کرونا در ایران؛ سخت‌ترین پاییز دوران معاصر در انتظار شهروندان

ستاد مقابله با کرونا تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز مخالف است

در شبانه روز گذشته ۱۶۸ بیمار کووید۱۹ هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان در ایران حالا ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر است - عکس از شهروند امروز

 

تابستان تمام نشده مسئولین بهداشتی مملکت به فکر پاییز سخت امسال هستند که قرار است شتاب شیوع کرونا در آن بیشتر و سریع‌تر شود. 

امروز، سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته «پاییز نگران کننده‌ای را پیش رو خواهیم داشت و این سخت‌ترین پاییز معاصر خواهد بود».

آمارهای رسمی کشور می‌گوید که شمار روزانه جان‌باختگان در اثر کرونا در مملکت هم‌چنان سه رقمی‌ست. براساس آخرین آمارها  از دیروز تا امروز ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ دو هزار و ۳۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۶ نفر از آنها بستری شدند. این یعنی مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۱۶۸ بیمار کووید۱۹ هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان در ایران حالا ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهای نگران‌کننده‌ای که گویی بسیاری از مقامات و مسئولین مملکتی به آن بی‌توجه هستند و هم‌چنان اصرار به ادامه روند عادی‌سازی شرایط دارند؛ برگزاری به موقع کنکور و اصرار به برگزاری مراسم محرم نمونه‌ایی از این رویکرد مقامات اجرایی‌ست.

امروز هم‌چنین معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران گفته است که «ستاد کرونای تهران با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری برای ترم پاییز مخالف است».

به گفته علی ماهر ارزیابی و بررسی‌های در تهران نشان می‌دهد که «زیرساخت‌ها و بستر مناسب» و همچنین آمادگی لازم برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان و دانشجویان در فضاهای آموزشی استان تهران وجود ندارد. 

این مقام مسئول در ستاد مقابله با کرونا در پایتخت گفته که « ستاد تهران کلاً با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری مخالف بوده و این مساله را بارها مطرح کرده است».

 معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران در رابطه با دانشگاه‌های دولتی شهر تهران که اکثر دانشجویان آن از شهرستان  به پایتخت می‌آیند و باید در خوابگاه سکونت داشته باشند گفته که «این مساله مشکل را مضاعف می‌کند، چراکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای خوابگاهی تقریبا ناممکن است. اکثر اتاق‌های خوابگاهی چند نفره بوده که امکان جداسازی افراد در این فضاها وجود ندارد و در کل فضاهای خوابگاهی، ورودی‌ها و سایر بخش‌های آن برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و رعایت اصول فاصله‌گذاری محدود است».

علی ماهر با اشاره به کمبودهای زیرساختی در فضاهای آموزشی کشور هم گفته که « در اکثر کلاس‌های بالای ۳۰ نفره مدارس هیچ وقت نمی‌توان فاصله‌گذاری لازم را فراهم کرد، همچنین  فضاها در مباحث گردش و تهویه هوا استانداردهای لازم را ندارند و طبیعتا با سرد شدن هوا در پاییز و همزمانی آن با شیوع آنفلوآنزا و حضور مدام دانش‌آموزان و دانشجویان در فضاهای بسته می‌تواند افراد را آسیب‌پذیرتر کند».

 معاون ستاد کرونای تهران با بیان اینکه استان تهران همچنان جزو استان‌های قرمز محسوب می‌شود و تمام پروتکل‌های مرتبط با استان‌های مناطق قرمز باید برای آن رعایت شود، گفته است که: « پیشنهاد روشن ما در ستاد مقابله با کرونای استان تهران این است که ترم آینده در مدارس و دانشگاه به صورت غیر حضوری برگزار شود.»

این مقام بهداشتی در پایتخت درحالی از فراهم بودن زیرساخت‌های آموزش مجازی سخن می‌گوید که بنا به برخی گزارش‌ها شبکه آموزش مجازی (شاد) که در هنگامه همه‌گیری کرونا راه‌اندازی شد دارای نواقص جدی بود.

بیشتر از