گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه عمان و اسرائیل

عمان می‌گوید خواستار صلح، ثبات و برقراری امنیت در خاورمیانه است

بازدید وزیر خارجه عمان از قبه‌الصخره در فوریه سال ۲۰۱۸-Ahmad GHARABLI / AFP

پس از توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی، وزیر امور خارجه عمان هم روز دوشنبه با همتای اسرائیلی خود گفتگوی تلفنی انجام داد.

عمان اعلام کرد که یوسف بن علوی، پس از این گفتگو با همتای اسرائیلی خود، با یک مقام ارشد فلسطینی نیز صحبت کرده است.

خبر توافقنامه اسرائیل و امارات متحده عربی روز پنجشنبه از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد. این سومین توافق از این نوع است که اسرائیل توانسته با کشورهای عرب به امضا برساند.

به نوشته فرانس‌پرس، پس از توافق اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط، چشم‌انداز رسیدن به چنین قراردادهایی برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که طرفدار غرب هستند فراهم شده است.

بر اساس آنچه وزیر امور خارجه عمان در توییتر نوشته، بن علوی و گابی اشکنازی در این ارتباط تلفنی درباره «وقایع اخیر منطقه» گفتگو کردند.

مسقط پیش از این حمایت خود از توافقنامه اسرائیل و امارات متحده عربی را اعلام کرده بود. در این تماس اخیر، بن علوی به اشکنازی گفت که عمان «به‌وضوح موضع خود را اعلام می‌کند که خواستار صلح همه‌جانبه، عادلانه و پایدار» برای خاورمیانه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بن علوی همچنین خواستار ازسرگیری روند گفتگوهای صلح به‌منظور به رسمیت شناختن حقوق مشروع مردم فلسطین در راستای رسیدن به کشور مستقل خودشان شد.

درحالی‌که عمان و اسرائیل روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، چندین ارتباط میان دو کشور برقرار شده است. در سال ۲۰۱۸ سلطان قابوس، میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مسقط شد.

روز دوشنبه، بن علوی با جبریل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح هم گفتگو کرد. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه عمان، در این گفتگو رجوب از نقش سلطان عمان در برقراری سیاست متعادل و عقلانی درباره مسائل اعراب، بخصوص موضوع فلسطین قدردانی کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین قرارداد اسرائیل و امارات متحده عربی را به‌شدت محکوم کرده است.

بیشتر از جهان