سفر پومپئو به اسرائیل و امارات برای گفت‌وگو در مورد ایران و چین

تلاش آمریکا برای همکاری با متحدانش در آستانه انتخابات افزایش یافته است

مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده- MIKE SEGAR / POOL / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قرار است فردا دوشنبه وارد اسرائیل شود. او همچنین قرار است روز سه‌شنبه پس از دیدار از تل‌آویو و در راستای عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل، به ابوظبی سفر کند.

پومپئو قصد دارد در این دیدارها علاوه بر موضوع بهبود رابطه اسرائیل و امارات و عادی‌سازی کامل روابط آنها، چالش‌های  امنیتی حضور ایران و چین در منطقه را نیز بررسی کند.

بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، آقای پومپئو تنها یک روز در اسرائیل می‌ماند،‌و پس از آن به گزارش خبرگزاری رویترز، دیدار از سودان نیز در دستور کار او قرار دارد. پس از انتشار تصمیم امارات مبنی بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل، شایعاتی نیز مبنی بر تداوم عادی‌سازی رابطه سایر کشورهای عرب، از جمله سودان و عمان نیز به گوش می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز ۲۳ مردادماه، امارات متحده عربی در بیانیه‌ای از توافق شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای عادی‌سازی کامل روابط پرده برداشت.

انتشار این خبر موضع‌گیری شدید تهران را در پی داشت.

در پی اعلام عمومی این خبر، دونالد ترامپ اعلام کرد که قرار است این توافقنامه ظرف سه هفته آینده در کاخ سفید به امضای طرفین برسد. گفته می‌شود امارات در ازای توقف الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری رود اردن به اسرائیل، حاضر به پذیرفتن رابطه دیپلماتیک با این کشور شده است.

فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران

پس از مخالفت اروپا، روسیه و چین با قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران، آنها استدلال آمریکا را فاقد وجاهت حقوقی برای استفاده از مکانیسم ماشه دانستند. این موضوع باعث شد تا آمریکا نیز به شدت از رویکرد آنها انتقاد کند. در همین راستا پومپئو اعلام کرد که مانع نقض تحریم‌ها توسط روسیه و چین خواهد شد. او در مصاحبه با فاکس‌نیوز، از عدم حمایت متحدان اروپایی آمریکا از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در شورای امنیت، ابراز ناامیدی کرد.

اثرات مکانیسم ماشه

لازم به یادآوری است که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از توافقنامه هسته‌ای خارج شده است. ترامپ معتقد است که این توافقنامه اهداف لازم برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را تامین نمی‌کند.

بر اساس توافقنامه «برجام» کشورهای ۱+۵ متعهد شدند در ازای کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم و اجازه دسترسی بازرسان بین‌المللی به مراکز هسته‌ای ایران، تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه این کشور را لغو کنند. همچنین ایران متعهد شده که تحقیق و توسعه در سایت‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده و از واردات مواد قابل استفاده در این صنعت، خودداری کند.

با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های بین‌المللی از جمله تحریم‌های تسلیحاتی که مانع توسعه موشک‌های بالستیک ایران نیز می‌شود، مجددا باز خواهند گشت. همچنین با این کار ده‌ها نفر از افراد مرتبط با حکومت ایران در شمار تحریم‌شده‌ها قرار خواهند گرفت.

بیشتر از