اشرف غنی: حکومت افغانستان موانع فراروی مذاکرات صلح را برداشته است

«صلح یک امر الهی و آرزوی مردم و آرمان ملی ماست»

رئیس جمهور افغانستان در - HANDOUT / Press Office of President of Afghanistan / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت که دولت این کشور تمام موانع مقابل راه مذاکرات صلح بین‌افغانی را برداشته و از گروه طالبان خواسته است که آتش‌بس دائمی را بپذیرند و هرچه زودتر مذاکرات صلح بین‌افغانی را آغاز کنند.

روز پنج‌شنبه، ۳۰ مرداد، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به مناسبت یک‌صد و یکمین سالروز استراد و استقلال این کشور مراسم نظامی و نمایشی به راه انداختند. در آغاز این نمایش نظامی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در یک پیام تصویری گفت: «صلح یک امر الهی و آرزوی مردم و آرمان ملی ماست، رسیدن به آن را رسالت و مسؤولیت خود می‌دانیم. به همین منظور دولت افغانستان تمام موانع مقابل راه مذاکرات صلح بین‌افغانی را برداشته است، اکنون طالبان باید از جنگ دست بردارند، آتش‌بس را بپذیرند و هر چه زودتر مذاکرات صلح بین‌افغانی را آغاز کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی، گفت: «ما بارها از طالبان خواستیم تا خشونت را کاهش داده، آتش‌بس را بپذیرند و گفت‌وگوهای صلح را رو در رو با دولت افغانستان هرچه زودتر آغاز کنند.»

رئیس جمهور افغانستان در رابطه با رفع تمام مشکلات در برابر آغاز مذاکرات صلح تاکید کرد و گفت: «برای رسیدن به صلح پایدار و با عزت، ما تمام شرایط را برای آغاز این روند آماده ساختیم و تعهدی که برای آوردن صلح داشتیم نیز نشان دادیم. حالا نوبت طالبان است.»

او تاکید کرد که: «دولت افغانستان برای ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی در این کشور تلاش دارد تا مردم برای ساختن و پیشرفت کشورشان پیش‌قدم شوند و دیگر ابزار دست بیگانگان نشوند.»

رئیس جمهور افغانستان، در این پیام تصویری‌ تجلیل از سالروز استرداد و استقلال این کشور را مهم خواند و گفت: «تروریست‌ها و دشمنان افغانستان بدانند که مردم این کشور هر بار به تجاوز بیگانگان، پاسخ دندان‌شکن داده‌اند و حاضر نیستند زیر سایه‌ استعمار زندگی کنند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری این کشور روز گذشته نیز در یک کنفراس خبری در کابل طالبان را متهم به بهانه‌جویی و تاخیر در مذاکرات صلح بین‌افغانی کرد گفت: «حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی گام‌های بزرگی را برداشته است، اما طالبان هنوز هم برای مذاکرات صلح با هیات افغانی آماده نیستند ضمن این‌که اسیران نیروهای امنیتی افغان را نیز آزاد نکرده‌اند.»

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، مذاکرات صلح را یک گام تاریخی و مهم برای برقراری صلح در افغانستان خواند و از پیشرفت در این روند نیز خبر داده و در رشته توییتی نوشته است: «شهروندان افغانستان تشنه صلح‌اند و مذاکرات صلح بین‌افغانی باید هرچه زودتر به رهبری و مالکیت افغان‌ها آغاز شود تا به جنگ چهل‌ساله در این کشور نقطه پایان گذاشته شود.»

ظاهرشاه صدیقی، آگاه سیاسی نیز از طالبان می‌خواهد که بهانه‌جویی را کنار گذاشته هرچه زودتر آماده مذاکرات صلح بین‌افغانی شوند و می‌گوید: «آخرین موانع مذاکرات صلح بین‌افغانی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان بود که لویه جرگه مشورتی صلح تصمیم به رهایی آن‌ها گرفت و از حکومت خواست که آنان را برای آغاز مذاکرات صلح رها کند که گفته می‌شود رهایی آنان از طرف حکومت ما جریان دارد، اکنون طالبان نباید در پی بهانه‌جویی تازه باشند و با موضع‌گیری‌های بی‌مورد روند مذاکرات را به تاخیر بیندازند. طالبان اگر واقعا خواستار صلح، ختم جنگ و ثبات دائمی باشند این فرصت پیش آمده را هیچ‌گاه از دست نمی‌دهند. من به این گروه می‌گویم که از این فرصت طلایی استفاده کنید و وارد مذاکره صلح شوید.»

شاکر محمدی، ساکن کابل می‌گوید: «چهل سال متوالی است که در افغانستان جوی خون روان است و مردم ما ناحق و به نام‌های مختلف قربانی می‌دهند. کشور ما نسبت به گذشته ویران‌تر گردیده و زیربناهای آن ‌را کشورهای خارجی چپاول کردند. من از رهبری طالبان و دولت خود می‌خواهم که به هیچ کس اجازه ندهند که این روند را به تاخیر بیندازد و نگذارند که افغان‌ها یکدیگر را بکشند و جوی‌های خون جاری شوند. همه چشم امید به مذاکرات صلح بین‌افغانی دارند و آرزو می‌کنند که این مذاکرات راهی باشد برای آرامش ابدی کشور ما. طالبان اگر خود را افغان می‌دانند باید وارد مذاکره شوند.»

بیشتر از