افزایش کلاهبرداری از تازه‌واردها همزمان با رونق بورس

برخی افراد سودجو از ناآگاهی افراد تازه‌وارد به بورس سوء استفاده می‌کنند

طی چند ماهه اخیر و پس از عرضه سهام شستا در بازار بورس، رشد چشمگیری در این بازار مشاهده شد- عکس از تابناک

با افزایش سوددهی و تبلیغات وسیع برای بورس تهران، بسیاری از مردم جذب سرمایه‌گذاری در بورس شدند. با توجه به شرایط وخیم اقتصادی، اکثر مردم سعی می‌کنند تا نقدینگی و پول خود را به چیزی تبدیل کنند که قابلیت رشد هم‌ارز با تورم را داشته باشد. از این رو بازارهای دلار، طلا، سکه، خودرو، مسکن و بازار سهام، به محل اصلی حفظ سرمایه‌ تبدیل شده است.

اما طی چند ماهه اخیر و پس از عرضه سهام شستا در بازار بورس، رشد چشمگیری در این بازار مشاهده شد. از این رو بسیاری تصمیم گرفتند تا سرمایه‌های خود را به سهام تبدیل کنند. حتی عده‌ای خانه و اتومبیل خود را برای ورود به بورس فروختند. این موضوع باعث شد تا برخی از افراد سودجو سعی کنند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. ناآگاهی اکثر مردم از سیستم بورس و انحصار اطلاعات در دست عده‌ای خاص، باعث شد تا اشتیاق ورود به بازار بورس، فرصت مناسبی را برای کلاهبرداران فراهم کند.

یکی از اقدامات پیش از ورود در بورس، ثبت نام در سامانه «سجام» است. در همین راستا عده‌ای با ساخت وبسایت‌های جعلی، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و خالی کردن حساب‌های بانکی افراد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا در این باره گفت: «برخی از این افراد با درج تبلیغات در فضای مجازی اطلاعات کاربران را برای ثبت نام در سامانه سجام دریافت کرده و معمولا پس از اخذ مبالغی دیگر ارتباطی با کاربر برقرار نمی‌کنند که در این خصوص لازم است شهروندان از ارائه اطلاعات هویتی خود و نیز پرداخت مبلغ به دیگران برای ثبت نام در سجام خودداری کنند.»

سرهنگ علی‌محمد رجبی در ادامه افزود: «شیوه دیگری که متاسفانه اخیرا نیز موردی از آن مشاهده شده است، ایجاد آدرس جعلی و مشابه سامانه سجام است. به طوری که سودجویان با طراحی سایتی مشابه و نیز با آدرسی مشابه که تنها در یک یا دو حرف با آدرس اصلی تفاوت دارد، اقدام به ایجاد صفحات فیشینگ و سرقت اطلاعات بانکی کاربران و برداشت از حساب آنان می‌کنند. همچنین ممکن است با اطلاعات هویتی آنان اقدامات مجرمانه دیگری را نیز انجام دهند.»

روش‌های دیگری که برای کلاهبرداری بورسی استفاده می‌شود، استفاده از کد بورسی فرد تازه‌وارد است. برخی از تازه‌واردها به بازار سهام، کد یا اسناد هویتی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند تا به اصطلاح از او مشاوره دریافت کنند. در این حالت ممکن است به جز سرقت اطلاعات، معاملاتی نیز با کد او توسط دیگری انجام شود.

نوع دیگری از فریب که در این مدت شکل گرفته، پخش اخبار و نام‌های مختلف سهام در کانال‌های تلگرامی است تا با فریب، افکار افراد تازه‌وارد را به سمت خرید یا فروش سهامی خاص ترغیب کنند.

از این رو توصیه می‌شود که افراد پیش از ورود به بورس، سعی کنند تا دانش و اطلاعات خود را از آن و بازار سرمایه افزایش دهند و پس از آگاهی از شرایط پای به این بازار بگذارند.

بیشتر از اقتصاد