قاچاق حیات وحش یا هیجان مخرب مرفهین ایرانی

چهره‌های مشهور ایرانی که حیوانات وحشی در خانه دارند

عکس از ویدیوی منتشر شده توسط علی زندوکیلی در حالی که شیری را در آغوش گرفته بود و در پی اعتراض‌ها به نقض حقوق حیوانات گفت : «قرار است با وی زندگی کند»

یک ویدئوی منتشر شده از علی زندوکیلی خواننده پاپ در ایران که به نظر می رسد قصد نگهداری از یک بچه شیر را دارد برای این خواننده جوان مشکل ساز شد.

طرفداران آقای زندوکیلی پس از انتشار این ویدئوی کوتاه که این خواننده پاپ کشور را در کنار محل نگهداری یک بچه شیر و خانواده اش نشان می‌دهد نسبت به این اقدام اعتراض کرده و برخی از فعالان محیط زیست و دوستداران حیوانات این کار را خلاف اصول اخلاقی و قانونی عنوان کردند. «شیردل» فرزند «صبا» و «اسد» توله شیر چندماهه‌ای است که به نظر می‌رسد قرار بود برای فرزندخواندگی به خانه علی زندوکیلی منتقل شود. 

این ویدئو بهانه‌ای بود که مساله قاچاق حیوانات و وضعیت وخیم نگهداری آنها در باغ‌وحش‌های ایران را برای چندمین بار گوشزد کند.

پاسخ علی زندوکیلی به علاقمندان و دنبال‌کنندگان وی در صفحات شبکه‌های مجازی نشان از عقبگرد او در خصوص نگهداری از بچه شیری داشت که در ویدئو عنوان می‌کند«قرار است با وی زندگی کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای زندوکیلی در صفحه ایسنستاگرام خود با عذرخواهی از هواداران خود نوشت:« این شیر نازنین فقط چند لحظه در آغوش من بود و خیلی سریع دوباره به کنار پدر و مادرش برگشت و بنده اصلا تمایلی به نگهداری اسن شیر عزیز نداشتم و به شدت مخالف این اتفاق هم هستم و هرآنچه در آن ویدئو گفتم از روی عشق و علاقه در آن لحظه بود».

آقای زندوکیلی در جای دیگری از نامه به دوستداران و هوادران خود با اشاره به «دهکده طبیعت» که محل نگهداری بچه شیر و خانواده او هست نوشته :« این دهکده مرکزی برای پژوهش، درمان و نگهداری حیات وحش دور مانده از طبیعت است».

این ویدئو برای چندمین بار بحران های بسیاری در خصوص حقوق حیوانات در ایران را عیان کرد؛ مشکلات نابسامانی در باغ وحش های ایران و به خصوص تهران، نگهداری و خرید غیراصولی حیوانات وحشی توسط قشر خاصی از جامعه که برخی شان هنرمندان سرشناس و ستاره‌های سینما بوده و برخی مرفهین طبقه خاص در این کشور هستند.

علیرضا شهرداری فعال محیط‌زیست و دوستدار حیوانات با اشاره به ویدئوی مربوط به در آغوش کشیدن توله شیر توسط یک خواننده پاپ در صفحه اینستاگرام خود نوشت :« آقای زندوکیل می فرمایند که قراره این توله شیر از این به بعد بره پیش خودم و قراره خودم بزرگش کنم. این ویدئو در کمتر از ۴ ساعت  ۳۸۰ هزار بار دیده شده و شش هزار کامنت گرفته است. این کار ترویج قاچاق حیات وحش است.»

آقای شهرداری چند ساعت بعد از انتشار ویدئو توسط علی زندوکیلی با اشاره به این نکته که این ویدئو و گفته‌های آقای زندوکیلی تکذیب خواهد شد می‌گوید:« مشکل اصلی ما ترویج قاچاق حیات وحش در صفحه های بزرگ است به خصوص توسط افرادی که مخاطب زیادی دارند همچون آقای زندوکیلی». علیرضا شهرداری می گوید:« این اتفاق عجیب و اشتباه هست ولی خیلی زیاد اتفاق می افتد». به گفته این فعال حقوق حیوانات بیشتر این توله ها به زور از مادر خود در زمان تولد برای اینکه دست آموز بزرگ شوند جدا شده و  برای فروش به مراکز مختلف یا افراد مختلف داده میشوند و در برخی موارد هم برای اینکه مادر بتواند دوباره توله به دنیا بیاورد این کار را انجام می دهند. آقای شهرداری با اشاره به عمل یک هنرمند در خصوص ادعای نگهداری یک توله شیر در منزل می گوید:« این اتفاق بسیار بدی است و فاجعه است. ما با انتشار این مساله مخالفیم حتی اگر بگویند یان مساله شوخی بوده است ما با شوخی بودن و انتشار این شوخی مشکل داریم.».

بحث نگهداری حیوانات توسط برخی هنرمندان (سلبریتی ها) و مردم عادی با شعار حمایت از حیات وحش با نگهداری از گونه‌های وحشی همچون: شیر، یوزپلنگ، گرگ و برخی از پرندگان و خزندگان خاص سالهاست که به معضل جدی در حیات وحش ایران تبدیل شده است. این گونه های  خاص هزینه خرید و نگهداری بسیر زیادی دارند و تنها افراد خاص با درآمدهای بسیار بالا توان نگهداری از آنها را دارند. فعالان حقوق حیوانات می گویند این کار حیوان آزاری و خلاف قانون است. علی شهرداری فعال حقوق حیوانات می گوید:« تیم ما در میدان هفت تیر از پشت بام خانه ای توله شیری را که به شدت نرمی استخوان گرفته بود و با بدترین نوع نگهداری و تغذیه به نابودی کشیده شده بود که هیچکدام از این مشکلات قابل بازگشت نبود را آوردیم. یا شیری که توسط رئیس یکی از بیمارستان های ایران در باغ بسیار بزرگ منزل شخصی اش در شمال تهران نگهداری می شد و با نرمی استخوان شدید مواجه شده بود که این توله که دیگر تبدیل به شیر بالغ شده بود چون از توله گی خیلی بد نگهداری شده بود حتی نمی توانست دفع مدفوع انجام دهد».

در سال ۱۳۹۴ «برنا» در گزارشی نوشت :« یوزپلنگ منقرض نمی شود به خانه پولدارها می رود» در این گزارش به ویدئوهائی که در صفحه «بچه پولدارهای تهران» منتشر شده بود، اشاره شد که سایت دیده‌بان حقوق حیوانات نسبت به آن اعتراض کرده بود. 

سایت دیده‌بان حقوق حیوانات از اسارت و نگهداری یوزپلنگ به عنوان حیوانی دست‌آموز در واحدی مسکونی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تخلفات در حیطه قاچاق حیات وحش نامبرده بود؛ موردی که در بند ج ماده ده  قانون شکار و صید نیز به آن اشاره شده است. براساس این قانون هرکسی مرتکب اعمالی از قبیل حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا مرده و یا اجزایی از آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست شود به جزای نقدی و یا حبس محکوم می‌شود.

علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست وقت گفته بود:«افراد باید برای نگهداری از حیوانات وحشی از سازمان محیط زیست مجوز بگیرند».او صدور مجوز برای نگهداری حیوانات وحشی را با نظر کارشناسان سازمان محیط‌زیست و دامپزشکی در صورت محرز شدن وجود امکانات نگهداری حیوانات وحشی دانسته بود. به گفته دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست واحد مسکونی نمی‌تواند جای مناسبی برای نگهداری حیوانی مانند یوزپلنگ باشد. شیر و یوزپلنگ از حیوانات دست آموز نبوده و باید در طبیعت نگهداری شوند.

در پرونده بابک زنجانی مفسد اقتصادی که به به جرم «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده هم فردی به نام حسن میرکاظمی «تاجر بسیجی» که مفسد اقتصادی شد با باغ وحش اختصاصی‌اش سر و صدای بسیاری به پا کرد. حسن میرکاظمی معروف به «حسن رعیت» از سوی سایت بازتاب به عنوان «تاجر بسیجی» معرفی شد. او دارنده یک باشگاه ورزشی و یک باغ وحش شخصی بود.

 یک عضو حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت، در سال ۹۸  گفت میرکاظمی در «باغ شخصی‌اش به همراه ۱۷ قلاده ببر» بازداشت شده است.

 باغ وحشی در جاده کرج که به «بهشت گمشده» مشهور بود و گفته می‌شد پاتوق پر رفت‌وآمد وی بود. در گزارشی که «ایسنا» در شهریور ۹۸ در مورد باغ وحش حسن رعیت منتشر کرد به نقل از کارگر یکی کارخانه های اطراف در مورد تعداد حیوانات نگهداری شده در این باغ وحش گفته بود:« حیوانات زیادی دارد؛ حیوانات زیادی در قفس و تعدادی اسب که گاهی بیرون می‌آوردندشان. ببر دارند اما نمی دانم چندتا چند وقتی است می گویند ۱۷ تا».

پیشتر در یک سریال تلویزیونی ساخته مهران مدیری یکی از نقش های سریال یک آفتاب‌پرست را در خانه‌اش نگهداری می کرد. آقای مدیری در شهریور سال ۹۶ در گفت و گو با «باشگاه خبرنگاران جوان»  درباره مار پیتون دومتر و بیست سانتی که به عنوان حیوان خانگی خود ۱۱ سال است نگهداری می کند صحبت کرده بود.

در اسفند ماه سال ۹۸ نیز پیدا شدن یک قلاده توله شیر فراری در حاشیه آزاد راه قزوین سرو صدای بسیاری به پا کرد.  در سال ۱۳۹۰ هم خبر پیدا شدن یک توله شیر دست آموز در شمال شرق تهران که مثل بچه گربه در آغوش آتش‌نشان‌ها عکس یادگاری گرفته بود جنجال بسیار به پا کرد. درست یک روز پس از آن یک روباه در خیابان ری پیدا شد  و درهمان روز خبر رسید جنازه یک شیر نابالغ دیگر در غرب تهران پیدا شده است.

همزمان رئیس انجمن حمایت از حیوانات هم از خرید و فروش‌ حیوانات  باغ وحش پارک ارم طی سال‌های اخیر خبر داد و پیدا شدن شیرها در تهران را مربوط به فروش شیرهای باغ وحش ارم در سال‌های اخیر عنوان کرد.

 مسوولان باغ وحش تهران همان زمان این خبر را تکذیب کردند. در حالی که هربار خرید و فروش و قاچاق حیوانات در باغ وحش های ایران تکذیب می شود ولی در سال ۱۳۹۰ هفت توله شیر در تهران پیدا شدند که گفته شد ۶ تای آنها از سیرکی در تهران گریخته بودند. معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در آن زمان عنوان کرد یک سیرک قصد داشته  ۶ بچه شیر را به صورت غیرقانونی از بابلسر به اصفهان منتقل کند. روی طنز این خبر در اطلاعیه سازمان حفاظت محیط زیست به شهروندان تهرانی بود که از آنها خواسته بود در صورتی که با حیوان وحشی در داخل شهر تهران مواجه شدند به سازمان آتش نشانی اطلاع دهند.

بخش مهم نادیده گرفته شده  حقوق حیوانات در ایران به نبود نظارت بر باغ وحش‌های این کشور باز می گردد. ارم، خبرسازترین باغ وحشی که خبر افسردگی حیوانات محبوس اش در خرداد ۹۸ برای چندمین بار مطرح شد. در اوائل بهار سال ۹۸ ویدئویی از حرکت دورانی و غیرمعمول حیوانات در برخی از باغ وحش‌های کشور در فضای مجازی منتشر شد که به گفته فعالان حقوق حیوانات و حیات وحش نشان از یک بیماری روانی در بین این حیوانات بود. گفته شد این حیوانات به افسردگی حاد دچار شده اند.

سازمان محیط زیست تنها مرجع نظارتی در ایران است که بر باغ وحش‌ها، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات در این کشور نظارت دارد. طبق دستورالعمل های این سازمان  موظف به سرکشی ماهانه و کاملا تصادفی به باغ وحش های ایران هستند. دستورالعملی که به نظر می رسد به درستی اجرا نمی شود. گزارش ها از داخل ایران نشان از نبود فضای استاندارد برای نگهداری انواع گونه های حیوانات در باغ وحش های این کشور دارد. در مرداد ماه سال ۹۷  مرگ ۸ قلاده ببر بنگال در باغ وحشی در مشهد خبرساز شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مرگ ببرها را تکذیب کرد بدون آنکه نسبت به سرنوشت آنها اطلاع رسانی کند. خبر ناپدید شدن این ۸ قلاده ببر در این باغ وحش توسط کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره  کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و همچنین مسئول فنی و دامپزشک باغ وحش مشهد به رسانه ها داده شده بود.

در سال ۹۷ نیز مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست از تعطیلی هفت  باغ وحش در این کشور خبر داد. 

خبری که به گفته فعالان در حوزه حیات وحش نگران کننده بود چرا که سرنوشت حیوانات باغ وحش معلوم نبود و احتمال قاچاق آن‌هاوجود داشت.

سازمان محیط‌زیست در همان سال عنوان کرد مجوز جدیدی برای ایجاد باغ وحش داده نمی‌شود.  

بیشتر از