معادله چندمجهولی لیورپول: آیا تیاگو آلکانتارا به آنفیلد می‌رود؟

تیاگو آخرین سال قرارداد خود با استادیوم آلیانز بایر مونیخ را می‌گذراند

تیاگا بازیکن تیم ملی اسپانیا مایل به رفتن به آنفیلد است-Ben STANSALL / AFP

شایعات مربوط به انتقال تیاگو آلکانتارا از بایرن مونیخ به لیورپول هر روز قوت می‌گیرد، اما مقام‌های لیورپول تاکید می‌کنند که سروصدای موجود قوی‌تر از واقعیت است.

بر کسی پوشیده نیست که یورگن کلاپ این بازیکن میانی را بسیار می‌ستاید. هر چند آلکانتارا از نظر راهبرد معمول لیورپول در ارتباط با سن، مرحله بازی حرفه‌ای و سوابق مصدومیت، ایده آل نیست اما آلکانتارای ۲۹ ساله بازیکنی در سطح جهانی و مقاوم به پرس است با قدرت عالی بازپس‌گیری توپ و پیش‌روی.

با توجه به کارنامه درخشان آلکانتارا و کمیاب بودن مهارتهای فنی او، لیورپول علاقه زیادی به او دارد. اگر لیورپول امکان به‌کارگیری تیاگو را بررسی نکند، زیان خواهد کرد.

تیاگو آخرین سال قرارداد خود با استادیوم آلیانز بایر مونیخ را می‌گذراند، و طبیعی است که مذاکرات در همین محیط اتفاق افتاده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیکن تیم ملی اسپانیا مایل به رفتن به آنفیلد است، و هرچند بهای ۳۰ میلیون پوندی و دستمزد بالای او در بازاری که تحت تاثیر همه‌گیری است بسیاری مسائل را در ابهام نگه داشته، اما ملاحظات مالی عامل تعیین کننده در توافق برای انتقال او نیست.

لیورپول هم‌اکنون در نیرومندترین خط بازی خود، هفت بازیکن میانی پا به سن گذاشته دارد – بدون به حساب آوردن مارکو گروجیچ و هری ویلسون که از پیشنهاد خرید آنها استقبال خواهد کرد.

در نوع تفکر کلاپ، مدیریت تیم و رضایت بازیکنان جای ویژه‌ای دارد، و اگر جای خالی در خط میانی باز نشود، بعید است که تیاگو به لیورپول برود.

در شرایط فعلی، انتظار نمی‌رود بازیکنی از لیورپول جدا شود. ژردان شکیری فصل گذشته تنها ۱۱ بار بازی کرد، که تا اندازه‌ای به دلیل مصدومیت بود، اما این بازیکن تیم ملی سوییس علاقه‌ای علنی یا خصوصی به ترک لیورپول نشان نداده است.

نبی کیتا، الکس آکسلید-چمبرلین و جیمز میلنر، همه چشم به راه بازی‌های بهتر در فصل جدیدند.

در باره خط میانی محبوب کلاپ یعنی فابینیو، کاپیتان جوردن هندرسون و جینی واینالدم، تنها پرسش در باره آینده درازمدت واینالدم است.

این بازیکن تیم ملی هلند، در آخرین سال قراردادش با لیورپول است، و تصمیم‌های رونالد کومان، مربی جدید بارسلونا، این پرسش را پیچیده‌تر می‌سازد.

وایلنالدم که در تیم هلند به رهبری کومان ۵۷ ساله نقشی محوری بازی می‌کرد، این احتمال را که در پی چالش جدیدی باشد رد نکرده‌ است. با توجه به این که جام قهرمانی لیگ برتر را در آنفیلد بالای سر برد، و این که می‌تواند در بازسازی بارسلونا قراداد باارزشی به دست آورد و نقشی اساسی ایفا کند، می‌تواند برایش جذاب باشد.

اگر تا فصل نقل و انتقال بعدی، کسی به دنبالش نباشد، این سناریو دور از ذهن است که واینالدم در ماه ژانویه با بارسا یا باشگاه دیگری قرارداد اولیه ببندد و تیاگو جای او را بگیرد.

بایرن تاکید کرده که نمی‌خواهد بازیگردان اصلی‌اش را از دست بدهد، ولی در نهایت، بازار است که همه چیز را تعیین می‌کند. نیاز مالی بایرن این احساس را به وجود آورده که دارد سعی می‌کند قیمت تیاگو را بالا ببرد.

کارل-هاینس رومینیگه، مدیرعامل بایرن، به روزنامه مونشن آبندسایتونگ گفت: «تیاگو ۲۹ ساله است، و همین که سی ساله شود، مشکل است که بتوان باشگاهی در اروپا یافت که خواستارش باشد، برای همین باید او را درک کرد. او در باشگاههای معتبر اسپانیا و آلمان بازی کرده، و ممکن است بخواهد به یک باشگاه طراز اول در انگلستان بپیوندد.»

مدیر بایرن، هانسی فیلک، به نشریه اسپورت بلید گفت: «تیاگو برای بارسلونا بازی کرده و هفت سال هم برای بایرن مونیخ. دنبال چالش تازه‌ای است که به نظر من، باید لیگ برتر انگلستان باشد.»

شایعاتی هم در باره پیوستن تیاگو به منچستریونایتد یا پاری سن ژرمن در جریان است. به سود بایرن است که تیاگو خریداران بیشتری داشته باشد، و هرچه زودتر بهتر.

اما خرید بازیکن برای لیورپول بیشتر در گرو شکل‌گیری تیم است تا مسائل مالی.

انتقال کوستاس تسیمیکاس، دفاع چپ یونانی، به بهای ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار پوند از المپیاکوس، آموزنده بود. لیورپول به این نتیجه رسید که دفاع چپش نیاز به تقویت دارد، ولی بهای معقولی بابت عملکرد درخشان اندی رابرتسون پرداخت.

جمال لوئیس هم نامزد این پست بود، اما پیشنهاد ۱۰ میلیون پوندی لیورپول از سوی نوریچ سیتی که دست‌کم دو برابر این رقم را می‌خواست رد شد. لیورپول سریعا سراغ تسیمیکاس رفت که در فهرست این باشگاه بود و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسید.

این انتقال به عنوان «کاری لازم» توصیف شد، نه «خواسته‌ای مطلوب»، و لیورپول سنجیده تصمیم گرفت. این مبلغ تقریبا معادل بهای فروش دیان لاورن به باشگاه زنیت سن پترزبورگ به بهای حدود ۱۱ میلیون پوند بود.

مثل همیشه، مصدومیت‌های جدی و شرایط پیش‌بینی نشده – مثلا درخواست ناگهانی یک بازیکن به ترک تیم – ممکن است بر برنامه‌های لیورپول اثر بگذارد.

از زمان انتصاب کلاپ و زیر نظر مایکل ادواردز، مدیر ورزشی لیورپول، این باشگاه برای استخدام بازیکن طیف وسیعی را در نظر می‌گیرد. تصمیم‌گیری تنها بر اساس درخشش بازیکن مورد نظر نیست.

فعلا برای نتیجه‌گیری قطعی زود است، اما سیاست کلی آنفیلد این است که تیاگو بازیکنی است که لیورپول دلش می‌خواهد در شرایط مناسب به کار گیرد. و یک عامل مهم در این زمینه، این است که در خط میانی برای او جایی وجود داشته باشد، بدون این که هماهنگی تیمی را مختل کند.

© The Independent

بیشتر از ورزش