تلاش واشنگتن برای تغییر رفتار رژیم بشار اسد از طریق تشدید تحریم‌ها

هدف از تشدید تحریم‌ها، ایجاد اصلاحات سیاسی در سوریه است

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا. عكس از:  AFP

پس از اجرای "قانون سزار" در ماه ژوئن ۲۰۲۰، ایالات متحده روز پنجشنبه گذشته تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقامات نزدیک به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و فرماندهان چندین واحد نظامی ارتش این کشور اعمال کرد. در همین راستا، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای، اظهار داشته است که قرار گرفتن افراد یادشده در لیست سیاه بدین معنی است که تمام دارایی‌‌های آن‌ها در آمریکا بلوکه شده و شهروندان آمریکایی از تعامل با افراد مزبور به طور کلی منع شده اند.

افرادی که اسامی آن‌ها به تازگی در فهرست سیاه قرار گرفته است عبارت اند از: لونا الشبل، مشاور رسانه‌ای رئيس جمهوری سوریه و محمد عمار ساعاتی بن محمد نوازد، عضو برجسته حزب بعث سوریه. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا با اشاره به خانم لونا الشبل و همسرش چینن گفت: "این مقامات ارشد سوری نقشی جدی در روند سرکوبی مخالفان رژیم بشار اسد دارند."

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است که مشاور رسانه‌ای و همسرش "در بازتاب سخنان دروغین اسد مبنی بر این‌که وی اوضاع کشور را در کنترل دارد، نقش اساسی ایفا می‌کنند." در این بیانیه آمده است: "با وجود این‌که شمار زیادی از غیرنظامیان سوریه در سایه محاصره فاجعه‌بار در این کشور جنگ‌زده زندگی می‌کنند، اما لونا الشبل پیوسته دست به ترتیب برنامه‌های تبلیغاتی تصویری می‌زند که بشار اسد را در میان مردم نشان می‌دهد؛ در حالی‌که مردم برای تشویق وی شعار می‌دهند."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل ذکر است که لونا الشبل، در گذشته به عنوان مجری در شبکه خبری الجزیره کار می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۱۱، قطر را ترک کرده و به عنوان مشاور رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تعیین شد. نامبرده حتی در زمان کار در دوحه نیز روابط تنگاتنگی با دولت سوریه داشت؛ اما محمد عمار افزون بر این‌که به عنوان یکی از اعضای رهبری حزب بعث شناخته می‌شود، ریاست انجمن دانشجویان سوریه را نیز بر عهده داشته و با استفاده از این موقعیت، جوانان را تشویق به وفاداری به دولت می‌کند.

از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گذشته گفت که وزارت امورخارجه آمریکا شماری از فرماندهان نظامی سوریه از جمله فادی صقر، فرمانده یگان دفاع ملی، غیاث دله، فرمانده تیپ ۴۲، سهیل حسن، فرمانده نیروهای ببر و سامر اسماعیل را به دلیل تلاش‌های‌ آن‌ها برای جلوگیری از آتش‌بس، در لیست تحریم‌ها قرار داده است. پمپئو افزود:"ایالات متحده و متحدانش برای تداوم فشار علیه بشار اسد و حامیان وی متحد هستند تا این‌که یک راه حل سیاسی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران جنگ در سوریه پیدا شود؛ البته رئیس جمهور سوریه و حامیان خارجی وی به درستی می‌دانند که زمان اتخاذ اقدامات عملی آغاز شده است." وی همچنان اظهار داشت: واشنگتن هر شخصی که مانع رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه شود را وادار به پرداخت هزینه مسئولیتش می‌کند.

تحریم‌های جدید در حالی اعمال شد که سوریه در آستانه سالگرد حمله شیمیایی "غوطه" در ریف دمشق در ۲۱ ماه اوت ۲۰۱۳، قرار داشت که بر اساس آمار دولت فرانسه منجر به کشته شدن ۲۸۱ نفر شده است؛ در حالی‌که مخالفان دولت سوریه شمار کشته شدگان را ۱۷۲۸ تن اعلام کردند.

البته تحریم‌های اخیر در چارچوب "قانون سزار" که از سوی کنگره به تصویب رسیده و دولت آمریکا دو ماه پیش آن را به منظور تشدید فشار بر رژیم سوریه و جلوگیری از هر گونه معامله با آن به اجرا گذاشت، صورت می‌گیرد و هر نهاد و کشوری که با دولت سوریه وارد تعامل شود، در معرض تحریم‌ها قرار خواهد گرفت.

در همین حال، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه تحریم های اعمال شده در "قانون سزار" که هدف از آن تلاش برای ایجاد تغییر در ساختار دولت سوریه است را تشبیه به روشی کرد که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم علیه ژاپن اتخاذ کرده بود. به گفته جفری، هدف آمریکا از اعمال تحریم‌ها، دستیابی به یک تغییر چشمگیر در رفتار رژیم سوریه از طریق ورشکستگی دولت است و تداوم تحریم‌ها بشار اسد را وادار به پذیریش قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت سازمان ملل که خواستار ایجاد اصلاحات سیاسی در سوریه است، می‌کند.

برای اطمینان از تحقق تحریم‌ها و جلوگیری از هر گونه نقض احتمالی"قانون سزار"، جاده‌ای که دمشق را به بغداد وصل می‌کند، مسدود شده است. افزون بر آن، ایالات متحده سعی می‌کند به منظور افزایش فشار بر رژیم اسد، از مداخله نظامی ترکیه در قلمرو سوریه چشم‌پوشی‌کند.

از سوی دیگر و هرچند مناطق نفتی در شمال شرق سوریه از کنترل شبه‌نظامیان وابسته به داعش آزاده شده است، اما واشنگتن چاه‌های نفت را در کنترل خود دارد و در چارچوب ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق، ایالات متحده تصمیم گرفته است بخشی از نیروهای نظامی خود را در شرق سوریه و در نوار مرز با عراق مستقر کرده و حضور نظامی خود را در سوریه ادامه دهد.

© IndependentArabia