی بود. آمار سال ۲۰۲۰، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در سال ۲۰۱۹ نیز، شش هزار و ۵۰۰ نفر فراتر است. 

در میان موارد ثبت شده فوت، حدود ۴۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان‌باخته‌اند- که در مقایسه با جمعیت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری سوئد، با دیگر کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ بیشترین درصد به شمار می‌رود. نروژ علی‌رغم این که جمعیتیش تقریبا نصف سوئد است، ۲۶۴ مورد مرگ بر اثر کووید۱۹ را ثبت کرده است. 

آمار فوت در سوئد بر اثر کووید۱۹ کماکان در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا که به ترتیب ۴۱۴۰۳، ۳۵۴۱۸ و ۲۸۸۱۳ مورد مرگ بر اثر این بیماری را ثبت کردند، به شکل چشمگیری پایین است. 

به گفته مرکز آمار سوئد، جان‌های از دست رفته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور حدود ده درصد بیش از میانگین دوره شش ماهه طی پنج سال گذشته در آن بوده است. 

در ماه آوریل، به علت موج مرگ‌ومیر مرتبط با ویروس کرونا، شمار موارد مرگ تقریبا ۴۰ درصد بیش از میانگین بود. 

سوئد به علت رویکردش در مواجهه با همه‌گیری در میان کشورهای اروپایی شاخص است. این کشور تصمیم گرفت که از اعمال تعطیلی اجباری پرهیز کرده و در رعایت مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و کار داوطلبانه از خانه، بر مردم خود تکیه کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدارس ابتدایی و راهنمایی، رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها باز ماندند و این به معنی عملکرد بهتر اقتصادی در سوئد در مقایسه با شماری دیگر از کشورها بود. 

با این حال، این کشور با جان انسان‌ها بهای استراتژی مناقشه‌برانگیز خود را می‌دهد و شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در این کشور اکنون به پنج هزارو ۸۰۵ نفر افزایش یافته است. 

و اقتصاد فنلاند علی‌رغم مقررات سختگیرانه قرنطینه، از جمله تعطیلی مدارس، محدود شدن گردهمایی‌های عمومی و بسته شدن مرزها، در سه ماهه دوم سال از سوئد سبقت گرفت. 

تولید ناخالص ملی فنلاند در مقایسه با سه ماهه نخست سال، پنج درصد کاهش یافت، در حالی که این شاخص در سوئد ۶.۸ درصد سقوط کرد. 

کارشناس اپیدمیولوژی دولت سوئد که مسئول این رویکرد در قبال ویروس است در ماه ژوئن اذعان داشت که مقررات سختگیرانه‌تر در مورد رفت‌وآمدها و گردهمایی‌ها می‌توانست به پرهیز از رسیدن به چنین آمار بالای مرگ‌ومیر کمک کند. 

اندرس تگنل، در گفت‌وگو با رادیوی عمومی سوئد در پاسخ به این سوال که آیا به نظرش شمار بالایی از افراد جان باخته‌اند، گفت:‌ «بله، بدون شک.» 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری رویترز 

© The Independent

بیشتر از جهان