اپل نخستین شرکت تاریخ با ارزش دو تریلیون دلار

اپل در سال ۱۹۷۶ در گاراژ خانه استیو جابز یکی از بنیان‌گذاران این شرکت شکل گرفت

در سه ماهه سوم سال مالی منتهی به ۲۷ ژوئن، درآمد اپل در همه بخش‌ها و مناطق جغرافیایی رشد داشته است- ANGELA WEISS / AFP

اپل نخستین شرکت در طول تاریخ شد که ارزش آن از ۲ تریلیون دلار فراتر رفت و بهای سهم آن در گرماگرم همه‌گیری جهانی کرونا همچنان در حال افزایش است. 

با آن که قرنطینه‌های سراسری در نواحی مختلف جهان سبب شد در روند تولید شرکت اپل مشکلاتی رخ دهد، ارزش سهام این شرکت در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. البته مشکلات همه‌گیری کرونا سبب شد تا این شرکت مثلاً عرضه آیفون ۱۲ را به تعویق بیاندازد. 

اپل همچنین با این اتهام فزاینده روبه‌رو است که از چیرگی خود در بازار و به‌خصوص از طریق فروشگاه اپ‌استور سوء‌استفاده می‌کند. اوج این ماجرا هم هفته پیش بود که وقتی بازی فورت‌نایت را از اپ‌استور بیرون انداختند، پدیدآور این بازی یعنی شرکت اپیک گیمز علناً اپل را متهم کرد با سوء‌استفاده از گستردگی فعالیت‌هایش چوب لای چرخ رقابت می‌گذارد. 

نقطه عطف روند رشد اپل هم حدود دو سال پیش در اوایل اوت ۲۰۱۸ بود و نخستین شرکتی شد که ارزش آن به یک تریلیون دلار رسید. تیم کوک مدیرعامل اپل نیز همان موقع گفت این حد نصاب را «نباید مهم‌ترین شاخص در روند رشد این شرکت به شمار آورد». 

انتشار آمار عملکرد سه‌ ماهه سازنده آیفون در ژوییه که حاکی از جهش ارزش سهام آن بود، نشان‌گر افزایش حدود ۵۷ درصدی در سال ۲۰۲۰ و قرار گرفتن آن در صدر جدول باارزش‌ترین شرکت‌های جهان به جای شرکت آرامکو عربستان بود. 

ثروت اپل بازتابی از اعتماد فزاینده سرمایه‌گذاران به فاصله گرفتن از اتکا صرف به فروش آیفون و سایر افزاره‌ها و حرکت به سمت ارائه خدمات به کاربران و همچنین تغییر کلی نگاه سرمایه‌گذاران بزرگ نهادها طی بحران کرونا است. 

با توجه به این که اکنون ارزش شرکت‌های آمازون، مایکروسافت و آلفابت (مالک گوگل) حدود یک تریلیون دلار یا اندکی بیشتر است، سرجمع ارزش شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده بیش از ۶ تریلیون دلار است. 

اپل که مقر آن کالیفرنیا است، وال‌استریت را شگفت‌زده کرد چرا که با وجود قرنطینه سراسری بسیاری از فروشگاه‌های این شرکت تعطیل است اما خریداران وفادار آن همچنان در حال خرید آیفون، آیپد و مک در فروشگاه‌های مجازی هستند. 

با آن که بحران کرونا اقتصاد ایالات متحده را به بدترین وجه که از دوره رکود بزرگ بی‌سابقه بوده است، دچار فروپاشی کرده است در سه ماهه سوم سال مالی منتهی به ۲۷ ژوئن، درآمد اپل در همه بخش‌ها و مناطق جغرافیایی رشد داشته است. 

اپل در سال ۱۹۷۶ در گاراژ خانه استیو جابز یکی از بنیان‌گذاران این شرکت پا گرفت و درآمد آن از تولید اقتصادی پرتغال، پرو و کشورهای دیگر پیشی گرفت. 

ارزش سهام اپل روز چهارشنبه با ۱.۴ درصد افزایش به ۴۶۸.۶۳ دلار رسید. 

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی