رویکرد چند وجهی جمهوری اسلامی ایران در قبال حمایت از طالبان

رابطه سپاه و گروه طالبان از زمان سقوط طالبان برقرار شد

عکس از ویدیوی عملیات آموزش نیروهای طالبان که چندی پیش منتشر شده بود 

گزارش شبکه سی ان ان آمریکا در مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

شبکه سی ان ان به تازگی گزارش داده است که دولت ایران به خاطر کشتن نیرو‌های آمریکایی در افغانستان برای طالبان جایزه تعیین کرده بود. به نقل از سی ان ان، آمریکا حداقل مسیر شش حمله بر منافع این کشور در افغانستان را که در سه سال گذشته صورت گرفته، پیگیری کرده و مشخص شده است که دولت ایران برای این گونه حملات به طالبان پول پرداخت کرده است.

مشخص‌ترین گزینه در این رابطه، حمله طالبان به پایگاه نظامی بگرام در شمال شهر کابل است که یکی از پایگاه‌های اساسی آمریکا در افغانستان است. در آذر ماه سال گذشته در حدود ده جنگجوی طالب پس از انفجار یک خودروی مملو از مواد انفجاری، وارد پایگاه نظامی بگرام شده و با نیرو‌های نظامی افغان درگیر شدند. این افراد پس از یک ساعت جنگ و درگیری توسط حملات هوایی از بین برده شدند. در این حادثه دو غیر نظامی کشته شدند و ۷۰ تن شامل چهار کارمند آمریکایی زخم برداشتند. به نقل از سی ان ان پیگیری این حمله نشان می‌دهد که یک دولت خارجی به شبکه حقانی برای انجام این حمله پول پرداخت کرده بود که به باور کارشناسان این کشور خارجی ایران بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال دولت افغانستان نیز در مورد این گزارش واکنش نشان داده است. صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان افغانستان به رسانه‌ها گفته است که هیچ کشوری نباید طالبان را مورد حمایت خود قرار بدهد و از آنان به عنوان نیرو‌های نیابتی خود استفاده کند. صدیقی همچنان گفته است که طالبان متهم‌‌اند که از سوی شبکه‌ها و گروه‌های مختلف مورد حمایت قرار می‌گیرند و نقش نیرو نیابتی را برای آنان بازی می‌کنند.

دولت ایران نیز به این گزارش سی ان ان واکنش نشان داده است. به نقل از خبرگزاری تسنیم ایران سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه به گزارش سی ان ان گفته است، آمریکا در پی سرپوش گذاشتن به خطا‌های محاسباتی خود در افغانستان است. سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنان گفت: «آمریکا در باتلاقی خودساخته در افغانستان گرفتار شده و خون سربازان آمریکایی هزاران کیلومتر دورتر از وطنشان به خاطر سیاست‌های غلط حاکمان کاخ سفید ریخته می‌شود، که البته نتیجه‌ای نیز جز سال‌ها جنگ و خونریزی برای مردم بیگناه افغانستان نداشته است.» خطیب زاده بدون آن که به صراحت گزارش سی ان ان را رد کند، از آمریکا خواسته است تا به جای مقصر جلوه دادن دیگران، مسؤولانه برخورد کرده و حضور «فاجعه‌بار» خود را در افغانستان خاتمه دهد.

گزارش سی ان ان نشان می‌دهد که گزارش‌های رسانه‌های افغانستان که در گذشته در رابطه با نقش داشتن مستقیم دولت ایران در پشتیبانی مالی و حمایت طالبان کاملا حقیقت دارد. جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته هرچند که به صورت مستقیم حمایت خود را از طالبان کتمان می‌کردند، اما از ایجاد رابطه با این گروه خبر می‌دادند. اما واقعیت این است که رابطه جمهوری اسلامی با طالبان از زمان شکست این گروه در افغانستان آغاز شد.

برخلاف ادعای جمهوری اسلامی بخش زیادی از اعضای بلندپایه و چهره‌های عادی شبکه القاعده اجازه داشتند تا از طریق این کشور به سوی کشور‌های عربی برگردند. همچنان طالبانی که از افغانستان به سوی ایران فرار کرده بودند. دوباره تنظیم شده و پایگاهی برایشان در نزدیکی مرز با افغانستان در نظر گرفته شد. پس از آن هم نیرو‌های ویژه طالبان در ایران توسط سپاه مورد آموزش قرار گرفتند. سپاه پاسداران برای زمین‌گیر کردن نیرو‌های آمریکایی در افغانستان به طالبان مین‌های ضدتانک دادند.

همچنان گزارش‌هایی وجود دارد که موشک‌های قدرتمند ضدتانک نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران به طالبان داده شده است. مین‌هایی که طالبان قبلا علیه تانک‌های زرهی نیرو‌های ناتو استفاده می‌کردند تاثیر آن چنانی بر این تانک‌ها نداشت. اما جمهوری اسلامی نوعی مین به اسم اژدها به طالبان داد که تانک‌های زرهی ناتو را کاملا از بین می‌برد.

به صورت کلی رویکرد حمایتی جمهوری اسلامی ایران در قبال طالبان چند وجهی است. سپاه پاسداران در کنار این که از طالبان به حیث نیرو‌های نیابتی علیه ناتو و آمریکا استفاده می‌کنند، آنان را بهترین سپر برای‌عدم نفوذ داعش به مرز‌های شرقی کشور خود نیز ساخته‌اند. طالبان توانستند با از بین بردن هسته‌های داعش در غرب و جنوب غرب افغانستان که مرز‌های طولانی با ایران دارد، نگرانی این کشور را از نفوذ داعش به مرز‌های شرقی ایران، جایی که ظرفیت برای جذب شدن به گروه داعش بیش از حد است، کاهش دهند. به همین دلیل می‌توان به راحتی گزارش سی ان ان را در مورد دادن جایزه از سوی ایران به طالبانی که آمریکایی‌ها را می‌کشند، قبول کرد.

بیشتر از