دره مرگ؛ گرم ترین دمای هوا در زمین در فورانس کریک کالیفرنیا

این درجه حرارت درحالی ثبت شد که شمار آتش سوزی ها در کالیفرنیا شدت یافته است

دره مرگ در فورانس کریک کالیفرنیا - RHONA WISE / AFP

روز یکشنبه جیوه دماسنج در«دره مرگ» کالیفرنیا به عدد ۱۲۹.۹ درجه فارنهایت (۵۴.۴ درجه سیلسیوس) رسید و گرم ترین دمای هوایی را که احتمالا تا کنون در زمین ثبت شده  نشان داد.

بنابر گفته سازمان ملی هواشناسی(ان دبلیو اسNWS) این دمای هوا ساعت ۳.۴۱عصر روز  یکشنبه در حوالی«فورانس کریک» و نزدیک به مرز نوادا ثبت شد.

در بیانیه ای از ان دبلیو اس لاس وگاس آمده است:«این درجه حرارت مشاهده شده به صورت  مقدماتی بررسی شده و هنوز رسمی نشده است.»

این نتیجه توسط مرکز ملی اطلاعات محیط زیست و سازمان هواشناسی جهانی(دبلیو ام  اوWMO) بیشتر بررسی خواهد شد.

بنابر گزارش دبلیو ام او، این ثبت فعلی از گرم ترین دمای هوای ثبت شده بر زمین، در دره مرگ هم به ثبت رسیده است.

در تاریخ۱۰ ژوئيه سال۱۹۱۳ درجه حرارت ۵۶.۷ درجه سلسیوس(۱۳۴فارنهایت) در گرینلند رانچ ثبت شد. رکورد این دمای هوا بعد از این که دبلیو ام او در سپتامبر۱۹۲۲ دمای ۵۸ درجه  لیبی را  ثبت کرد، شکسته شد.

متخصصان می گویند که دمای ثبت شده لیبی به دلیل خطای انسانی، نوع دماسنج استفاده شده و ناسازگاری با دماهای سایر نقاط این منطقه، نادرست بود.

اما کریستوفر بارت که نتیجه لیبی را مورد بررسی قرار داده است و همچنین در یک سازمان خصوصی هواشناسی در ایالات متحده مشغول به کار است شک و شبهه خود را نسبت به اطلاعات ثبت شده ۱۹۱۳ در دره مرگ ابراز کرده است.

او در مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ مدعی می شود که اطلاعات سال ۱۹۱۳«از منظر هواشناسی اساسا غیر ممکن است».

یکی از کارشناسان گفته که مطمئن است درجه حرارتی که آخر هفته در دره مرگ ثبت شده صحت دارد.

پروفسوررندی سرونی از دانشگاه ایالتی آریزونا و رهبر یک گروه در دبلیو ام او که بایگانی  دمای هوای شدید را در اختیار دارند به واشنگتن پست گفت:«هر آنچه تا کنون دیده ام نشان می دهد که این مشاهده درست است.»

او پیشنهاد داده که دبلیو ام او دمای ۵۴.۴ درجه ثبت شده در طول آخر را بپذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بدان معناست که اگر دمای هوای یکشنبه تأیید شود و دمای ثبت شده ۱۹۱۳ بعدتر از لیست خارج شود، بدین ترتیب درجه حرارت اعلام شده ۱۲۹.۹ درجه فارنهایت (۵۴.۴ سانتی گراد) در نزدیکی فورانس کریک در روز یکشنبه گرم ترین هوای ثبت شده در زمین خواهد بود.

این درجه حرارت درحالی ثبت شد که شمار آتش سوزی ها در کالیفرنیا شدت یافته است و موج گرمای رکورد شکن این ایالت را فرا گرفته و قطعی های برق را موجب شده است.

حملات رعد و برق در روز یکشنبه به آتش سوزی های جدید کالیفرنیا دامن زده است. طوفان بی سابقه هم به آتش سوزی های گسترده جنگلی، شدت بخشیده و تا کنون هزاران نفر را مجبور کرده تا خانه های خود در شمال کالیفرنیا را ترک کنند.

حدود۴۵۰۰ ساختمان همچنان با شعله های آتشی تهدید می شوند که از سوختن درختان خشک و ضخیم جنگل ملی لس آنجلس برخاسته است. 

© The Independent

بیشتر از جهان