تشدید تحریم‌های هواپیمایی ماهان‌

آمریکا دو شرکت و یک فرد را در ارتباط با ماهان‌ایر تحریم کرد

تحریمی که ایالات‌متحده روز چهارشنبه اعمال کرد، هرگونه دارایی افراد موجود در لیست سیاه را بلوکه، و آمریکایی‌ها را از معامله با آن‌ها منع می‌کند- AFP PHOTO / MOHAMMED HUWAIS

ایالات‌متحده روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه دو شرکت اماراتی اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا آن‌ها را به تأمین لوازم یدکی و حمایت از «خطوط هوایی ماهان» ایران متهم کرده است.

وزارت خزانه‌داری، در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های Parthia Cargo و Delta Parts Supply FZC، برای شرکت ماهان‌ایر که در فهرست سیاه آمریکاست، قطعات کلیدی و خدمات پشتیبانی تأمین کرده‌اند.

این وزارت‌،‌ همچنین امین مهدوی، یک ایرانی مقیم امارات متحده عربی را برای مالکیت یا کنترل شرکت Parthia Cargo تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده، آورده است: «این دو شرکت، با یکدیگر، قطعات کلیدی و خدمات پشتیبانی به ماهان‌ایر می‌دادند، که از سوی دفتر مبارزه با تروریسم و همچنین بخش منع گسترش سلاح کشتارجمعی، برای حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم شده است.»

به نوشته الجزیره، پس از آن‌که شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را رد کرد، دولت دونالد ترامپ قصد دارد این هفته برای اعمال دوباره تحریم‌ها اقداماتی را انجام دهد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «رژیم ایران از ماهان‌ایر به‌عنوان ابزاری برای گسترش برنامه‌های بی‌ثبات‌کننده در سراسر جهان، از جمله رژیم‌های فاسد سوریه و ونزوئلا استفاده می‌کند. »

او تصریح کرد که ایالات‌متحده به اتخاذ اقداماتی علیه حمایت از این شرکت هوایی ادامه می‌دهد.

تحریمی که ایالات‌متحده روز چهارشنبه اعمال کرد، هرگونه دارایی افراد موجود در لیست سیاه را بلوکه، و آمریکایی‌ها را از معامله با آن‌ها منع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که به‌طور جداگانه، روز دوشنبه دفتر دادستانی آمریکا در منطقه کلمبیا، اتهامات کیفری به Parthia Cargo و آقای مهدوی نسبت داد. این اتهامات در رابطه با اقداماتی است که در رابطه با صادرات مجدد بدون مجوز قطعات هواپیما از آمریکا صورت گرفته است.

پرونده‌ای که از سوی یک مأمور اف‌بی‌آی در دادگاه علیه مهدوی باز شده نشان می‌دهد که او به‌عنوان مدیرعامل Parthia Cargo در سال ۲۰۱۷ می‌دانسته که برای انتقال قطعات هواپیما به ایران باید مجوز دولت آمریکا را داشته باشد.

اما به گفته وزارت دادگستری آمریکا، مهدوی بدون دریافت این مجوز اقدام به ارسال قطعات هواپیما کرده است.

ایران هنوز واکنشی به این تحریم‌ها نشان نداده است.